Gå til innhold

Selger navnet sitt på eBay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg kan gjerne betale 10$ for at en dust skal hete fornavn asshole etternavn:P    her er det bare å bruke fantatien, han er faktisk tvunget juridisk til å gjøre dette... kjipt for han om han blir president i usa eller noe, verdenskjent fotballspiller:P musa

8373718[/snapback]

Hva med kronerulling da? Og så stemmer vi over et knippe forslag etterpå?

8373851[/snapback]

Jeg legger 5 dollar i potten. :)

Herlig om noen vinner her inne.

Kult å kunne kalle opp en kar noe han faktisk må hete resten av livet .)

8373785[/snapback]

Man har mulighet til å skifte navn igjen. Jeg tror begrensningen er 3 ganger per tiår eller noe sånt, pluss ekstra muligheter ved skilsmisser.

Lasse Tena Lady Guttorm

Lenke til kommentar
penger ;) penger;)   obey your thirst :p

8375080[/snapback]

Hmm, okay.

Men visst du då får eit ekstremt dårlig mellom navn, so må du behalde det? Eller har du tenkt å berre fjerne det visst da går an?

Edit: Simen1 svarte på noke av spørsmålet mitt, men eg har mine tvil på at du tenker å behalde det navnet du får.

Endret av TheOneAsk
Lenke til kommentar

Hva hindrer ham i å bytte tilbake etter et par år, da? Vi fikk jo ikke se siden på eBay, men det stod iallfall ikke noen regler for hvor lenge han skulle beholde det, liksom. Dersom han bytter tilbake etter en dag, er det jo greie penger, da :p

ENDRET: Har ikke lest gjennom alle seks sidene og etter radivx sitt innlegg tyder det på at noen allerede har foreslått å bytte tilbake rimelig fort.

Gosciny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Her er navneloven http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

8375230[/snapback]

Noen aktuelle paragrafer:

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

§ 3. Frie, beskyttede og nye etternavn

Navn som ikke er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er i bruk som etternavn her i riket, kan tas som etternavn. Dette gjelder likevel ikke navn som:

2. er identisk eller har likhet som nevnt i nr. 1 med et alminnelig kjent foretaksnavn, varemerke eller annet kjennetegn som er vernet her i riket, med et alminnelig kjent navn på en stiftelse, forening, institusjon eller lignende eller med et alminnelig kjent kunstnernavn, og det må antas at berettigede interesser vil lide skade dersom vedkommende får navnet.

§ 10. Alminnelige begrensninger

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:

1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt,

4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen,

5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...