Gå til innhold

DU har kjørt for fort og det holder at JEG sier D!


Nickme

Anbefalte innlegg

Jeg hakket da heller ikke på han. Det var i alle fall ikke ment slik, det jeg mente å si var at det var bra at han kjørte forsiktig siden det er mange her som forfekter en holdning som tilsier at det hadde vært helt greit å holde 50 i en 30-sone. Nå vet ikke jeg hva fartsgrensen er i området, men jeg regnet med at det var en 30-sone.

Beklager misforståelsen.

 

Folk her sier at det er fort gjort å havne litt over - bullshit sier jeg. Hvis du ikke klarer å holde farten gjevn så foreslår jeg at du tar deg en tur på en trafikkskole/kjøreskole slik at du kan lære hvordan du skal kontrollere hastigheten til en bil, eller du kan skaffe deg cruise control. Det er bare ikke sånn at bilen kjører fortere av seg selv, det er personen som sitter bak rattet som styrer bilen, er det omvendt så har du ingenting bak rattet på en bil å gjøre.

Det er ikke bullshit, det er menneskelig natur. Det er faktisk ikke slik at alle klarevær å fokusere nok på fartsmåler, altså speedometeret, at de holder akkurat fartsgrensen. Personlig fokuserer jeg heller på veien, og passer på at jeg ikke kommer opp i for høy fart. Det er klart en kan komme opp i litt fart, 90 i en 80-sone, for eksempel, men det er ikke trafikkfarlig i seg selv.

 

Og det er ikke alle som har råd til en bil med cruise control.

 

Du sier: "...det er derimot et spørsmål om adrenalin, og dersom det gjøres i kontrollerte former, er det i mine øyne greit. Kontrollert? Tja, å akse opp til 140 på en lang, rett strekke med perfekt oversikt, er i mine øyne greit."

 

Folks streben etter adrenalin kick har ikke noe ute på norske veier å gjøre. Det er ikke greit å sette andres liv i fare for at du ønsker å booste adrenalinen. Det er altså greit i dine øyne å bryte norsk lov? Du vet at de fleste ulykkene hender på slike rette strekker som du snakker om?

Det er STOR forskjell mellom å aksellerere opp til 150 på en lang rett strekke, og det å være sjødesløs.

 

Per definisjon syns jeg det er ok å tøye enkelte lover, ja. For eksempel syns jeg hvem som helst kan lage sitt eget brennevin, uten at dette er moralsk galt, om enn ulovlig. Å bryte fartsgrenser der det er forsvarlig, er i mine øyne ok, selv om det per definisjon er et lovbrudd. Minner om at norsk lov forbød homofili i ganske mange år, opp til 70-tallet, mener jeg å tro.

 

Norsk lov trenger ikke å være rett.

 

Kontrollerte former er for meg på en bane og ikke ute på veiene hvor andre folk og dyr ferdes. Har du så sterkt behov for å kjøre fort og kose deg med bilen så kan du leie en bane og kjøre der. Du vet aldri når det f.eks kommer en elg løpende ut i veien - når det skjer så teller hver eneste lille km/t i hastighetsøkning. Det må bli slutt på at folk synes at det er tøft, kult og greit å bryte norsk lov. Liker du ikke loven så prøv heller å forandre loven.

Kanskje det burde bygges statsfinansierte motorsportssentre, da?

 

Det som forøvrig er helt idiotisk i dette landet er at det finnes smale og uoversiktlige grusveier inne i skogen som har fartsgrense 80, mens brede "fort-fort-veier" som har 70:) Jeg synes det er idiotisk, men forholder meg til de fartsgrensene som foreligger og ikke etter mitt eget forgodtbefinnende.

Som en regel forholder jeg meg til fartsgrenser, men dersom jeg befinner meg på en motorvei av klasse a, og fartsgrensen er 90, kan jeg gjerne ligge i 120, siden det på ingen måte er trafikkfarlig. Man skal selvfølgelig avpasse farten til trafikken.

 

Må bare få påpeke helt til slutt, du er ikke nødt til å kjøre i 80 fordi at skiltet du akkurat passerte viser 80.

8403569[/snapback]

"Farten skal avpasses etter forholdene."

 

Det er en grunnsetning. Og jeg er 100% enig.

 

Men under gode forhold skal du like fullt ikke ligge mye under, det er faktisk like straffbart som å ligge litt over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke en gang en politimann som står å ser du kjører for fort kan ta deg uten bevis.. det har jeg fått beskjed om :p

8373476[/snapback]

Det er helt riktig. Derimot kan kan gi deg bot for ikke å ha kjørt hensynsfult, aktpågivende eller varsomt. Men uten måling av noe slag KAN han ikke ta lappen din på nevnte grunnlag.

Lenke til kommentar

Grrrr... skikkelig CSI sak her. (bare det ikke er noe med mord å gjøre)

 

Skipt å miste lappen i 3 uker, og det for noe du ikke har gjort :mad:

 

Det blir vel dumt/barnslig å anmelde for noe de/du ikke har gjort, men hvis du virkelig vil ta igjen burde du ha ett kamera/videopptaker klar fordi hvis hun gjør noe ulovlig så har du både bevis og det blir 'fair'.

 

(På side 2 så skrev jeg noe om ossen lure dem) ----> Det var tull, tror dere forsto det da dere leste det :) :!:

 

* :thumbs: Gled deg til du får tilbake lappen tilbake, hvis noen spør "han er på ferie" :whistle:

 

EDIT: Tok vekk det som sto på side 2 :p fordi hvis noen som har vært i samme situasjon vil/kan bruke lignende tips :) uansett om man tuller.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Du er uskyldig til det motsatte er bevist, er nok ganske sikker på at du sitter igjen med førerkort uten problemer her. Ta samtidig å snakk med advokaten din om et privat søksmål mot de som kontaktet politiet.

8373431[/snapback]

 

Ja det er det jeg har prøvd å forklart politiet, men tydeligvis hjalp det ikke. :/

Noe privat søksmål ville neppe ha hjulpet meg her. :/

8373437[/snapback]

 

Da får du ta samme regla bare andre veien.

 

Si du ble forbikjørt av de en dag du kjørte i 30-sona og at de holdt minst 89-90 da de passerte.

8404264[/snapback]

 

 

Skal det.. gjett om :D

Lenke til kommentar

dette blir for dumt..... håpar drittkjerringa må betale!

 

det er ingen som kan dømme deg for nåken ting, du kan ikkje få bot og ikkje inndratt førerkort.

i tettstaden der eg bur er et ei ferjekai med 50sone gjennom sentrum siste halve km før kaien. der er det ofte folk som kjører ALTFOR fort for å rekke ferja som går om 5-10 minutt. derfor er det veldig ofte laserkontroll der. en gang i sommer rett etter kontrollen var avslutta kom det to vogntog i så høg fart gjennom 50sona at dei hadde mista lappen uten diskusjon. dei fekk ingen reaksjon, anna enn en advarsel, fordi politiet hadde ingen ting på dei.

 

 

 

det med fartsmåling med sivil politibil er faktisk ulovlig. en politimann er ikkje heva over norsk lov berre fordi han vil det sjøl. for at en politimann (ambulanse- og brannbilpersonell og for den del) skal ha lov å kjøre fortare enn fartsgrensa skal han minimum ha blålys på.

 

edit: fordi dei kjører vanlegvis uten blålys et godt stykke. med blålys på blir jo saka selfølgelig ei anna.. /edit

 

at to politibetjentar sitter og ser på et analogt speedometer som ikkje er kalibrert etter hjuldimensjon på bilen kan og gi veldig høg feilmargin sidan speedometeret ofte viser rundt 5km/t for mykje og innsynsvinkelen kan lure dei til å lese feil. det er og veldig lett å legge på litt.

 

et slikt forelegg skal du IKKJE godta.

edit: men ta det på en sivilisert måte. ikkje kall politibetjentane for idiotar og slikt. det fører berre til problem.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare slenge den her i trynet på dem? :

http://www.fvn.no/nyheter/mandal/article465931.ece

 

 

5 biler kjører grisefort og livsfarlig i trafikken, flere vitner men politiet har ikke goe nok bevis, det blir ikke engang opprettet sak!

8427396[/snapback]

 

kunne jo ikke bøtelagt de stakkars engelskmennene, da ville de jo sagt stygge ting om norge når de kom hjem :cry:

Lenke til kommentar

Må si at det er irriterende hvordan enkelte mennesker kjører. Jeg kjører på E6 med 100 som fartsgrense hver dag på vei til skolen. Strekningene før er det 70 og 80. Blir stadig forbikjørt der. Av biler som kjører i 100 og mer. Og de samme bilene tar jeg igjen når jeg kjører ut på E6. Der ligger jeg i +/- 105 km/t. Jeg kjører aldri mer enn 6-7 km/t for fort med vilje. Hvis det skjer er det f. eks i 80 når man ikke ser på speedometer på en liten stund. Og som folk har sagt. I 30 er det viktig å ikke kjøre for fort. Der kjører jeg i MAKS 30. Her jeg bor kjører folk i 50! over en bakketopp i 30 sonen. Sykt.

Lenke til kommentar
Må si at det er irriterende hvordan enkelte mennesker kjører. Jeg kjører på E6 med 100 som fartsgrense hver dag på vei til skolen. Strekningene før er det 70 og 80. Blir stadig forbikjørt der. Av biler som kjører i 100 og mer. Og de samme bilene tar jeg igjen når jeg kjører ut på E6. Der ligger jeg i +/- 105 km/t. Jeg kjører aldri mer enn 6-7 km/t for fort med vilje. Hvis det skjer er det f. eks i 80 når man ikke ser på speedometer på en liten stund. Og som folk har sagt. I 30 er det viktig å ikke kjøre for fort. Der kjører jeg i MAKS 30. Her jeg bor kjører folk i 50! over en bakketopp i 30 sonen. Sykt.

8439849[/snapback]

 

Ta en tur til England, det er syykt :ohmy: i trange gater med parkerte biler på hver side kjører folk i 60-70 km/t. Tenk om et barn plutselig går over veien. :hrm:

 

Til tråd starter: Har du fått førerkortet tilbake? Hvis ja, Gratulerer!

Lenke til kommentar

Gå i fem minutter gjennom London, og du har vist fingeren til idioter bak rattet syv ganger, har vondt i hoften etter et par svake sammenstøt med noen Cabs, har fått fingeren mot deg fire ganger fra sinte sjåfører, har hørt så mye tuting fra biler at du er døv, før det kommer noen og ber deg om du har litt change, når du gir ham litt fra lommen klager han over at det bare var en penny.

 

Med andre ord: Fantastisk. Gotta love it.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke fått førerkortet tilbake.

 

Påtalemyndighetene har som sagt 3 uker på seg å ta dette opp i forhørsretten.

Om ikke vil jeg få førerkortet tilbake til bevisene aka vitnene er behandlet.

Når det er ferdig vil jeg få endelig svar om jeg mister førerkortet.

edit: dette kan altså politiet bruke 6 mnd på

 

Har fått innkalling til nytt avhør den 8 eller 10 mai.

 

Jeg var inne den 8 april i avhør så dette overstiger 3 ukers regelen. Dette vil da forøvrig advokaten min ta en liten titt på. Her tøyer politiet grensene med å "dra" ut tiden litt til uten en rettslig avgjørelse.

 

For øvrig vil jeg be alle som leser her om en liten tjeneste.

 

Om dere vet om, leser saker som likner min, der det ikke er tilstrekkelig bevis, o.l. Der folk har "sluppet" unna med advarsel o.l.

Kan dere ikke poste linker her? Grunnen til det er at jeg skal fremheve eksempler. Har funnet noen, men om jeg kan finne sabla mange får påtale en god porsjon arbeid.

 

Det hadde vært kjempekjekt med en slik tjeneste. :love

Dessuten kanskje det da kan hjelpe noen andre som kanskje havner i samme/liknende situasjon.

Senere.

Endret av Nickme
Lenke til kommentar

Når politiet vet at de taper denne saken, hva er vitsen med å drøye?

De har verken bevis eller vitner (hvis jeg ikke tar feil), tror ikke bevis kommer flygende fra lufta.

 

Uten bil har man ikke et liv :hmm::roll: Du får lappen til livet ditt tilbake, og det er jeg 99.9% sikker på :thumbup:

 

EDIT: Fant noen her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1709691.ece

"Fire av ti råkjørere som blir registrert i fotoboksene slipper unna..."

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Når politiet vet at de taper denne saken, hva er vitsen med å drøye?

De har verken bevis eller vitner (hvis jeg ikke tar feil), tror ikke bevis kommer flygende fra lufta.

 

 

De har jo vitner i sakenda..

Slik jeg har fått vite det av politiet er det slik

 

Kone, mann og et vennepar..

 

Så har det dukket opp 2 vitneutsagn.. noen som har hørt meg nevnt denne episoden. Det merkelige er at det faktisk er bekjente av de parret som meldte meg.. Så jah..

Og det værste av alt er at jeg i alle år har kranglet med denne familien.. Jeg plaga søsteren hannes.. Hun gikk i klassen min.. Så dette er jo den perfekte hevnen fra de.. det er i allefall sikkert :/

 

Om jeg får lappen tilbake skal jeg høre med advokaten om han godkjenner at jeg legger ut navnet hannes som en anbefalning i slike saker. Fordi han er jævelflink i denne typen saker :) + at han er tilgjengelig 24/7 og han tar ikke betalt for å snakke med deg. Han gir deg så og så gratis veileding før han tar saken din :)

Hadde han bare vært litt billigere hadde han jo vært perfekt :p hehe

Endret av Nickme
Lenke til kommentar
Når politiet vet at de taper denne saken, hva er vitsen med å drøye?

De har verken bevis eller vitner (hvis jeg ikke tar feil), tror ikke bevis kommer flygende fra lufta.

 

 

De har jo vitner i sakenda..

Slik jeg har fått vite det av politiet er det slik

 

Kone, mann og et vennepar..

8443738[/snapback]

 

Henne ringte sikkert til vennen sin og sa: du har sett han kjøre fort, bra :yes:

Hevn!

Lenke til kommentar

Disse vitnene har nok ikke bare funnet på dette. Du har nok kjørt for fort på nevnte strekning. Akkurat hvor fort er en annen sak. Hvis ikke vanlige folk skal få lov til å anmelde slike forhold trenger vi enormt mye mer politi. Det koster mer penger enn denne lille tvisten her. Du virker som om du har godt av å gå en periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...