VikinGz Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg har enkeltmansforetak og lurer på om jeg kan kjøpe ny mobil på firamet? Altså jeg betaler alle regninger privat, men er avhengi av telefonen i sammen med jobben jeg gjør på foretaket. Men den forige begynner å harke... så kan jeg kjøpe ny mobil på firamet? pris = rundt 2000kr? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 det går fint det. husk at det er andre garantiregler ved bedriftskjøp enn det det er hvis du hadde kjøpt telefonen privat. Hvis du er med i mva-registeret kan du få avskrevet momsen på telefonkjøpet. hvis abonemanget er registrert på firmaet anbefaler jeg at du betaler regningene gjennom det. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 det går fint det. husk at det er andre garantiregler ved bedriftskjøp enn det det er hvis du hadde kjøpt telefonen privat. Hvis du er med i mva-registeret kan du få avskrevet momsen på telefonkjøpet. hvis abonemanget er registrert på firmaet anbefaler jeg at du betaler regningene gjennom det. 8372751[/snapback] abonemanget står plantet på mine ben Ok, det var en lettelse å høre For firma økonomien er noe bedre enn privat økonomien xD Er ikke medlem av mva-registeret pågrunn av fordårlig omsettning (er ett hobby firma egentlig) Tja bestiller igjenom sider som komplett o.l På min private konto, og legger det over i bedriftens regnskap, er det galt? Fikk besjed av skatteetaten at det var i orden så lenge jeg ikke rota privat ting på samme faktura... Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Så lenge du holder tunga i rett munn er ikke det noe problem. På den andre siden, en ekstra brukskonto koster da ikke all verden. Så oppnår du selv litt mer kontroll. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Så lenge du holder tunga i rett munn er ikke det noe problem. På den andre siden, en ekstra brukskonto koster da ikke all verden. Så oppnår du selv litt mer kontroll. 8372838[/snapback] Jeg har egen konto på firamet jeg aldri brukt til private ting... sånn at jeg alltid har til betalting av skatt Morsomt å se penga stige på en konto jeg ikke tar av også Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Sjekk gjerne gamle meldinger før du spør, akkurat det samme ble diskutert her så sent som i går kveld, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=746394 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Sjekk gjerne gamle meldinger før du spør, akkurat det samme ble diskutert her så sent som i går kveld, https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=746394 8373038[/snapback] Tja leste den, men snakk om mobil regning og kjøp av mobil. To vitt forsjellige ting! Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Nei, det er snakk om kjøp av mobil i den også. Skjønner ikke hvordan du tolker spørsmålet "Er det noen som vet om man kan trekke fra kjøp av mobil dersom man har enkeltmannsfirma?" til å gjelde abonnement. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Nei, det er snakk om kjøp av mobil i den også. Skjønner ikke hvordan du tolker spørsmålet "Er det noen som vet om man kan trekke fra kjøp av mobil dersom man har enkeltmannsfirma?" til å gjelde abonnement. 8373298[/snapback] sorry, jeg som var noe trøtt... jeg leste ikke feil, men skrev feil... jeg tenkte på at det er snakk om skattelette... Jeg tenkte bare en helt vanlig mobil så kunder får tak i meg... og ikke noe annet, abonemang o.l tar jeg på privaten. Bare selve utgiften på telefonen... Omsettning skal vell ikke telle med utstyr? eller? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg tenkte bare en helt vanlig mobil så kunder får tak i meg... og ikke noe annet, abonemang o.l tar jeg på privaten. Bare selve utgiften på telefonen... Omsettning skal vell ikke telle med utstyr? eller? 8373730[/snapback] Hvorfor i alle dager skal du ikke utgiftsføre mer enn bare mobilen? De fleste bruker en delingsnøkkel for og fordele kostnadene på bruk mellom næring og privat. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ville vel opprettet en brukskonto for firmaet ditt. Naa er jeg strengt tatt mer vant til AS'er hvor selskapet er en separat entity. Trikset for aa ungaa fordelsbeskatning i forhold til dette er aa kalle mobilen "VAKTTELEFON" og ikke registrere ditt navn som bruker. Da sparer du de 4000 det er i sjablongbeskattning. Men det virker vel ikke akkurat/angaar deg vel ikke i et sole proprietorship. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Jeg tenkte bare en helt vanlig mobil så kunder får tak i meg... og ikke noe annet, abonemang o.l tar jeg på privaten. Bare selve utgiften på telefonen... Omsettning skal vell ikke telle med utstyr? eller? 8373730[/snapback] Hvorfor i alle dager skal du ikke utgiftsføre mer enn bare mobilen? De fleste bruker en delingsnøkkel for og fordele kostnadene på bruk mellom næring og privat. 8387448[/snapback] fordi jeg driver hobby firma og har ikke store utgifter på mobilen i mnd akurat... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå