stylus Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Jeg er en enkel servicemekaniker som har ansvaret for noen maskiner på messer og demoer rundt forbi i Europa. Tidligere har det vært (selvfølgelig) en slags kleskode på messer, med mørk dress og lys skjorte. I år har det kommet nye "koster" i bedriften og bestemt at det skal kjøpes inn skjorter og slips til alle som skal på messer og demokjøringer (ca. 15 personer). Greit tenkte jeg..... Problemet er at disse skjortene er stripete med en stor logo på brystet og slipset er ROSA! Det vil si at det ikke er det jeg kommer til å bruke i fritiden. Jeg har fått uttdelt 4 stk skjorter og 1 slips. Har også fått beskjed om at dette blir ført opp som inntekt på meg. - Kr.1.385.- Har forstått at arbeidstøy som går under betegnelsen "verneutstyr" (som jeg bruker til daglig i jobb) ikke føres opp som inntekt. Hvorfor må arbeidstøy med logo - som jeg åpenbart ikke har noen glede av å gå med privat, f.eks. i et bryllup eller en konfirmasjon, skattelegges? Dette kommer bare på toppen av den teite bestemmelsen om mobiltelefon. Jeg har mobiltelefon for å være tilgjengelig i jobben og så blir det lagt på kr. 4000 på inntekten min Noen som har noen synspunkter på dette? Endret 13. april 2007 av stylus Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg kan ikke svare deg på hvorfor, men er enig i at det er litt rart når det er firmalogo på klærne. Vedrørende skatt på mobiltelefon hadde jeg syntes det var helt okay å betale 3-400 kr mer i skatt i året for å få dekket alle telefonkostnadene mine i løpet av et år... Lenke til kommentar
Bakkan Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Som du sa; Verneutstyr blir ikke skattelagt. Mobiltelefoner blei det en ny lov (viss jeg ikke husker feil), Pga privatbruk. Men så lenge det er en firmalogo på Kle`a dine, vil det jo være for å bruke på arbeidsplassen, mest logisk så det er litt dumt at det blir skattelagt. Men hvem sa at loven var logisk >.< . Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Som du sa; Verneutstyr blir ikke skattelagt. Mobiltelefoner blei det en ny lov (viss jeg ikke husker feil), Pga privatbruk.Men så lenge det er en firmalogo på Kle`a dine, vil det jo være for å bruke på arbeidsplassen, mest logisk så det er litt dumt at det blir skattelagt. Men hvem sa at loven var logisk >.< . 8383046[/snapback] Jeg synes det er ganske logisk. I utgangspunktet må jo folk ha klær på seg når de jobber. Denne utgiften og mange andre småutgifter til inntekts ervervelse dekkes av minstefradraget slik at vanlige folk ikke trenger å føre et detaljert regnskap over alle kostnader som kan relateres til arbeid. Noen grupper har spesielle krav til arbeidsklær, f.eks verneutstyr eller spesielt dyre "representasjonsklær". Disse kan få fradrag for kjøp av disse klærne. Men dersom arbeidsgiver stiller med arbeidstøy, har arbeistaker plutselig en fordel i forhold til "vanlige folk", som må kjøpe arbeidstøy selv. Da skal han skatte av denne fordelen, i trådstarters tilfelle med kr 1385,- Trådstarter; får du ikke lov av arbeidgiver til å bruke mobiltelefonen privat, siden du klager på fordelsbeskatningen? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Hvis du legger igjen telefonen paa jobben, og ikke bruker den privat skal du ikke fordelsbeskattes. Forovrig er maaten aa komme seg ut av det aa ikke registrere deg med navn som bruker av telefonen, men registrere den som Vakttelefon.\, som i utgangspunktet teknisk sett kan gaa paa rundgang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå