Gå til innhold

Selger navnet sitt på eBay

Anbefalte innlegg

Nytt førerkort: 200 kr.

Nytt bankkort: 0-200 kr.

Legitimasjon i utlandet: Pass. Man får visum på grunnlag av navnet i passet.

Personnr. mht kjønnsskifte: Kan ikke skjønne at du får nytt personnr. Man er da født mann selv om man skifter kjønn til kvinne (og omvendt). Personnr = Fødselsnr.

Ny flybilett pga galt navn: Mener å huske at man kan ha inntil 3 enkelttegnfeil i navnet i passet uten å bestille ny bilett. Om det er mer vil ikke biletten kunne knyttes til personens legitimasjon, men det er ikke relatert til navnebyttet (om han ikke får nytt navn og legitimasjon etter å ha forhåndsbestilt reise på gammelt navn).

Jeg tullet med en forandring i navnet på flybiletten til en kamerat, og han fikk advarsel ved innsjekking:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Har du ikke fulgt med på nyhetene i det siste da? Det var en som het noe som Hans Nicolai Pettersen, men på flybilletten hadde kona skrevet Hans Nikolai Pettersen.

Han fikk ikke lov til å bruke den billetten, fikk heller ikke noe penger tilbake.

Lenke til kommentar
Personnr. mht kjønnsskifte: Kan ikke skjønne at du får nytt personnr. Man er da født mann selv om man skifter kjønn til kvinne (og omvendt). Personnr = Fødselsnr.

8552502[/snapback]

Mann er født mann om en skifter kjønn til kvinne ja, men en av grunnene til at 3. siste nummeret viser om du er mann eller dame skal vel være for å sjekke at det er riktig person? Altså sjekke at ikke en mann har skaffet seg passet til en dame og byttet navn, kjønn og bilde.

Lenke til kommentar

8552502[/snapback]

Mann er født mann om en skifter kjønn til kvinne ja, men en av grunnene til at 3. siste nummeret viser om du er mann eller dame skal vel være for å sjekke at det er riktig person? Altså sjekke at ikke en mann har skaffet seg passet til en dame og byttet navn, kjønn og bilde.

8553389[/snapback]

EDIT: Se vekk fra det i Quote'n under:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er det siste nummeret som forteller kjønnet. Tilfelle du  har glede av å vite dette. Da 1 betyr mann, og 0 betyr kvinne.

Rettelse: Wikipedia bekrefter St Thickets og NevroMances kommentarer (pluss The_Fire tok min kommentar med en spade salt) om at det er det tredje siffer blandt det 5 siste nummerene som bestemmer kjønnet. Partall er hunkjønn og Oddetall er hankjønn.

Ja, Genetisk sett vil du jo alltid forbli mann med "dine" Y-kromosomer som finnes i de fleste cellen i kroppen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Nytt førerkort: 200 kr.

Nytt bankkort: 0-200 kr.

Legitimasjon i utlandet: Pass. Man får visum på grunnlag av navnet i passet.

Ny flybilett pga galt navn: Mener å huske at man kan ha inntil 3 enkelttegnfeil i navnet i passet uten å bestille ny bilett. Om det er mer vil ikke biletten kunne knyttes til personens legitimasjon, men det er ikke relatert til navnebyttet (om han ikke får nytt navn og legitimasjon etter å ha forhåndsbestilt reise på gammelt navn).

Jeg tullet med en forandring i navnet på flybiletten til en kamerat, og han fikk advarsel ved innsjekking:P

8552502[/snapback]

Hvorfor skulle en ikke kunne fått nytt personnummer. Det lages jo nye personnumre til alle innvandrere som bosetter seg her i landet. Så å bytte personnummer burde jo være en smal sak.

Det kunne vært morsomt å vite om det går an å offisiellt bytte kjønn i registrene (navnebytte og personnummerbytte), uten å kappe av seg penisen (dersom det var mann --> kvinne en snakker om). :p

Lenke til kommentar

8552502[/snapback]

8553389[/snapback]

Det er det siste nummeret som forteller kjønnet. Tilfelle du har glede av å vite dette. Da 1 betyr mann, og 0 betyr kvinne.

8554229[/snapback]

Nei, er midterste tallet i siste tallrekka som bestemmer dette. Oddetall = mann, partall = kvinne. Hvis du derimot fortsatt påstår du har rett vil jeg gjerne høre hva jeg selv er som har 7 som siste tall?

Lenke til kommentar
Det er det siste nummeret som forteller kjønnet. Tilfelle du  har glede av å vite dette. Da 1 betyr mann, og 0 betyr kvinne.

8554229[/snapback]

Tull!

Det midterste nummeret i peronnummeret sier om du er mann eller kvinne.

Partall=Kvinne

Oddetall=Mann

Jeg kjenner noen som har skiftet kjønn, og vedkommede måtte få nytt personnummer.

EDIT: NevroMance kom meg i forkjøpet...

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Sjekket Wikipedia. Det du sier stemmer med leksikonet (jeg tenker at dette leksikonet har rett, som regel ihvertfall).

http://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer

(Da ble det jeg som måtte korrigeres. :!:

Har lenge gått å trodd det var siste nummer da kona sitt personnummer har 0 som siste siffer, og jeg har 1 som siste siffer)

Original innlegget mitt er korrigert.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...