Gjakmarrja Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Faen for noen idioter, anmelder en bil som passerer dem på gaten. Hvem faen gjør det i dag, ta det til retten, send en mail til VG og la dem brenne! For min del hadde jeg iallefall ønsket at jeg aldri fant ut hvem som hadde anmeldt meg hvis jeg var deg da, er litt sånn "gå-rett-på-sak" kina-person. Er grenser hvor mye faen fremmede folk skal kunne gjøre mot én uten at de skal få føle det samme igjen =) Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Pc 2004 ---> det er bra, du skal ikke kjøre ned unger nei du har nettop reddet et liv vil jeg tro tror jeg Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det ekteparet burde få seg jobb i politiet.. Nærmere bestemt trafikkavsnittet. Ikke mange som klarer å anslå farten på en bil med så stor nøyaktighet... Angående det å kreve lappen tilbake etter 3 uker. Det går bare hvis man ikke har samtykket til beslaget i første omgang. Lenke til kommentar
Nickme Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Det ekteparet burde få seg jobb i politiet.. Nærmere bestemt trafikkavsnittet. Ikke mange som klarer å anslå farten på en bil med så stor nøyaktighet... Angående det å kreve lappen tilbake etter 3 uker. Det går bare hvis man ikke har samtykket til beslaget i første omgang. 8379268[/snapback] Rett. Jeg har ikke samtykket, så politiet må ha saken opp i tingretten innen 3 uker ellers får jeg den tilbake uten stress.. men advokaten jobber for å få fortgang i dette fordi det er litt sånn teit hele greia. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Kan politiet bøtelegge deg, eventuelt beslaglegge førarkort om dei tilfeldigvis ser deg kjøre for fort? Om dei for eksempel låg bak deg i sivilbil og såg på speedometeret. 8373837[/snapback] Det er jo det som er silivpolitiets jobb (= På riksvei 3 mellom Elverum og Atna blir det tatt opptil flere hver dag i akkurat slike situasjoner. Lenke til kommentar
zakiawa Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 purken i norge e verre enn amerikanarane i irak, så gå til sak meine eg. mot både blåmann og dei helve*** folka som meldte deg Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Kan politiet bøtelegge deg, eventuelt beslaglegge førarkort om dei tilfeldigvis ser deg kjøre for fort? Om dei for eksempel låg bak deg i sivilbil og såg på speedometeret. 8373837[/snapback] Det er jo det som er silivpolitiets jobb (= På riksvei 3 mellom Elverum og Atna blir det tatt opptil flere hver dag i akkurat slike situasjoner. 8380517[/snapback] De bilene har vel normalt utstyr for autoriserte målinger. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Kan politiet bøtelegge deg, eventuelt beslaglegge førarkort om dei tilfeldigvis ser deg kjøre for fort? Om dei for eksempel låg bak deg i sivilbil og såg på speedometeret. 8373837[/snapback] Det er jo det som er silivpolitiets jobb (= På riksvei 3 mellom Elverum og Atna blir det tatt opptil flere hver dag i akkurat slike situasjoner. 8380517[/snapback] De bilene har vel normalt utstyr for autoriserte målinger. 8381287[/snapback] Stemmer, kamera og diverse. Noen av de er også utstyrt med måleapparater så de kan måle farten til biler de møter. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Biler bak, i noen tilfeller også, er jeg fortalt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 holdt nesten på meie ned ei litta unge på 2 år eller noe i dag og løp ut fra en parkert bil, mens faren stod ved siden av. Det var riktignok et boligområde og trangt så jeg kjørte ikke mer enn ca 20 km/t, men faren til ungen fikk noya når ungen løp rett uti veien, jeg bråbremsa og det var vel en 5 meter mellom bilen og ungen. Faren virka litt "letta" etter at jeg bremsa så fort ned. Jeg nikka til han også og han nikka og hilste med hånda tilbake og smilte.. Hygglig når folk er sånn. Men det er ikke hygglig når folk skal drive å anmelde til politiet.. bare pess Følte at jeg var letta sjøl jeg, tenkte sånn "siden jeg kjørte såpass forsvalig så skjedde ikke noe galt" 8378262[/snapback] Enn om flere heller kjørte forsvarlig enn å gjøre alt de kan for ikke å bli tatt, sånn som å kjøpe varslere o.l. Det er vanligvis en grunn til at en gitt fartsgrense er satt og folk burde i større grad rette seg etter den. Godt å høre at du rakk å bremse ned, tenk om du hadde kjørt i 40 eller 50 - da hadde du høyst sannsynligvis truffet denne ungen siden du kun hadde 5 meter mellom deg og denne med 20 km/t. Slike situasjoner gjør noe med en. Jeg regner med at du kommer til å være mer oppvakt enn du allerede er når du kjører rundt i tettbygde strøk i en tid fremover. Jeg blir rett og slett irritert selv jeg, når folk raser avgårde i 30-soner. Det er nettopp pga faren for at folk og fe kommer busende ut i veien er så stor at det er så begrenset hastiget. Generelt så burde folk vise større respekt for fartsgrensene. Jeg kjører stort sett aldri for fort, jeg sier ikke at jeg ALDRI gjør det, men jeg blir litt skremt når jeg cruiser i en 50-sone og folk raser forbi og forsvinner i horisonten. Jeg gløtter ned på speedometeret og ser at jeg i alle fall holder 50 km/t. Jeg vet ærligtalt ikke hva årsaken til slik oppførsel er, men det skjer daglig. Også på veier hvor fartsgrensen er 70 eller 80 også. Hva er vitsen? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) I 80-sone på en 4-feltsvei, med skille mellom banene, syns jeg fint at det går an å ligge i mer enn 80 hvis man er aleine på veien thats it. Har jeg f.eks kjørt noen et sted, klassifiserer jeg tilbakeveien som oppkjørt strekk og da eier jeg veien. Elsker når jeg kan se over i motgående gjennom svinger, for da kan jeg ligge i motgående felt gjennom svingen <3 (Noe som strengt tatt er nødvendig for å klare svingen. Dessuten ligger jeg sjeldent så mye over grensen at lappen ryker hvis jeg blir tatt, er veldig forsiktig. Kjører bare over når jeg har kjørt opp strekket, ingen biler bak og ingen foran. Er det biler sjekker jeg iallefall at "make & modell" ikke er maken til noen av de sivilebilene jeg vet om. Blir jeg noen gang tatt, skal jeg ta imot boten med et stort smil, og si "det tok tid" Edit: Men som sagt, jeg er iallefall forsiktig........... Opplevde en gang at en bil kom seg akkurat forbi meg, et halvt sekund til og den hadde frontet imotgående. Vi var to i bilen, kunne jeg kjørt etter den bilen da, notert nummeret og anmeldt sjåføren? Endret 16. april 2007 av chills Lenke til kommentar
Nickme Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Edit: Men som sagt, jeg er iallefall forsiktig........... Opplevde en gang at en bil kom seg akkurat forbi meg, et halvt sekund til og den hadde frontet imotgående. Vi var to i bilen, kunne jeg kjørt etter den bilen da, notert nummeret og anmeldt sjåføren? 8395486[/snapback] Jepp.. Da hadde han fått samme problem som meg.. Lappen beslaglagt mens etterforskningen pågår.. Men som advokaten sier regner han med at det er kun da de kan holde lappen og at jeg får den tilbake på bevisets stilling.. Det ville nok han også.. Fordi ikke om du en gang filmer ville dette vært bevis.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Enn om flere heller kjørte forsvarlig enn å gjøre alt de kan for ikke å bli tatt, sånn som å kjøpe varslere o.l. Det er vanligvis en grunn til at en gitt fartsgrense er satt og folk burde i større grad rette seg etter den. Det er ikke akkurat nyansert. Når du kan knipses i 90 i en 80-sone i en situasjon der det er helt forsvarlig, og faktisk ikke umulig å streife over i ulovlig fart uten å tenke over det, og da er det unødvendig mye penger. Det er nettopp pga faren for at folk og fe kommer busende ut i veien er så stor at det er så begrenset hastiget. Generelt så burde folk vise større respekt for fartsgrensene. Hvorfor hakker du på ham? Han kjørte i 20 km/t, ikke i 30-40-50, så hvilken relevanse har det å si "hva om du hadde holdt x km/t? Det er bare ufint. Og som sagt, det er en veldig stor forskjell mellom å kjøre i 40 i en 30-sone, og å kjøre i 90 i en 80-sone. Personlig er jeg alltid forsiktig i boligområder, kjører gjerne saktere. Generelt sett bør vi se på å endre enkelte fartsgrenser i Norge. Det er ingenting galt i å holde fartsgrensene, men det er ikke nødvendigvis en risiko i det å bryte fartsgrenser. Jeg kjører stort sett aldri for fort, jeg sier ikke at jeg ALDRI gjør det, men jeg blir litt skremt når jeg cruiser i en 50-sone og folk raser forbi og forsvinner i horisonten. Jeg gløtter ned på speedometeret og ser at jeg i alle fall holder 50 km/t. Jeg vet ærligtalt ikke hva årsaken til slik oppførsel er, men det skjer daglig. Også på veier hvor fartsgrensen er 70 eller 80 også. Hva er vitsen? 8395232[/snapback] 50-soner skal en være forsiktig på, i 80-soner, med gode forhold, kan det være mer forståelig å kjøre raskere. Det er ingen fornuftig vits i det, siden du ikke vinner mange minutter på en kort tur, men det er derimot et spørsmål om adrenalin, og dersom det gjøres i kontrollerte former, er det i mine øyne greit. Kontrollert? Tja, å akse opp til 140 på en lang, rett strekke med perfekt oversikt, er i mine øyne greit. Ikke at jeg gjør det. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg er veldig enig i mye av det Simon sier her. Å bli tatt i 90 på et åpent strekke i en 80 sone f.eks. Eller i 100 for den saks skyld. Boten blir fort ekstremt stor. Uten at det nødvendigvis var planlagt eller "med vilje". Er det derimot 50 sone, eller til og med 60 sone så bør det være strengere. Det er jo ofte en grunn til at det er satt 50, og ikke 80. Nå kan det jo diskuteres om personen som kjører i 100 og tror han bare kjører 80 heller burde våkne litt, men de fleste som har kjørt langt langs fine rette veier i en 80 sone vet hvor lett det er å komme litt over. Det er også en del tullete 60 soner innimellom disse 80 sonene. Og andre ting som f.eks. en 60 sone som blir om til 80 sone 50m før et kryss. Istedenfor å vente til du faktisk har kommet bort til krysset før du viser at veien du skal inn på har 80 sone. Skiltet bør jo helst stå noen meter etter at du har kommet inn på veien det gjelder. Og politiet som stiller seg og måler farten 10m etter at en 80 sone har gått ned til 60. Bare for å knipse dem som ikke bremser ned til skiltet, men heller lar bilen trille og selv "senke farten". Selv om du da kommer 100m eller så inn i 60 sonen. Den eneste grunnen til å stille seg sånn er jo å få inn mer penger. Ikke å gjøre veiene tryggere. Og bare sånn at det er sagt, jeg har aldri fått bot verken for fart, kjøring, belte eller parkering (eller andre overtramp). Jeg innrømmer også at jeg ikke følger fartsgrensene slavisk. Men ren grisekjøring bør holdes unna offentlig vei. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Helt enig i alt du sier. Det verste eksemplet jeg har sett på toskete fartsgrenser må vel forøvrig være i nærheten av innkjøringen til en lokal bensinstasjon. Tall indikerer fartsgrense ved skilt: 50 - 100m - 30 - 30m - 50 - 30m - 30 - 50m - 80. Det er fem fartsreguleringer på 200 meter. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du sier noe der Quayle, men det er vel det at man stoler på politimannen som tar målingen...hvis ikke jeg er helt på jordet.. 8373937[/snapback] Så egentlig så kan man nekte å si at politimannen har målt feil bil? Ja jeg aner virkelig ikke, men kan ikke se for meg at laseren tar bilde av skiltet ditt og deg. Hvis bildet i en fotoboks ikke er godt nok til å tydelig vise skilt og sjåfør så er man jo fri som fuglen. Det betyr altså at en politimanns ord veier tyngre og er mer til å stole på enn en vanlig borger? Hvis dette er tilfelle så synes jeg det er en meget tvilsom praksis. 8373966[/snapback] En politimann teller som 2 vitner. dvs 3 vanlige borgere vil tape en sak mot 2 politimenn og 4 borgere vil stå likt! Kommer sikkert litt ann på saken/vitner osv, men politimannen står sterkere. Uansett så har du ikke noe og frykte i denne saken. Hun er sikkert rimelig "hurpete" hu dama som har anmeldt deg og da må vel politet følge opp saken? Mulig du får en liten fy-fy, men alt over det er urimelig. Jeg er skikkelig spent på hva resultatet av dette her blir... hold oss oppdatert! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Enn om flere heller kjørte forsvarlig enn å gjøre alt de kan for ikke å bli tatt, sånn som å kjøpe varslere o.l. Det er vanligvis en grunn til at en gitt fartsgrense er satt og folk burde i større grad rette seg etter den. Det er ikke akkurat nyansert. Når du kan knipses i 90 i en 80-sone i en situasjon der det er helt forsvarlig, og faktisk ikke umulig å streife over i ulovlig fart uten å tenke over det, og da er det unødvendig mye penger. Det er nettopp pga faren for at folk og fe kommer busende ut i veien er så stor at det er så begrenset hastiget. Generelt så burde folk vise større respekt for fartsgrensene. Hvorfor hakker du på ham? Han kjørte i 20 km/t, ikke i 30-40-50, så hvilken relevanse har det å si "hva om du hadde holdt x km/t? Det er bare ufint. Og som sagt, det er en veldig stor forskjell mellom å kjøre i 40 i en 30-sone, og å kjøre i 90 i en 80-sone. Personlig er jeg alltid forsiktig i boligområder, kjører gjerne saktere. Generelt sett bør vi se på å endre enkelte fartsgrenser i Norge. Det er ingenting galt i å holde fartsgrensene, men det er ikke nødvendigvis en risiko i det å bryte fartsgrenser. Jeg kjører stort sett aldri for fort, jeg sier ikke at jeg ALDRI gjør det, men jeg blir litt skremt når jeg cruiser i en 50-sone og folk raser forbi og forsvinner i horisonten. Jeg gløtter ned på speedometeret og ser at jeg i alle fall holder 50 km/t. Jeg vet ærligtalt ikke hva årsaken til slik oppførsel er, men det skjer daglig. Også på veier hvor fartsgrensen er 70 eller 80 også. Hva er vitsen? 8395232[/snapback] 50-soner skal en være forsiktig på, i 80-soner, med gode forhold, kan det være mer forståelig å kjøre raskere. Det er ingen fornuftig vits i det, siden du ikke vinner mange minutter på en kort tur, men det er derimot et spørsmål om adrenalin, og dersom det gjøres i kontrollerte former, er det i mine øyne greit. Kontrollert? Tja, å akse opp til 140 på en lang, rett strekke med perfekt oversikt, er i mine øyne greit. Ikke at jeg gjør det. 8398340[/snapback] Jeg hakket da heller ikke på han. Det var i alle fall ikke ment slik, det jeg mente å si var at det var bra at han kjørte forsiktig siden det er mange her som forfekter en holdning som tilsier at det hadde vært helt greit å holde 50 i en 30-sone. Nå vet ikke jeg hva fartsgrensen er i området, men jeg regnet med at det var en 30-sone. Folk her sier at det er fort gjort å havne litt over - bullshit sier jeg. Hvis du ikke klarer å holde farten gjevn så foreslår jeg at du tar deg en tur på en trafikkskole/kjøreskole slik at du kan lære hvordan du skal kontrollere hastigheten til en bil, eller du kan skaffe deg cruise control. Det er bare ikke sånn at bilen kjører fortere av seg selv, det er personen som sitter bak rattet som styrer bilen, er det omvendt så har du ingenting bak rattet på en bil å gjøre. Du sier: "...det er derimot et spørsmål om adrenalin, og dersom det gjøres i kontrollerte former, er det i mine øyne greit. Kontrollert? Tja, å akse opp til 140 på en lang, rett strekke med perfekt oversikt, er i mine øyne greit." Folks streben etter adrenalin kick har ikke noe ute på norske veier å gjøre. Det er ikke greit å sette andres liv i fare for at du ønsker å booste adrenalinen. Det er altså greit i dine øyne å bryte norsk lov? Du vet at de fleste ulykkene hender på slike rette strekker som du snakker om? Kontrollerte former er for meg på en bane og ikke ute på veiene hvor andre folk og dyr ferdes. Har du så sterkt behov for å kjøre fort og kose deg med bilen så kan du leie en bane og kjøre der. Du vet aldri når det f.eks kommer en elg løpende ut i veien - når det skjer så teller hver eneste lille km/t i hastighetsøkning. Det må bli slutt på at folk synes at det er tøft, kult og greit å bryte norsk lov. Liker du ikke loven så prøv heller å forandre loven. Det som forøvrig er helt idiotisk i dette landet er at det finnes smale og uoversiktlige grusveier inne i skogen som har fartsgrense 80, mens brede "fort-fort-veier" som har 70:) Jeg synes det er idiotisk, men forholder meg til de fartsgrensene som foreligger og ikke etter mitt eget forgodtbefinnende. Må bare få påpeke helt til slutt, du er ikke nødt til å kjøre i 80 fordi at skiltet du akkurat passerte viser 80. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg er 100% sikker på at du vinner denne saken! Jeg ville også saksøkt de som anmeldte deg for en symbolsk sum, slik at de også får en lærepenge. Man kan ikke anmelde i hytt og pine på denne måten. Hadde anmelderen vært litt smartere, så hadde han filmet den såkalte fartsovertredelsen med en mobiltelefon eller lignende.... men selv da skal det mye til for at du blir dømt, da korrekt fartsmåling av deg ikke ble tatt. I ytterst værst tenkelige fall for deg vil du få en bot, men miste lappen gjør du garantert ikke! Mest sannsynlig vil du bli frikjent så det suser. Du kan jo anmelde de som anmeldte deg for falsk anmeldelse? Men det hele bugner ned i hvor mye man skal belaste politiet for slike ting... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du er uskyldig til det motsatte er bevist, er nok ganske sikker på at du sitter igjen med førerkort uten problemer her. Ta samtidig å snakk med advokaten din om et privat søksmål mot de som kontaktet politiet. 8373431[/snapback] Ja det er det jeg har prøvd å forklart politiet, men tydeligvis hjalp det ikke. :/ Noe privat søksmål ville neppe ha hjulpet meg her. :/ 8373437[/snapback] Da får du ta samme regla bare andre veien. Si du ble forbikjørt av de en dag du kjørte i 30-sona og at de holdt minst 89-90 da de passerte. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du er uskyldig til det motsatte er bevist, er nok ganske sikker på at du sitter igjen med førerkort uten problemer her. Ta samtidig å snakk med advokaten din om et privat søksmål mot de som kontaktet politiet. 8373431[/snapback] Ja det er det jeg har prøvd å forklart politiet, men tydeligvis hjalp det ikke. :/ Noe privat søksmål ville neppe ha hjulpet meg her. :/ 8373437[/snapback] Da får du ta samme regla bare andre veien. Si du ble forbikjørt av de en dag du kjørte i 30-sona og at de holdt minst 89-90 da de passerte. 8404264[/snapback] Man løser ikke situasjoner med såkalte "Han kastet på meg... da kan jeg kaste på han også!"-løsninger. Man kan ta igjen, ja.... men litt gjennomtenkt og konstuktivt må det være. Å anmelde dem for falsk anmeldelse er jo en riktig ting å gjøre, siden dette er faktisk det som skjedde utifra dine forklaringer her. Falske anmeldelser er også straffbart og kan føre til at anmelder må betale. Men skal man være litt jordnære her, så tror jeg begge parter tjener på og svelge ett par ganger og innse at dette ikke fører noe steds hen. Forliksråd er vel noe man bruker i slike situasjoner? Ett lite råd til trådsterter helt på tampen: Tenk nøye på hva du skriver i denne tråden... da slike ting kan bli brukt mot deg. Uansett.. du har ingenting å frykte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå