Irish Coffee Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Etter mye tenking har jeg mer eller mindre besluttet å oppgradere til EOS5D, noe jeg tror vil fungere godt for mine behov. Jeg testet en modell her om dagen, noe som var meget positivt, bla. med tanke på dybdeskarphet(eller mangel på dette). Veldig spennende med ekstreme muligheter, men det dukker da opp spørsmål om dette også kan være en stor ulempe. Jeg har derfor et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å belyse. Det er ikke så lett å forklare, men jeg forsøker: Det var som sagt muligheter for ekstremt liten dybdeskarphet i forhold til hva jeg er vant med(testet med 50mm 1,4 på full blender). Hvis et tenkt motiv hvor kamera/optik presses mye, dvs. Dårlig lys og stor blender, vil da dof påvirkes såpas mye at kun et (for)lite felt er i fokus? Spørsmålet er da i forhold til et crop-kamera om dette i disse tilfellene være en ulempe. Jeg vet dette selvfølgelig avhenger av mye, bla avstand fra kamera, bakgrunn etc, så forsøk å se på dette som generelt. Dette var en skrekkelig dårlig forklaring, men jeg håper noen forstår hva jeg mener. Dette var ikke så lett å forklare. PS. Søkeren i dette kameraet var en åpenbaring. Selv om jeg har lest dette fra før var dette en meget positiv overaskelse. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Etter mye tenking har jeg mer eller mindre besluttet å oppgradere til EOS5D, noe jeg tror vil fungere godt for mine behov. Jeg testet en modell her om dagen, noe som var meget positivt, bla. med tanke på dybdeskarphet(eller mangel på dette). Veldig spennende med ekstreme muligheter, men det dukker da opp spørsmål om dette også kan være en stor ulempe. Jeg har derfor et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å belyse. Det er ikke så lett å forklare, men jeg forsøker: Det var som sagt muligheter for ekstremt liten dybdeskarphet i forhold til hva jeg er vant med(testet med 50mm 1,4 på full blender). Hvis et tenkt motiv hvor kamera/optik presses mye, dvs. Dårlig lys og stor blender, vil da dof påvirkes såpas mye at kun et (for)lite felt er i fokus? Spørsmålet er da i forhold til et crop-kamera om dette i disse tilfellene være en ulempe. Jeg vet dette selvfølgelig avhenger av mye, bla avstand fra kamera, bakgrunn etc, så forsøk å se på dette som generelt. Dette var en skrekkelig dårlig forklaring, men jeg håper noen forstår hva jeg mener. Dette var ikke så lett å forklare. PS. Søkeren i dette kameraet var en åpenbaring. Selv om jeg har lest dette fra før var dette en meget positiv overaskelse. 8373965[/snapback] Litt usikker på om jeg forstår hva problemet er. Hvis DOF blir for lite på f1.4 så kan du jo bare blende ned til si f2.0? Så lenge det er lys nok selvsagt. Men det er kalrt at på full blenderåpning så _kan_ DOF bli for lite, men det kan det jo på et crop kamera også, avhengig av avstand og brennvidde, så jeg er som sagt ikke sikker på om jeg forstår problemstillingen riktig? Er spørsmålet om dette kan bli et større problem med 5D i forhold til et 30D så er vel svaret ja, gitt samme avstand og brennvidde så vil DOF bli mindre og det kan bli vanskeligere å få rett fokus. Men det visste du jo? Håkon Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det du spør om er vel: vil du få flere bilder som er ute av fokus med en 5D enn med f.eks 20D pga at DOF er smalere. Svaret er av praktiske grunner klart JA. Men dette oppveies vel ved at man tar flere bilder (for å sikre seg ett bra) samt at den herlige begrensede dybdeskarpheten som mange, inkl meg selv, digger oppveier for strevet. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Etter mye tenking har jeg mer eller mindre besluttet å oppgradere til EOS5D, noe jeg tror vil fungere godt for mine behov. Jeg testet en modell her om dagen, noe som var meget positivt, bla. med tanke på dybdeskarphet(eller mangel på dette). Veldig spennende med ekstreme muligheter, men det dukker da opp spørsmål om dette også kan være en stor ulempe. Jeg har derfor et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å belyse. Det er ikke så lett å forklare, men jeg forsøker: Det var som sagt muligheter for ekstremt liten dybdeskarphet i forhold til hva jeg er vant med(testet med 50mm 1,4 på full blender). Hvis et tenkt motiv hvor kamera/optik presses mye, dvs. Dårlig lys og stor blender, vil da dof påvirkes såpas mye at kun et (for)lite felt er i fokus? Spørsmålet er da i forhold til et crop-kamera om dette i disse tilfellene være en ulempe. Jeg vet dette selvfølgelig avhenger av mye, bla avstand fra kamera, bakgrunn etc, så forsøk å se på dette som generelt. Dette var en skrekkelig dårlig forklaring, men jeg håper noen forstår hva jeg mener. Dette var ikke så lett å forklare. PS. Søkeren i dette kameraet var en åpenbaring. Selv om jeg har lest dette fra før var dette en meget positiv overaskelse. 8373965[/snapback] Mindre dybdeskarphet med 24x36mm kan jo selvfølgelig være en fordel og en bakdel. Det må jo du se hva som er dine behov. For min del tar jeg lite av den typer bilder der liten dybdeskarphet er en fordel og er derfor best tjent med aps-c format i forhold til dybdeskarpheten. 5D har desverre ikke noen stor søker sett i forhold til andre kameraer for film. Faktisk er min søker i Pentax K10D og med den geniale søkerlupen like stor som søkeren til 5D. Nikon har vistnok også slike søkerluper, uten at jeg vet så mye om akkurat den. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Takk for spennende svar. Dette er en nyttig diskusjon for meg og forhåpentligvis andre. Dere treffer nok ganske bra med deres antagelser av hva jeg forsøker å forklare :-/ Jeg får vel prøve med et konkret eksempel(ikke heng dere opp i tallene). Jeg tar en del bilder av innendørs sport hvor det er meget vanskelige forhold. Hvis vi feks, sier at et mulig objekt krever F2,0 og ISO 1600 for å få akseptabel lukkerhastighet, vil det da bli et ekstremt snevert område som er i fokus på FF i forhold til APS-C så dette kan bli et stort problem? Sånn, forklarte jeg meg bedre nå? ;-) En del av dette eventuelle problemet vil vel også kunne motarbeides med lavere støy og muligheter for høyere iso. Tanken bak spørsmålet var å få noen tilbakemeldinger fra folk med erfaring. Som sagt er jeg veldig begeistret for DOF i andre sammenhenger og jeg forstår at det vil bli flere "bomskudd" i en del situasjoner. Det er i grunnen logisk, men spørsmålet var i bestemte situasjoner som feks sport i dunkelt belyste rom. Jeg nekter forøvrig å bruke blitz i de sammenhengene :-/ Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg gikk fra 30D til 5D for drøye 6 mnd siden og har ikke angret på det. Hvis man sammenligner bilder tatt på blenderåpning 2.0 med hhv 5D og 20D, vil nok flere bilder tatt av 5D være ute av fokus pga mindre dybdeskarphet. Har brukt 135L 2.0 mye på mitt 5d, ofte på full åpning. I starten fikk jeg mange "ufokuserte" bilder, men med litt trening ble det mye bedre. Man skal være ganske stø på hånden, rimeligvis. Uansett er det bare å blende litt ned ved behov. Har du anledning til det, anbefaler jeg at du beholder ditt gamle kamera. Angret på at jeg byttet inn mitt 30D når jeg oppgraderte. I etterkant har jeg kjøpt en 20D som jeg bruker ved behov Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Her er en DOF-ekvivalent kalkis (litt ned i siden): http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...sensor-size.htm Eksempelvis vil du se at med 5D (35mm) og en 85mm f/1.8 @1.8 må du bruke en 51mm på f/1.1 dersom du har et APS-C hus for å oppnå samme dybdeskarphet og perspektiv. Og liker du DOF du oppnår med en 50mm på f/1.4 på en 20D oppnår du det samme med en 80mm på f/2.2 på 5D Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Her er en DOF-ekvivalent kalkis (litt ned i siden):http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...sensor-size.htm Eksempelvis vil du se at med 5D (35mm) og en 85mm f/1.8 @1.8 må du bruke en 51mm på f/1.1 dersom du har et APS-C hus for å oppnå samme dybdeskarphet og perspektiv. Og liker du DOF du oppnår med en 50mm på f/1.4 på en 20D oppnår du det samme med en 80mm på f/2.2 på 5D Og hvis du regner på dette, ser du at det igjen er cropfaktoren som skiller (1.8/1.6 = 1.125, 1.4*1.6 = 2.24), hvilket er ganske selvfølgelig siden det er sensorstørrelsen som er annerledes... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg tar en del bilder av innendørs sport hvor det er meget vanskelige forhold. Hvis vi feks, sier at et mulig objekt krever F2,0 og ISO 1600 for å få akseptabel lukkerhastighet, vil det da bli et ekstremt snevert område som er i fokus på FF i forhold til APS-C så dette kan bli et stort problem? 8374352[/snapback] Du bør heller satse på en 1D MkII. Bildekvaliteten er ganske lik (8mp på 1,3 crop, 12mp på ff = tilsvarende pixelstørrelse), men hastigheten er mer i det landskapet du ønsker å befinne deg i. Personlig ville jeg også valgt en slik løsning, siden man kan regne med en del brukte eks på markedet nå som MkIII snart er i salg. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Hmmm.... hører hva du sier, men ble litt usikker nå. Egentlig så er det bildekvalitet/støy jeg er mest opptatt av slik at jeg kan få så god kvalitet/lite bevegelsesuskarphet som mulig. Hastigheten mener jeg for min del er bra nok på 5D for mitt bruk, men det gjør selvfølgelig ikke noe om det er raskere. Har du kort og enkelt fordeler/bakdeler med dette kameraet? Hva er prisen på nytt og brukt ca? Noen som vet? Endret 13. april 2007 av Elmer Midd Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Med ff må du regne med at du ikke kommer til å bruke største blender så mye, grunnet lystap i hjørnene. Når det gjelder støy er det veldig liten forskjell på de to modellene, så det bør ikke holde deg borte fra D MkII. Det bør forøvrig ikke lysavfallet på 5D heller, for den problematikken synes jeg er overdrevet, etter egen erfaring. Velg 1D MkII, det holder nesten samme høye bildekvalitet, og er raskere og langt mer robust + at du kan finne det rimeligere på bruktmarkedet. Når dette er sagt, så er jeg en stor tilhenger av Canons ff, selv om jeg for halvannet år siden viste en viss skepsis til det. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 1D mark II er vel ikke billigere enn 5D på bruktmarkedet? Spesielt er n-versjonen en del dyrere. Har sett 5D til 16.990, og 1D mark IIn til 23.000 såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Et eller annet sted ble det hevdet at en MkII ble kjøpt fra junaiten for under 5k, men det er ikke det jeg tar utgangspunkt i. Jeg tar utgangspunkt i at det snart kommer mange eks på bruktmarkedet gr radikalt generasjonsskifte, og jeg er ikke redd for å kjøpe kamera fra en av dagens pressefotografer. De kameraene har stort sett gått gjennom flere hovedservicer, og har like mange (eller flere) eksponeringer igjen i livssyklusen enn en ny 30D. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Et eller annet sted ble det hevdet at en MkII ble kjøpt fra junaiten for under 5k, men det er ikke det jeg tar utgangspunkt i. 8378563[/snapback] MkII for under 5k fra US er desverre ganske utenkelig (med mindre det er snakk om noe ødelagte greier) De går for $2000-2300 for pene eksempar på eBay for tiden. Prisen vil nok gå ned noe når mkIII kommer, men ikke betydelig siden prisen på III er lagt såpass høyt som den er. Her til lands får en vel en pen Mk II for rundt 15-17.000, som er det samme, eller ørlite over, det som en 5D går for. Mk II N ligger vel et par tusen over Mk II på bruktmarkedet. Endret 13. april 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Jeg finner den ikke på Canon.no, men noen kan sikkert hjelpe med en link? Æsj... alltid når jeg har tenkt veldig mye og endelig har (nesten) bestemt meg så kommer noen og ødelegger slik som PMNormal gjorde nå;-) Jeg må lese litt specs og undersøke en del, men jeg bør absolutt sjekke denne muligheten. Takk for tips. PS. Velkommen tilbake PMNormal, selv om jeg ikke skriver mye leser jeg mye her. Vært langt av gårde? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg finner den ikke på Canon.no, men noen kan sikkert hjelpe med en link? Æsj... alltid når jeg har tenkt veldig mye og endelig har (nesten) bestemt meg så kommer noen og ødelegger slik som PMNormal gjorde nå;-) Jeg må lese litt specs og undersøke en del, men jeg bør absolutt sjekke denne muligheten. Takk for tips. PS. Velkommen tilbake PMNormal, selv om jeg ikke skriver mye leser jeg mye her. Vært langt av gårde? 8378872[/snapback] Canon Camera museum Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det er mitt overordnede mål i livet å spre forvirring avmakt over det ganske land, så det er hyggelig å høre at jeg lykkes. Jeg mener vel at i den kvalitetsklassen som disse aparatene befinner seg i, så bør man velge delvis på magefølelsen, og holde et øye med hvilket arbeidsområde et kamera egentlig er beregnet på. Du ville f.eks. ikke valgt et Fuji eller Sigma slr til det bruket du skisserer, selv om de er ypperlige alternativer til sitt respektive bruk. De to modellene du nå har oppe som alternativer har på mange måter svært lik bildekvalitet. De oppfører seg litt forskjellig i forhold til brennvidde, men sensorteknologien er ganske lik hvis du regner det om til antall pixler pr mm, altså har de nesten like store pixler. Derfor har de lignende kontrast og dynamiske egenskaper, og valg av modell beror på om du ønsker de brennvidde-egenskapene som ff gir, eller hurtigheten og tøffhetene til pressekameraet. 5D har litt bedre bildekvalitet, men ikke så mye bedre at jeg i ditt tilfelle ville ofret hurtighet og filstørrelse. Du tar jo naturlig nok flere bilder som sportsfotograf, og vil derfor trenge mer lagringsplass. Uansett vil du ende opp med et fenomentalt kamera, som jeg klart misunner deg. Jeg kommer nok etter en dag, men vet foreløpig ikke hvilken modell jeg selv satser på. Den tid, den sorg. Du kan uansett trøste deg med at du ikke kan gjøre feil når du har et såpass romslig budsjett som jeg regner med at du har. Jeg har forresten ikke vært bortreist, men med førsteklassing i huset og store omstillinger for en vagabond-familie, har andre ting enn digitalfoto måtte prioriteres. Jeg har også vært mer opptatt av analog-utstyr i den senere tid, og snart er det den internasjonale pinhole-dagen, dere. Følg med, følg med. Jeg kommer sikkert med mer om det senere.... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg har forresten ikke vært bortreist, men med førsteklassing i huset og store omstillinger for en vagabond-familie, har andre ting enn digitalfoto måtte prioriteres. 8379894[/snapback] Ja, ja. Det er er bra å se at aktiviteten din på forumet kan se ut til å ta seg opp igjen nå da i alle fall. Vi trenger dine innlegg med substans, her Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Det er sikkert like mange meninger som det er folk når det gjelder dette, men det byr meg litt i mot å kjøpe et gammelt brukt kamera når vi snakker om så mye penger. Da føles det i utgangspunket bedre for meg å kjøpe et nytt, men vi får se. Jeg går tilbake i den berømte tenkeboksen igjen. Takk for god og konstruktiv diskusjon. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Det er sikkert like mange meninger som det er folk når det gjelder dette, men det byr meg litt i mot å kjøpe et gammelt brukt kamera når vi snakker om så mye penger. Da føles det i utgangspunket bedre for meg å kjøpe et nytt, men vi får se. Jeg går tilbake i den berømte tenkeboksen igjen. Takk for god og konstruktiv diskusjon. 8381726[/snapback] Jeg skjønner bekymringen mot brukt kamera, men det kan være veldig lønnsomt å bare riste den av seg. Spesiellt i all den tid et nytt Mk III vil ligge på 37k mens en får en pen Mk II for under halve prisen. Dette er ekstremt solide saker (1D serien i alle fall) og varer og varer. Mk II er kamera i overflod for de aller aller fleste. Greit at det kunne vært fint med enda bedre ISO prestasjoner (som på III) eller Live LCD (som på III) eller 10 vs 8.5 bps eller noe bedre dynamikk, men totalt sett er det nok ikke så mange som kan forsvare å la en Mk II gå til forel for III (med dagens priser). Som du sikkert vet får du 1200,- igjen om du kjøper deg en 5D nå (cash back). Da blir prisen rett under 17.800,- som ikke er noen u-pris for dette kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå