phax Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Ute etter nytt objektiv til mitt 400D, (som så mange andre her..), har foreløpig bare kitlinsa. Det jeg savner mest er et lyssterkt og bra objektiv, skal hovedsakelig brukes til portrett og litt action bilder. landskapsbilder blir det minimalt av.. Har søkt og lest, og har nå snevret det ned til: Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM, vil den kunne gjøre jobben? Prisnivået mitt ligger rundt 3-4000,- Takker for svar. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Nikon-versjonen av det objektivet blir diskutert litt i denne tråden, inklusiv et par eksempelbilder. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Nikon-versjonen av det objektivet blir diskutert litt i denne tråden, inklusiv et par eksempelbilder. 8374376[/snapback] Takker. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du finner mye info om dette her på sidene om du søker. Oppsummering: * får du et eksemlar som fokuserer akkurat som det skal - knallobjektiv. * sjansen for at det eksemplaret du får fokuserer feil - ganske stor, dvs du må bytte inntil du får et bra evt få det kalibrert. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 * sjansen for at det eksemplaret du får fokuserer feil - ganske stor, dvs du må bytte inntil du får et bra evt få det kalibrert. 8374519[/snapback] Jeg er litt skeptisk til det utsagnet. Det vil si, jeg tviler ikke på at du får eksemplarer som fokuserer feil, men jeg mistenker at mesteparten av de som får et eksemplar som virker utmerket ikke gidder å poste om det på internett Det er nok verdt å teste om objektivet fokuserer rett, men jeg vil tro sannsynligheten er mye større for at du får et som gjør det enn for at du får et som ikke gjør det. Det er bare en generell tendens med alle diskusjonsfora av denne typen at du hører først og fremst fra de som har problemer, og at man derfor kan få inntrykk av at et produkt er mer plaget med problemer enn det i realiteten er. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg er den svært lykkelige eier av dette objektivet i "knallobjektiv-varianten" - dvs. et som fokuserer bra, og er enig med Sutekh at objektivet nok har fått et litt ufortjent dårlig rykte. Imidlertid er korrekt kalibrert AF helt kritisk med så liten dybdeskarphet som dette objektivet tilbyr. Jeg hadde problemer i starten, og var redd det var objektivet det var noe galt med... imidlertid viste det seg å være kamerahuset: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587115&hl= (ikke ta det som står i mitt første innlegg i tråden om hvordan AF jobber for helt god fisk) Gjør derfor en test med kitobjektivet ditt før du eventuelt handler Sigmaen, så du vet om huset ditt er friskt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Ok, takker for mange gode svar! Må si at det begynner friste mer og mer nå. Skal kjøre en fokustest så snart jeg får mulighet! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 30mm er normalt ikke noe særlig brennvidde til portrett og action bruk. Finn deg heller en lyssterk 85/105 mm. (Bedre bokeh og større brennvidde) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg bruker dette objektivet på min Nikon D200 og er veldig fornøyd. Funker kjempefint til helfigur-portrett. Skal du ta mer 'trynebilder' hvor du er tett oppi personen bør du nok ha et objektiv på 50mm+ Ellers så er det jo deilig lyssterkt - har hatt mange turer hvor jeg bare har hatt på dette objektivet. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 * sjansen for at det eksemplaret du får fokuserer feil - ganske stor, dvs du må bytte inntil du får et bra evt få det kalibrert. 8374519[/snapback] Jeg er litt skeptisk til det utsagnet. Det vil si, jeg tviler ikke på at du får eksemplarer som fokuserer feil, men jeg mistenker at mesteparten av de som får et eksemplar som virker utmerket ikke gidder å poste om det på internett Tre av de fire objektivene jeg har hatt fra tredjepartsprodusenter har ikke fungert som de skal. Som jeg har erfart er det mye dårlig. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Tre av de fire objektivene jeg har hatt fra tredjepartsprodusenter har ikke fungert som de skal. Som jeg har erfart er det mye dårlig. 8375015[/snapback] Da har du nok hatt max uflaks - jeg har 3xSigma i utvalget mitt (10-20mm, 30mm og 105mm macro) og er fornøyd med alle 3 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Da har du nok hatt max uflaks - jeg har 3xSigma i utvalget mitt (10-20mm, 30mm og 105mm macro) og er fornøyd med alle 3 8375118[/snapback] Eller kanskje du har hatt max flaks? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Tre av de fire objektivene jeg har hatt fra tredjepartsprodusenter har ikke fungert som de skal. Som jeg har erfart er det mye dårlig. 8375015[/snapback] Et kjapt spørsmål: er det tre helt forskjellige objektiver fra forskjellige produsenter? Eller tre eksemplarer av samme objektiv? Og hvor lang tid tilbake går det? Grunnen til at jeg spør er nemlig det jeg vil kalle "batch-problemet". Jeg har ikke så mye erfaring med det i optikk-sammenheng, men vi har sikkert alle vært borti folk som kan fortelle om dårlige erfaringer med harddiskprodusenter. Historier om harddisk etter harddisk av samme type som har strøket med, og som medfører at vedkommende aldri tar i en disk fra den produsenten det er snakk om. Et annet eksempel er strømforsyninger. Thermaltake er en produsent med et dårlig rykte på seg når det gjelder disse. Hvilket er for så vidt delvis berettiget, siden de første eksemplarene de leverte var ganske dårlige. Men nyere modeller (som f.eks. min 750-watter) er fjellstø og leverer det de skal levere. Problemet er at man får høre sånne historier om alle produsenter. Og jeg tror årsaken skyldes at alle produsenter av forbrukerelektronikk av og til er uheldige og får en dårlig batch. Det er typisk mange tusen til hundretusener av enheter som det blir feil på, og gjerne vil alle enhetene av den typen som blir importert til Norge i et visst tidsrom komme fra samme batch. Jeg sier ikke det er en unnskyldning, og i utgangspunktet bør slike ting (i hvert fall når det er snakk om fokus på objektiver, som er en ting som kan testes) oppdages. Men det er en reell problemstilling som gjør meg skeptisk til alle slike utsagn, med mindre de kvalifiseres med litt mer detaljert info om hva og når. Jeg tar gjerne hensyn til det når jeg shopper etter elektronikk og er litt ekstra forsiktig med å teste at det eksemplaret jeg får er bra. Men jeg ville være veldig forsiktig med å basere meg fullstendig på andre sin erfaring med ett bestemt merke, fordi den erfaringen kan være basert på et fåtall dårlige opplevelser over et kort tidsrom, og er ikke nødvendigvis representativ for den nåværende tilstanden. Endret 13. april 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Eller kanskje du har hatt max flaks? 8375181[/snapback] Godt mulig det - er ihvertfall veldig fornøyd med pris/performance. 3 eksempler (105mm macro, 30mm og 10-20mm @10mm). Det midterste tatt med D200, de to andre med D70s: Endret 13. april 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Flotte bilder! Vil ikke 30mm være bra til mitt bruk eller? Har jo alltids canon sin 50mm, har jo snuset litt på den også.. Canon EF 50mm f/1.4 USM. edit: litt OT men hvordan har du tatt det bildet til høyre? ble bare så nysgjerrig.. Endret 13. april 2007 av phax Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Flotte bilder! Vil ikke 30mm være bra til mitt bruk eller? Har jo alltids canon sin 50mm, har jo snuset litt på den også.. Canon EF 50mm f/1.4 USM. edit: litt OT men hvordan har du tatt det bildet til høyre? ble bare så nysgjerrig.. 8375954[/snapback] Jeg vet ikke om 30 mm er bra for ditt bruk, det må du finne ut av selv. Har selv Ef 50mm f1,4 og det er et fantastisk objektiv, litt ukurant brennvidde til generel fotografering. til generel fotografering bruker jeg EF 28mm f,2,8 som jeg synes er bra. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Sant nok. Den sigma'n ligger veldig høyt på lista nå, så meget mulig at jeg bare går for den rett og slett. Forresten, bør jeg koste på meg et "bra" (som i dyrt) UV filter? Er det store kvalitetsforskjeller egentlig? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Apropos UV-filter så er det litt smak og behag; og hvor uvøren og/eller uheldig du er. Jeg har ikke UV-filter på noen av objektivene mine, men bruker nesten alltid solblender (uavhengig av om det er sol eller ikke) for å ha litt ekstra beskyttelse hvis jeg skulle dulte borti noe. PS: Bilbildet er tatt ved å feste en diger sugekopp (med kameraet på) heeelt bakerst på siden av bilen, så satte jeg på selvutløseren på 10 sek. eller noe og satte meg inn og kjørte noen meter med full sving på rattet. Så jeg kjørte ikke fort eller noe - det bare ser slik ut pga. lang lukkertid. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg drister meg på å forsøke å forklare hvorfor man ikke trenger UV-filter på digitalkamera: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=742167&st=20# Solblenderen gir utmerket beskyttelse, og gir i tillegg bedre bildekvalitet under enkelte lysforhold. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Ah, ok! Det var jeg ikke klar over. Men da går jeg for en solblender heller da! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå