Gå til innhold

Pushmail. Hvilke løsninger finnes (+syncml 2.0)

Anbefalte innlegg

Har nå laget en guide for å installere en funambol server, konfigurere den og bruke den sammen med N80 og outlook. Guiden finner du her. Den finnes også på engelsk. Kom gjerne med tilbakemelding.

8402602[/snapback]

Kjekt med oppskrift på en adresse som er enkel å huske, skal sende folk dit hvis noen spør :) Jo flere som bruker dette jo bedre!

Har testet både imap-mail og Funambol-synk på N95 i dag. Alt av oppsett er så vidt jeg kunne se likt som på E65, og det fungerer like bra.

Jeg oppdaget forresten noen valg på telefonen jeg ikke har lagt merke til før, "Tillat synk. forespørsler" og "Godta alle forespørsler". I følge hjelpeteksten har dette med at synkronisering kan initialiseres fra server, dvs. at også oppdateringer i kalender/kontakter kan pushes. Mon tro om dette er noe som støttes av Funambol 3.0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er fersk på dette?

Jeg har N80 - gmail - og bruker outlook

Kan jeg få min mail direkte til mobilen? Alstå at den piper slik som en melding uten at jeg må koble meg til for å sjekke?

8413484[/snapback]

Gmail støtter ikke imap, kun pop, dvs. du kan fint lese gmail med den innebygde klienten, men du får ikke pushmail i den forstand at du får umiddelbar varsling. Du må enten aktivt velge å sjekke etter nye meldinger eller sette klienten til å automatisk laste ned nye meldinger med et gitt intervall.

Alternativt kan du teste Symbian-klienten til Gmail.

http://gmail.com/app

Lenke til kommentar
Kjekt med oppskrift på en adresse som er enkel å huske, skal sende folk dit hvis noen spør :) Jo flere som bruker dette jo bedre!

Har testet både imap-mail og Funambol-synk på N95 i dag. Alt av oppsett er så vidt jeg kunne se likt som på E65, og det fungerer like bra.

Jeg oppdaget forresten noen valg på telefonen jeg ikke har lagt merke til før, "Tillat synk. forespørsler" og "Godta alle forespørsler". I følge hjelpeteksten har dette med at synkronisering kan initialiseres fra server, dvs. at også oppdateringer i kalender/kontakter kan pushes. Mon tro om dette er noe som støttes av Funambol 3.0?

8414569[/snapback]

Hyggelig at du likte guiden. :) Funambol skal etterhva jeg har lest støtte server initialisering. Problemet er bare at slik server initialisering foregår via push sms. Så det er uheldigvis ikke noe for den vanlige mannen i gata. Jeg har tenkt å gjøre noen eksperimenter med dette når jeg får tid, så vi får se. Kommer med tilbakemelding etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg er fersk på dette?

Jeg har N80 - gmail - og bruker outlook

Kan jeg få min mail direkte til mobilen? Alstå at den piper slik som en melding uten at jeg må koble meg til for å sjekke?

8413484[/snapback]

Gmail støtter ikke imap, kun pop, dvs. du kan fint lese gmail med den innebygde klienten, men du får ikke pushmail i den forstand at du får umiddelbar varsling. Du må enten aktivt velge å sjekke etter nye meldinger eller sette klienten til å automatisk laste ned nye meldinger med et gitt intervall.

Alternativt kan du teste Symbian-klienten til Gmail.

http://gmail.com/app

8414760[/snapback]

Beklager. Jeg la ikke merke til at du hadde skrevet at du brukte gmail da jeg svarte. Selv bruker jeg gmail, men har løst dette slik:

Gmail sender automatisk kopi av innkommende epost til en konto på min imap server, som videre pusher til telefonen.

Utgående fra telefonen sender jeg direkte med gmail (i stedet for min imap server), dette fordi den da legger seg i sendt mappen i gmail.

Edit: Mulig at jeg kan ordne imap og syncml kontoer for enkelte som gjør noe snillt for meg til gjengjeld så får jeg testet serveren i en litt større sammenheng. Men det blir i tilfelle til en liten, lukket gruppe.

Forøvrig driver jeg og skriver en guide i hvordan å sette opp en server som støtter imap idle på debian, og få denne til å funke med telenor. Poster her når den er ferdig.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Noen tanker jeg har:

1) Jeg har forsket litt på "server initialized update", og funnet ut at det er fullt mulig. Men jeg tviler på at det finnes en plug-in som jeg som sluttbruker kan bruke. Da må jeg lage en selv, og det orker jeg ikke.

2) Jeg _tror_ det er mulig å lagre i database i stedet for xml filer, også i versjon 3. Man må bruke PIM-to-DB plugin

3) Man kan faktisk også bruke funambol til pushmail. Uheldigvis krever det fast ip på device, noe man ikke får med telenor gprs. Jeg kunne jo testet det via wlan, men siden imap idle fungerer så bra så gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
2) Jeg _tror_ det er mulig å lagre i database i stedet for xml filer, også i versjon 3. Man må bruke PIM-to-DB plugin

Bare så jeg er sikker på at vi er enig; Funambol støtter db-tilkobling direkte, jeg satt vår løsning opprinnelig opp mot en Oracle-base, men den lagret kun meta/config-data og ikke brukernes data. Det du altså mener er at det finnes en måte at også dette lagres i base? Dette er vel i så fall et community-prosjekt? Jeg søkte forholdsvis mye på dette i fjor høst uten hell, men det ville jo være rart hvis det ikke finnes noe som kan tilpasses til v3, et eller annet sted må de jo ta db-støtten i v6 fra :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at jeg leste et sted hvordan det kunne gjøres. Men... Det er et par dager siden, og jeg husker ikke nøyaktig hvor jeg leste det, så jeg skal ikke påstå hardnakket at det stemmer ;-)

Jeg driver forresten og titter litt på muligheten for å bruke "server initialized update". Tror jeg har funnet litt mer om dette. Om jeg ikke finner det jeg trenger for å gjøre det på den rette måten (jeg gidder rett og slett ikke skrive mine egne plug-ins) så kommer jeg til å lage en quick and dirty sak.

Lenke til kommentar
Har endelig fått skrevet den pushmail via IMAP IDLE guiden jeg lovet. Den ligger her

8432487[/snapback]

Ser bra ut det, bringe open source ut til folket! :thumbup:

Et tilleggstips for imap-serveren er å sette den opp med SSL på port 993. Hvis mailserveren kan nåes direkte via internett kan man installere et SSL-sertifikat i cyrus direkte, alternativt bruke stunnel, enten på samme eller på en annen maskin, f.eks i DMZ-segmentet. Det beste er selvfølgelig å kjøpe et signert sertifikat, men jeg antar Nokia-telefoner takler egensignerte, mot at man kan leve med advarselen som sannsynligvis vises hver gang man logger på. Eller man kan kanskje akseptere et sertifikat permanent?

Cyrus-imapd er en helt fantastisk stykke software som tåler masse juling med lave krav til hardware. Kjører f.eks 500 brukere på en fire år gammel server, dual P4 2,8GHz cpu og 1GB ram, hvor det er brukere med mailbokser på 3-4 GB og enkeltmapper med 10-15.000 og opptil 20.000 meldinger. Cyrus drar det unna uten å hikke! (Skulle gjerne sett Exchange klare noe sånt!) Dessverre er Outlook en helt råtten imap-klient som kjapt begynner å slite når man får så store mailmengder. Da er Thunderbird og Outlook Express mye bedre alternativer, hvor sistnevnte faktisk slår Thunderbird (1.5) på å takle store mailbokser.

Jeg foretrekker Postfix på smtp-biten, men exim er sikkert glimrende det også ;)

Ah, og et annet tips er å slenge inn Spamassassin som mellommann. Dette kombinert med Sieve-filters som er innebygget i Cyrus så får man glimrende server-side antispam-løsning hvor all spammen lukes vekk fra innboks og inn i en egen imap-mappe. Litt offtopic kanskje, men egentlig et must hvis man skal lese mail på mobilen :)

Lenke til kommentar

:D

Har endelig fått skrevet den pushmail via IMAP IDLE guiden jeg lovet. Den ligger her

8432487[/snapback]

Ser bra ut det, bringe open source ut til folket! :thumbup:

Er så enig så enig

Et tilleggstips for imap-serveren er å sette den opp med SSL på port 993. Hvis mailserveren kan nåes direkte via internett kan man installere et SSL-sertifikat i cyrus direkte, alternativt bruke stunnel, enten på samme eller på en annen maskin, f.eks i DMZ-segmentet. Det beste er selvfølgelig å kjøpe et signert sertifikat, men jeg antar Nokia-telefoner takler egensignerte, mot at man kan leve med advarselen som sannsynligvis vises hver gang man logger på. Eller man kan kanskje akseptere et sertifikat permanent?

Dette var faktisk noe jeg vuderte da jeg satte opp serveren. Men jeg valgte å la vær foreløpig i hvertfall, nettopp for å slippe advarselen når man logger på. Den hadde irritert meg grenseløst tror jeg. Mulig jeg investerer i et sertifikat etterhvert også. Fordi:

1) Grei erfaring å ha lekt litt med ssl sertifikater

2) Jeg er generelt motstander av å sende avgårde passord i klartekst.

Da er Thunderbird og Outlook Express mye bedre alternativer, hvor sistnevnte faktisk slår Thunderbird (1.5) på å takle store mailbokser.

Det overrasker meg :) You learn something new every day

Jeg foretrekker Postfix på smtp-biten, men exim er sikkert glimrende det også  ;)

Smaken er som baken også videre. Kjørte opp exim aller første gangen jeg satte opp serveren min for mange år siden da jeg ikke helt fikk til postfix. Og hver gang jeg har kjørt inn ny hardware eller av annen grunn har måttet reinstallere så var det liksom letter å bare bli med exim siden jeg kjente den, og allerede har alle konfigene klare ;-)

Ah, og et annet tips er å slenge inn Spamassassin som mellommann. Dette kombinert med Sieve-filters som er innebygget i Cyrus så får man glimrende server-side antispam-løsning hvor all spammen lukes vekk fra innboks og inn i en egen imap-mappe. Litt offtopic kanskje, men egentlig et must hvis man skal lese mail på mobilen :)

8433356[/snapback]

Personlig foretrekker jeg greylisting. Kjører det på exim nå. Og sånn som opplegget mitt er nå, så går jo mailen min først via gmail (som rensker bort det aller aller meste av spam) og før den leveres videre til cyrus så går mailen som skal leveres til telefon også gjennom et enkelt blacklist perlscript plugin ting jeg har kjørt inn i exim. (Det lille scriptet satte jeg mest opp for å drepe uinteresant mail for telefonen slik som testmailer fra meg selv, maillister jeg ikke trenger å lese på telefonen mm.

Forøvrig kan jeg også fortelle litt om et annet script jeg bruker. Siden jeg ikke hadde hørt om imap idle løsningen før du fortalte meg om den, og jeg ville få med meg viktig mail så har jeg lagd en plugin til exim som sjekker mail mot en blacklist for deretter å sende varsel via sms. Har nå endret det til en whitelist og lagd av/på muligheter til scriptet. Bruker det ikke til daglig lenger. Men det er en veldig kjekk funksjon å ha når jeg f. eks. er på ferie, eller reise. Får da sms varsel når jeg får ny epost faktura, noe som kan være ganske nyttig.

En annen tanke jeg leker med er å kjøre opp en egen mail->sms gateway til egen personlig bruk. Man får mye billigere sms når man kjøper i "bulk" fra utenlandske selskap. Type, sende mail til [email protected]

subject: hemmelig kode,avsender

body: sms melding

Hvorfor? Bare fordi jeg kan :D

Lenke til kommentar

Ang spam - det må jo sies å være en bug med Outlook 2003: Når jeg kjørte Outlook 2003 fikk jeg mail på mobilen før Outlook fikk den. Det resulterte i at all spam som kom gjennom server side filteret, ble levert direkte til mobilen - fordi Outlook ikke hadde mottat mailen og dermed ikke overført den til junk mail. Ganske idiotisk. :roll:

En annen tanke jeg leker med er å kjøre opp en egen mail->sms gateway til egen personlig bruk. Man får mye billigere sms når man kjøper i "bulk" fra utenlandske selskap. Type, sende mail til [email protected]

subject: hemmelig kode,avsender

body: sms melding

Hvorfor? Bare fordi jeg kan  :D

8433846[/snapback]

Tenkte på det samme for en stund siden, men fant ut: Hvorfor gjøre det så tungvindt - bedre å lage program for sending direkte fra mobilen :cool::wee:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Tenkte på det samme for en stund siden, men fant ut: Hvorfor gjøre det så tungvindt - bedre å lage program for sending direkte fra mobilen  :cool:  :wee:

8434552[/snapback]

Har faktisk påbegynt eget program 2 ganger, men gitt opp begge ganger fordi adresseliste implementasjonen er for dårlig på symbian i både java og python. Løsningen da ville vært å lage en plugin til selve adesseboken med egen send til knapp. Men jeg orker ikke sette meg inn i c++ apiet til symbian nå.

Om man derimot lage en gateway, er det bare å legge inn en epostadresse på hve kontakt. ;-) Quick and dirty

Lenke til kommentar
Har kikket litt på forskjellige løsninger for pushmail, både fra norske leverandører og utenlandske. Men det som slår meg er at slike løsninger er så utrolig dyre? Det er greit nok at de har pakkeløsninger for store firma med mange ansatte, men hvorfor er det så utrolig dyrt for en enkelt konto som man trenger som privatperson?

Hva er dyrt? Får pushmail løsning med deling/synkronisering av kontaker og kalender for 59,- pr mnd. (1GB lagring med dual point backup)

Lenke til kommentar

Jeg får nå det samme til kr 0 pr mnd... med 200 Gb lagring. Men bare en backup da.

Regner med det er snakk om mobyson sin løsning? Da må man jo faktisk ha mobyson abbonement, noe som gjør det enda dyrere ;-)

Jeg har forresten testet mobyson sin løsning, og den er ikke særlig bra. Syns gratisløsningen jeg har brukt faktisk er bedre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har nå endelig fått satt meg ned og skrevet et perl script som sender push sms til telefonen min når det skjer endringer på funambol serveren min. Det funker da slik:

Outlook synkroniserer automatisk mot serveren hver 15nde minutt. Mobilen synker jeg manuelt mot serveren når jeg gjør endringer. Scriptet som kjører i bakgrunnen sjekker om det har skjedd endringer hver gang outlook synkroniserer, og dersom det er tilfelle sender den melding til telefonen min som oppdatterer seg automatisk.

Med andre ord vil alltid outlook og telefonen alltid ha synkroniserte kontakter og kalender maksimum 15 minutter etter endring har skjedd. (Gjelder ikke mail da jeg bruker imap idle til det i stedet)

Jeg kommer etterhvert til å skrive en guide om hvordan dette kan gjøres i bloggen min i tilfelle noen andre er interessert.

Lenke til kommentar
Jeg har nå endelig fått satt meg ned og skrevet et perl script som sender push sms til telefonen min når det skjer endringer på funambol serveren min. Det funker da slik:

Outlook synkroniserer automatisk mot serveren hver 15nde minutt. Mobilen synker jeg manuelt mot serveren når jeg gjør endringer. Scriptet som kjører i bakgrunnen sjekker om det har skjedd endringer hver gang outlook synkroniserer, og dersom det er tilfelle sender den melding til telefonen min som oppdatterer seg automatisk.

Med andre ord vil alltid outlook og telefonen alltid ha synkroniserte kontakter og kalender maksimum 15 minutter etter endring har skjedd. (Gjelder ikke mail da jeg bruker imap idle til det i stedet)

Jeg kommer etterhvert til å skrive en guide om hvordan dette kan gjøres i bloggen min i tilfelle noen andre er interessert.

8769363[/snapback]

Godt jobba, høres spennende ut! Skulle gjerne visst litt mer om hvordan dette funker!

* Er det Nokia-telefon du har? I så fall betyr dette faktisk at Nokia støtter SMS-push direkte, dvs. at den automatisk trigger i gang en synk som følge av en SMS? I så fall: Bravo Nokia! :)

* Jeg antar at SMS'ene du sender må være utformet på en måte som gjør at de gjenkjennes som en SMS-pushmelding? Ligger spec'en på dette lett tilgjengelig et sted?

* Hva bruker du for å sende SMS'en?

Endret av kluh
Lenke til kommentar
Godt jobba, høres spennende ut! Skulle gjerne visst litt mer om hvordan dette funker!

* Er det Nokia-telefon du har? I så fall betyr dette faktisk at Nokia støtter SMS-push direkte, dvs. at den automatisk trigger i gang en synk som følge av en SMS? I så fall: Bravo Nokia! :)

Ja (en N80). Ja og ja :) Jeg tror det samme fungerer på SE, men har ikke testet. Funker fin-fint på nyere nokia telefoner i hvertfall.

* Jeg antar at SMS'ene du sender må være utformet på en måte som gjør at de gjenskjennes som en SMS-pushmelding? Ligger spec'en på dette lett tilgjengelig et sted?

Det jeg i praktis har gjort er å skrive xml filer som deretter er konvertert til wbxml (som i praktis er en måte å konvertere xml konfigurasjoner til 8-bit sms meldinger (også kjent som PDU). Her måtte jeg bruke ganske mye prøv og feil, for det er så utrolig mye man kan gjøre med slike xml filer. Alle former for konfigurering av telefonen samt push meldinger skjer via slike filer, så det er ganske mye å sette seg inn i. Det er bl. a. slik det sendes f. eks. wap settings, gprs settings, e-mail settings etc. til telefonen via sms.

Rent pratisk brukte jeg et program for å kovertere til wbxml og når jeg endelig fikk det til å fungere, lagret jeg wbxml meldingene jeg trengte for å gjøre de ulike tingene. (oppdattere bare kontakter, bare kalender eller begge)

Det finnes ganske mye nyttig informasjon om dette på forum.nokia.com. Men som sagt måtte jeg tråle gjennom haugevis med dokumentasjon, samt se på eksempler i forumet der.

* Hva bruker du for å sende SMS'en?

8780629[/snapback]

Rent praktisk så sender scriptet mitt meldingene via clickatells https gateway.

Her er xml filen jeg lagde som sender push på å oppdattere kontakter:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> 
<SyncML xmlns='SYNCML:SYNCML1.1'> 
<SyncHdr> 
<VerDTD>1.1</VerDTD> 
<VerProto>SyncML/1.1</VerProto> 
<SessionID>1</SessionID> 
<MsgID>1</MsgID> 
<Target> 
<LocURI>/</LocURI> 
</Target> 
<Source> 
<LocURI>http://xxxxx:8080/funambol/ds</LocURI> 
</Source> 
<Meta> 
<MaxMsgSize xmlns='syncml:metinf'>10000</MaxMsgSize> 
</Meta> 
</SyncHdr> 
<SyncBody> 
<Alert> 
<CmdID>1</CmdID> 
<Data>206</Data> 
<Item> 
<Target> 
<LocURI>./Contacts</LocURI> 
</Target> 
<Source> 
<LocURI>./card</LocURI> 
</Source> 
<Meta> 
<Type xmlns='syncml:metinf'>text/x-vcard</Type> 
</Meta> 
</Item> 
</Alert> 
<Final/> 
</SyncBody> 
</SyncML>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...