Gå til innhold

bygge min egen "massive storage server"

Anbefalte innlegg

jeg har et oppsett her for en server jeg skal ha på jobben til lagring av store mengder data soom skal være tilgjengelig for både macer og pcer over et gigabitLAN nettverk.

trenger litt hjelp til å se om det er noen komponenter som ikke passer eller andre som ville vært bedre.

lurer også på om jeg med dette oppsettet kan får til raid 5 og om det er den beste løsningen?

er det nok minne?

er HK og CPU bra nok?

er dette kabinettet egnet til mitt formål?

er 400W nok?

Endret av demiurgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har et oppsett her for en server jeg skal ha på jobben til lagring av store mengder data soom skal være tilgjengelig for både macer og pcer over et gigabitLAN nettverk.

trenger litt hjelp til å se om det er noen komponenter som ikke passer eller andre som ville vært bedre.

lurer også på om jeg med dette oppsettet kan får til raid 5 og om det er den beste løsningen?

er det nok minne?

er HK og CPU bra nok?

er dette kabinettet egnet til mitt formål?

er 400W nok?

8372985[/snapback]

Kryss av for å la andre se handlevognen først, du. :)

Lenke til kommentar

L4ss3: de diskene der bruker 8,77 watt ved load, noe som totalerer i 87,7 watt..

så om ikke prosessoren bruker rundt 330watt så blir det i nærheten av 420watt.

jeg syntes også at 400watt hørtes lite ut med den mengden disker, ment tenkte jeg skulle sjekke det ut før jeg sa noe ^_^

[edit] sjekket nå og prosessoren ligger på 95Watt (hvis jeg forsto riktig, så 400watt skulle være mer enn nok.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar

ok! det var bra jeg fant ut. blir nok en kraftigere psu da.

jeg har valgt et HK med kun 2 sata plugger og kjører heller med mange sata kontroller kort. er det lurt? har det noe å si for hastighet?

burde jeg ha et sata kontrollerkort med 10 plugger??

Lenke til kommentar
L4ss3: de diskene der bruker 8,77 watt ved load, noe som totalerer i 87,7 watt..

så om ikke prosessoren bruker rundt 330watt så blir det i nærheten av 420watt.

jeg syntes også at 400watt hørtes lite ut med den mengden disker, ment tenkte jeg skulle sjekke det ut før jeg sa noe ^_^

[edit] sjekket nå og prosessoren ligger på 95Watt (hvis jeg forsto riktig, så 400watt skulle være mer enn nok.

8375625[/snapback]

Hmm, hvor fant du ut om det med diskene?

Jeg brukte en PSU kalkulator, og det var med et skjermkort som jeg ikke så..

Uten skjermkort, kun med 10 sata disker står det at de kommer til å trekke 309 watt.

Og prosessoren trekker 130 watt.

Lenke til kommentar

8375625[/snapback]

Selv om de trekker 8,77 watt ved load tipper jeg de trekker litt mer ved spin up så greit å ha litt å gå på. Han har nå lagt inn en 620W psu nå så det skulle vel gå greit uten at jeg har sett hvor mye den leverer på 12V.

Ellers har jeg selv hatt litt dårlig erfaring med å ha mer en to kontrollerkort i en maskin hvor den da ikke finner disker på mer enn de to første. Hvis du vil ha hardware raid 5 kan det ikke strekkes over flere kontrollere. Så vil anbefale å kjøpe en med 8 porter hvis de 8 500GB diskene skal settes i et raid. Den på 40GB regner jeg med at er til OS? Og er det jo greiest å koble den rett på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...