Gå til innhold

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM, noe tess?

Anbefalte innlegg

Jeg lagde selv en review av denne Sigma 30/1.4 i fjor. Sammenlignet også med Canon 50/1.4

http://torive.100webcustomers.com/sigma30/

Skriver litt skråsikkert at fokusen virker grei, men etter litt mer erfaring med objektivet viste det seg at den ikke var helt konsistent. Noen ganger smack-on mens andre ganger bommet den. Ikke grovt, men nok til at det ikke holdt. Kunne være kamra også for den del, men jeg gadd aldri å sjekke/kalibrere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begynt å kikke på Sigma 30mm selv da jeg savner et lyssterkt objektiv i 24-35mm området.

Tror jeg har lest tester om alle alternativene og det er trist lesning. Enten er de uskarpe som fy i kantene eller så har de mye KA :shrug:

Sigma ser best ut på papiret (hvis man ikke skal gå for svinedyr L-optikk som er marginalt (?) bedre).

Hvor god sjanse har man for å teste om det er et godt eksemplar man holder i med kun skjermen til et 350D til rådighet.

Er vel lettest å avsløre svakheter på f1.4 ... ?

Lenke til kommentar

Hvor god sjanse har man for å teste om det er et godt eksemplar man holder i med kun skjermen til et 350D til rådighet.

Er vel lettest å avsløre svakheter på f1.4 ... ?

8378044[/snapback]

Du må nesten prøve ut litt i det små først. Fokusere på gjenstander innen 0.5-1.0m og sjekke at fokus sitter der du ville. Så må du teste på lengre avstand 20-100m. Er det noe som er enten foran eller bak det du fokuserte på som er skarpere?

Ta flere bilder av samme situasjon og re-fokuser for hver gang. Alt på største blender og kun senter fokuspunkt.

Så kan du utføre litt mer systematiske fokustester om du er usikker på om noe ikke er som det skal. Noe som dette http://www.focustestchart.com/chart.html

Lenke til kommentar
Canon 35 f/2 får bedre kritikk enn Sigma 30 mm F/1,4 på de to nettstedene som jeg var innom. Mye vignettering på de laveste blenderne på sigmaen, også en god del CA.

8378200[/snapback]

Man må jo også ta det ekstra blendersteget med i vurderingen. Skal man ha rundt 30mm f/1.4 i Nikon-original (28mm er vel det nærmeste Nikon har såvidt jeg vet) så ryker man fort på 10.000+ - med andre ord langt over dobbelt pris som for Sigmaen, og det samme er vel tilfellet i Canon-verdenen antar jeg.

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens! Lav blender var litt av det som frista meg med Sigma'n, og prisen selvsagt.

8380456[/snapback]

Hjelper ikke med lav blender når en bør blende ned (bruke mindre blenderåpning) for å unngå for mye vignettering og for å øke skarpheten! Mao er ikke den lave blenderen brukandes!

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens! Lav blender var litt av det som frista meg med Sigma'n, og prisen selvsagt.

8380456[/snapback]

Hjelper ikke med lav blender når en bør blende ned (bruke mindre blenderåpning) for å unngå for mye vignettering og for å øke skarpheten! Mao er ikke den lave blenderen brukandes!

8382010[/snapback]

F/1.4 er fint brukendes på Sigmaen i senter. Litt vignettering er ikke noe problem og ofte er det å foretrekke (jeg legger ikke sjelden på vignettering selv i PS for å fremheve hovedmotivet). I hjørnene er skarpheten langt fra bra på 30/1.4, det skal sies.

Lenke til kommentar

8382010[/snapback]

Ingen objektiver er på sitt optimale på største blender. Men det er veldig få som går rundt og tar alt på f/8 av den grunn - selv om f/8 rent teknisk gruser f.eks. f/2.8 på 999 av 1000 objektiver...

Med mulighet for 1.4 så kan man jo ta bilder i situasjoner der man ender opp med ting som bare er egnet for søppelbøtta pga. for lang lukkertid med f/2 eller f/2.8. I enkelte situasjoner er dermed dette gull verdt selv om den tekniske kvaliteten ikke er maksimal. Det er ikke dermed sagt at man bruker 1.4 'bare fordi man har det' i situasjoner når lyset alikevel er godt nok til å blende ned et hakk eller to.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Og så er også spørsmålet hva du taper mest på i kvalitet: åpne opp blenderen til 1,4 eller skru opp ISO til 12-1600? Å ta bilder i dårlig lys involverer kompromisser, og bildekvaliteten blir ikke optimal uansett. Men med et f/1,4-objektiv så har du mer fleksibilitet på innstillingene enn med et f/2, og den fleksibiliteten skal du ikke undervurdere verdien av. Det spørs så klart hva du skal bruke objektivet til, men for eksempel for meg som har en del venner som driver med amatørteater er det helt klart verdt det.

Lenke til kommentar

Av og til er det ikke noe alternativ å øke ISO (fordi man alt stanger i max). f/1.4 er da det eneste alternativet for faktisk å få tatt et bilde. Alternativene er altså enten bilder med sløve hjørner (for å snakke om skarphet blir direkte misvisende når man diskuterer Sigmaen ved f/1.4! :)), eller ikke bilde i det hele tatt.

Jeg lekte meg med f/1.4 ute om dagen i går, bare for å se om autofokusen klarte å følge et huskende barn ved en slik blenderåpning:

143650090-M.jpg

(ikke et genialt bilde, men det illustrerer "brukbarheten" til dette objektivet ved f/1.4.)

Det skal forøvrig nevnes at EX-byggekvaliteten er utmerket. Skulle jeg brukt kameraet som slagvåpen, er det utvilsomt Sigmaen jeg ville hatt påmontert. :)

Av og til advares man mot å kjøpe Sigma pga. kompatibilitetsproblemer når det kommer nye kameraer. Min 30mm (og Sigma EF-500 blitz) kommer ikke til å være 100% kompatibel med den D200 jeg snart skal kjøpe - så Sigma gir gratis firmwareoppdatering. Ingen problemer der, altså.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Alle mine Sigmaobjektiver begynte å fungere 100% på D200 etter installasjon av siste firmware til kameraet. Så man er ikke avhengig av Sigma for å oppdatere objektivene.

Jeg er helt enig i at Sigma 30mm f/1.4 kan ta ypperlige bilder på f/1.4 man må bare utnytte mulighetene det gir istedet for å henge seg opp i svakhetene.

Lenke til kommentar

Innvesterte selv i Canon 24mm f/1.4 i julen, og la meg bare si med en gang at å jobbe med en slik blenderåpning gir fotografiske muligheter jeg tidligere ikke trodde var mulig. Blitz er herved pensjonert, og brukes kun for effekt.

Lykke til med objektivet phax, du blir sikkert fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Innvesterte selv i Canon 24mm f/1.4 i julen, og la meg bare si med en gang at å jobbe med en slik blenderåpning gir fotografiske muligheter jeg tidligere ikke trodde var mulig. Blitz er herved pensjonert, og brukes kun for effekt.

Lykke til med objektivet phax, du blir sikkert fornøyd! :)

8387432[/snapback]

Drømmer om det eller 35mm selv, hvilket kamera har du satt det på? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...