Gå til innhold

Raskt fastobjektiv eller blits?

Anbefalte innlegg

Skal nå enten kjøpe meg en 30D eller D80. Har for tiden ikke SLR og gleder meg stort! Jeg har nemlig en 4 mnd gutt som jeg ønsker å fotografere hele tiden, og siden han befinner seg inne mesteparten av tiden er det innefotografering som gjelder.

Jeg har alltid vært litt skeptisk til blits. Jeg liker mest naturlig lys, men de proffe blitsene man får til disse kameraene, kan jo bounces, og da mister man jo det harske lyset. Men hvis man kjøper en 35mm f/2 f.eks. eller en av 50mm ville man ha nok lys inne til å ta bilder uten å sette opp iso altfor høyt?

Eller må man ha blits uansett? Jeg har et budsjett satt av for kamera og blits eller relativt billig ekstra linse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal nå enten kjøpe meg en 30D eller D80. Har for tiden ikke SLR og gleder meg stort! Jeg har nemlig en 4 mnd gutt som jeg ønsker å fotografere hele tiden, og siden han befinner seg inne mesteparten av tiden er det innefotografering som gjelder.

Jeg har alltid vært litt skeptisk til blits. Jeg liker mest naturlig lys, men de proffe blitsene man får til disse kameraene, kan jo bounces, og da mister man jo det harske lyset. Men hvis man kjøper en 35mm f/2 f.eks. eller en av 50mm ville man ha nok lys inne til å ta bilder uten å sette opp iso altfor høyt?

Eller må man ha blits uansett? Jeg har et budsjett satt av for kamera og blits eller relativt billig ekstra linse.

Enkelt, du kjøper en D80 med 18-70 kit-objektiv, får med en SB-400-blits på kjøpet og kjøper i tillegg en 50mm f/1.8. Så kan du gjøre som du vil :o) D80 med 18-70 får du for snaue 9000 kr, 50mm f/1.8 koster en drøy tusenlapp, et bra minnekort et par-tre hundrelapper. Til sammen rundt 10000...

Evt. hvis budsjettet tillater, kan du spe på med en tusing til og få SB-600 i stedet for SB-400.

Lenke til kommentar

Enig med hr. Ryeng. Det nåværende tilbudet på D80+blitz er det en fantastisk deal (nesten synd at jeg kjøpte D80 for et halvår siden :p )

Det går fint an å ta bilder innendørs uten blitz, dog. En 50mm f/1,8 tar helt greie bilder i vanlig stuebelysning. Du må kanskje gå opp til ISO 400 eller så, men på en D80 er det ikke noe problem. Typisk vil bilder tatt innendørs uten blitz ha et litt mer gulaktig, "varmere" skjær enn bilder tatt med blitz eller i sollys. Personlig liker jeg godt de litt varmere fargene som det gir, men det er en smakssak.

Lenke til kommentar

Ja, det var jo en ting jeg ikke hadde tenkt på. Får vel gå tilbake til tegnebrettet. Hellet mest mot 30D, men det blir mer for pengene med D80.. Sukk..Aldri fred. :D

Sutekh: Ja, jeg liker også de varmere fargene det gir, men har aldri hatt et så raskt objektiv før, så har alltid fått uklare bilder pga dette.

edit: fant ut av noe selv faktisk :)

Endret av Armitage2
Lenke til kommentar
Ja, det var jo en ting jeg ikke hadde tenkt på. Er SB-400 en god blits? Kan den styres trådløst av kameraet?

Det er en liten og god blitz, men kan ikke styres trådløst. Den er svakere enn SB600, men har bl.a. mulighet for bouncing slik du ønsket. Skal du ha trådløs styring må du opp på SB-600.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...