RedRocK Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Heya. For noen dager siden greide en kompis av meg å søle et glass med cola ned i tastaturet på min bærbare data. Maskinen fungerer, men tastaturet er føkkah, dvs. at trykker jeg for eks. "k" kommer det masse andre tegn, noen knapper funker ikke bla bla. Hva vil det koste å reparere den sånn ca? Noen som har vært borti det før? Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Har ikke veldig mye peiling på oppbygningen av bærbare, men det kan være verdt å prøve å bytte ut tastaturet. Det koster bare et par hundrelapper og er du heldig har det ikke kommet noe brus ned i selve maskinen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Heya.For noen dager siden greide en kompis av meg å søle et glass med cola ned i tastaturet på min bærbare data. Maskinen fungerer, men tastaturet er føkkah, dvs. at trykker jeg for eks. "k" kommer det masse andre tegn, noen knapper funker ikke bla bla. Hva vil det koste å reparere den sånn ca? Noen som har vært borti det før? 8372845[/snapback] På de bærbare jeg har her på jobb(Dell og Compaq) så er tastaturet "tett". Så hvis det er sølt brus på tastaturet så vil ikke det så lett komme seg ned og skade selve maskinen. Du kan prøve å vippe av tastene og vaske med en microklut. Bruk litt Jiff eller teknisk sprit og vask bort klisset. Har gjort dette flere ganger på bærbare her med godt resultat. Det letteste er å kjøpe ett nytt tastatur, de er vanligvis enkle å bytte så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar
tormi Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Heya.For noen dager siden greide en kompis av meg å søle et glass med cola ned i tastaturet på min bærbare data. Maskinen fungerer, men tastaturet er føkkah, dvs. at trykker jeg for eks. "k" kommer det masse andre tegn, noen knapper funker ikke bla bla. Hva vil det koste å reparere den sånn ca? Noen som har vært borti det før? 8372845[/snapback] Sølte selv te med sukker i min FS bærbare. Det jeg gjorde var umiddelbart hive ut batteriet og alle deler som er lett å ta ut som HD. Så åpnet jeg PC slik som når du bruker den men på hodet (med tastene ned). Deretter hentet jeg hårtørkeren og lot den tørke tørke og atter tørke. Dette funket. Om man viste hvilken PC du hadde kunne man kanskje hjulpet deg mer, det er mange bærbare som relativt lett lar deg ta av hele tastaturet. Gjør du dette kan du faktisk "vaske" det med varmt vann. Ville da brukt en rein klut og reint vann seff om du klarer dette. En butikk tar ofte 500 kroner bare for å se på PC'en. Lenke til kommentar
RedRocK Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Tusen takk for alle svarene. Jeg har en HP DV6060 bærbar pc. Datakjeden ringte meg her istad, og de skulle ha hele 1100 kr for å bytte tastatur på den! Dette var utrolig mye! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 spør de om hvor mye de skal ha for bare tastaturet. det er jo enkelt å bytte ut selv, men det er vel kompisen din som betaler for det? Lenke til kommentar
RedRocK Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Nei, betaler selv. Er en av bestevennene mine og så er jeg ikke sånn type som er så inn på det med å erstatte hvis det ikke er med vilje. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Tusen takk for alle svarene. Jeg har en HP DV6060 bærbar pc. Datakjeden ringte meg her istad, og de skulle ha hele 1100 kr for å bytte tastatur på den! Dette var utrolig mye! 8373868[/snapback] Å levere inn for bytte er grisedyrt, det ble du vel ikke overrasket over. Å bytte tastatur er vanligvis en enkel prosedyre. Vipp av ett deksel, ut med ett par skruer og trekk ut en ledning. Som en annen sa, sjekk prisen på tastaturet. Du har kanskje lært at du ikke skal drikke ved tastaturet og må du absolutt så bruk flaske med tut, slik at du ikke søler utover om du skulle være så uheldig å velte den. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Som mange sier her, å bytte tastaturet er normalt relativt lett. Hvis du er i tvil så sjekk supportsidene til HP så finner du antakelig en servicemanual e.l. hvor det er beskrevet nøyaktig trinn for trinn hvordan du bytter tastaturet. Hvis du sender inn PCen betaler du garantert mer for jobben enn for selve tastaturet. Selvgjort er velgjort. Bare ikke prøv å bytte diskettstasjon på en HP nx9010, for da må du ha fra hverandre mer eller mindre hele PCen (mener å huske at det var godt over 50 skruer , tastaur, skjerm, hdd mm. som måtte demonteres) Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Kompisen din har samvittighet til å la deg ta hele kostnaden, når det var hans skyld? Det hadde ikke jeg hatt. Du kan jo evt. foreslå å dele på beløpet? Når det gjelder prisen, så må ikke nødvendigvis tastatur til maskinen din kun kjøpes der du kjøpte maskinen. Jeg ville sjekket litt rundt der hvor hp-maskiner selges i store kvanta, kanskje kan du få en god deal. Lenke til kommentar
RedRocK Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Skal snakke med han etterpå. Men er det noen som har noe linker til sider der det evt. finnes noe tutorials til hvordan jeg skal åpne pc'en? Jeg har teknsik innsikt og har mekka pc'er før, så kan nok greie det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Å skifte tastaturet er neppe vanskelig. Mener at du skal kunne ta av hele tastaturet om du vil skifte deler inne i maskinen din. Så bare lemp av hele tastaturet å prøv å få tak i et nytt. Antar du har funnet ut at du fint kan bruke et eksternt i mellomtiden Edit: Ta en kikk på denne siden. Søker du etter HP Norwegian Keyboard får du dem opp i norsk verjson også forøvrig. Håper virkelig du får ordnet det, det måtte vært utrolig surt. Men som du ser er ikke tastaturene noe spesielt dyre. Endret 13. april 2007 av steffenz Lenke til kommentar
slimjim Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du har kanskje lært at du ikke skal drikke ved tastaturet og må du absolutt så bruk flaske med tut, slik at du ikke søler utover om du skulle være så uheldig å velte den. Kan jo itj drikke øl med tut hehe. Skål Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Skal snakke med han etterpå. Men er det noen som har noe linker til sider der det evt. finnes noe tutorials til hvordan jeg skal åpne pc'en? Jeg har teknsik innsikt og har mekka pc'er før, så kan nok greie det. 8375168[/snapback] HP sine supportsider er et godt utgangspunkt som jeg allerede har nevnt. Den eksakte siden får du nesten søke opp selv, for du må vel ikke få alt servert på et sølvfat? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Last ned denne PDF-filen, og bla deg frem til side 138. Der står det forklart hvordan du skal bytte tastatur, og det hele ser ut til å være grei skuring. Lykke til Lenke til kommentar
RedRocK Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Tusen takk for den linken! Lenke til kommentar
p_reben Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 For en liten stund side klarte jeg selv å søle en god skvett kaffe i familiens bærbare pc. Kjøpte bare ett usb tastatur funker helt fint Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jo, men det er jo ikke det samme å drasse rundt på eksternt tastatur alltid. Det er jo litt greit at det henger fast i maskinen liksom. Lite og kompakt. Lenke til kommentar
p_reben Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jo, men det er jo ikke det samme å drasse rundt på eksternt tastatur alltid. Det er jo litt greit at det henger fast i maskinen liksom. Lite og kompakt. 8400617[/snapback] Kan være enig der Lenke til kommentar
RedRocK Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Datakjeden skulle ha 1100 kr for KUN tastaturet!! Herregud, så jævla fuckings dyrt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå