Gå til innhold

Opera 9.2 er klar


Anbefalte innlegg

Har ikke Opera hatt støtte for plugins (widgets) i lange tider allerede?

8373302[/snapback]

Widgets er ikke helt sammenlignbart med plugins.

 

Widgets er mer til underholdning eller tilleggsprogrammer. Ikke noe som forbedrer Opera i slik grad plugins til Firefox gjør.

 

ala Sidebar til Vista om du vil.

 

Opera er en fin browser, men den er desverre for ustabil og systemkrevende. Det dumme med Firefox er at det tar sånn tid å få den slik -jeg- vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er den store nyheten i versjon 9.2

Det er også utviklingsverktøy.

 

så er det ikke verdt oppgraderinga...

Merkelig at så mange liker speed dial da!

 

Synes Opera begynner å fylle opp web browsern med mye rare greier...

Opera har alltid vært mer enn bare en browser. Men speed dial er i det minste direkte browser-relatert!

 

Hvis Opera hadde laget et system i web browseren som er basert på add-ins (plugins), der man f.eks. kunne velge om man ville ha med e-post, irc klient, torrent klient og andre ting som etterhvert er kommet med... DA hadde det vært en nyhet...

Det kan du jo allerede. Mail, for eksempel, dukker bare opp hvis du lager en mailkonto. Ellers merker du ikke noe til den. Det samme gjelder IRC. Torrent ser du ikke noe til før du faktisk laster ned en torrent-fil.

 

Jeg bruker web browsern i Opera, og vil ha bare den installert...

Det er jo det Opera gjør når du installerer den. For å få tilgang til de andre tingene må du aktivere dem først.

Lenke til kommentar
Opera er en fin browser, men den er desverre for ustabil og systemkrevende.

Du spøker her, ikke sant? Det er jo allmenn kjent at Opera er mye raskere enn Firefox, og krever mindre systemressurser. Opera kjører tross alt på mobiltelefoner, noe Firefox ikke klarer siden motoren, Gecko, er altfor stor og tung. Og på toppen av Gecko har Firefox et eget system for brukergrensesnitt som gjør den enda tyngre igjen (men som nok gjør det enklere å kode et eget grensesnitt om ønskelig).

 

Opera er mindre, raskere, og bruker mindre minne enn Firefox. Slik er det bare.

 

Ustabil er den heller ikke. Den er dønn stabil her. Mulig du har virus eller noe slikt, eller noe annet feil på PCen.

 

Det finnes også mange måter å utvide Opera på selv om den ikke har extensions implementert på nøyaktig samme måte som Firefox. User JS, menyer, toolbars, knapper, osv. Men så er jo det meste av nyttefunksjonalitet bygget inn allerede så man slipper å laste ned tredjepartsprogrammer for å få ting gjort.

Endret av BrynjarN
Lenke til kommentar

Henger meg på at speeddial var herlig. Gadd ikke laste ned betaen fordi jeg syntes det ikke så særlig ut, men har allerede brukt den drøssevis av ganger siden jeg lastet ned final i går.

 

Og jeg henger meg også på de som forsvarer Opera her. Alle ekstra-funksjonene i Opera er skjult frem til du ønsker å bruke de. I tillegg er programmet bare noen få megabytes. At programmet både _er_ raskere og _føles_ raskere i bruk gjør selvsagt heller ingenting.

 

Og dere som klager over minnebruk, dere har gått glipp av MANGE gode diskusjoner på forumet de siste årene. Hovedessensen er: Hvorfor kjøper du 1gig minnebrikker dersom du bare ønsker at programmene skal bruke 50meg av de? Ubrukt RAM er BORTKASTET RAM. Opera, Firefox og alle andre programmer bruker så mye minne de bare orker slik at programmet skal bli raskere. I det du faktisk trenger minnet til noe viktigere frigjør nettleserene RAM. Dersom du er total RAM-fanatiker kan du allikevel bare skru av alle RAM-slukende settings i Innstillingene!

Lenke til kommentar

Brukt mye opera, syns den er 1000 ganger mer stabil en internet exploderer(v6). Den kræsjer for det minste. Er du skikkelig uheldig med ie så drar den ned alle andre ie vinduer .. skikkelig pes.

 

Har hendt en gang i opera at den har blitt dratt ned og dermed mistet alle tabbsa ... men nå kan du lagre de ... steike genialt. FF gå å legg seg.

 

Men skulle hatt pluginsystem for opera, det kunne vært kult da.

Lenke til kommentar
Jeg bruker web browsern i Opera, og vil ha bare den installert...

8372784[/snapback]

Du har ikke vurdert å bytte ut 286'en din med en moderne PC da? Moderne PC'er har mer enn 20MB store harddisker, og ofte mer enn en halv MB ledig RAM - som holder i massevis for funksjonene du ikke bruker.

 

Speed dial er jo ingen banebrytende funksjon - men det er jo genialt å bruke den ellers blanke siden til noe nyttig i stedet. Ganske utrolig at de ikke har tenkt på det før.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Nå har jeg oppgradert, men irriterer meg grenseløst over en ting.

I den tidligere versjonen jeg hadde var Ctrl+N ny fane, men nå er det Ctrl+T. Ctrl+N fjerner innholdet mitt i fana og åpner speeddial. Hvordan gjøre om dette?

8380361[/snapback]

 

Opera endret dette fordi både Firefox og IE7 har Ctrl+T = New tab og Ctrl+N = New window.

 

Hvis du vil endre dette kan du se i Preferences > Shortcuts > Keyboard Setup. Jeg trykket også feil på dette i starten men er nå blitt vant til Ctrl+T.

Lenke til kommentar
Hvis det er den store nyheten i versjon 9.2, så er det ikke verdt oppgraderinga...

 

Synes Opera begynner å fylle opp web browsern med mye rare greier...

 

Hvis Opera hadde laget et system i web browseren som er basert på add-ins (plugins), der man f.eks. kunne velge om man ville ha med e-post, irc klient, torrent klient og andre ting som etterhvert er kommet med... DA hadde det vært en nyhet...

 

Jeg bruker web browsern i Opera, og vil ha bare den installert...

 

Men, men...  :roll:

8372784[/snapback]

 

Hva er problemet? Funksjonene du ikke bruker er ikke i veien uansett, og programmet tar allikevel mindre plass en feks FF.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har det blitt mindre resurskrevende da?

Sist gang jeg prøvde opera slukte den ca 250MB fysisk minne med 10-15 tabs oppe.

8372731[/snapback]

 

Du kan enkelt sette hvor mye minne-cache opera skal bruke, har du mye ram og setter den på auto blir det endel, sett den til feks 40 Meg, så er det ikke noe stress.

 

AtW

Lenke til kommentar
I den tidligere versjonen jeg hadde var Ctrl+N ny fane, men nå er det Ctrl+T. Ctrl+N fjerner innholdet mitt i fana og åpner speeddial. Hvordan gjøre om dette?
Som sagt, so kom den endringa i 9.0, men det som skjer er ikkje at innhaldet i fana vert erstatta. Ctrl + N opner eit nytt Opera-vindauge (sjå ned på oppgåvelinja).

 

Redigert: Noko du sikkert har funne ut sidan du posta det innlegget ...

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Var også svært skeptisk til hvordan Opera kunne bli bedre med speed dial. Men så prøvde jeg det tilfeldigvis på en ny pc og forsto poenget.

 

 

Det eneste jeg trenger å gjøre nå er å forstå at jeg kan trykke ctrl+1 for å gå til favorittsiden min istedenfor å klikke på ny fane og så på #1... Hodet er dessverre ikke like effektiv i tankegangen enda :p

Lenke til kommentar
Nå har jeg oppgradert, men irriterer meg grenseløst over en ting.

I den tidligere versjonen jeg hadde var Ctrl+N ny fane, men nå er det Ctrl+T. Ctrl+N fjerner innholdet mitt i fana og åpner speeddial. Hvordan gjøre om dette?

8380361[/snapback]

 

Opera endret dette fordi både Firefox og IE7 har Ctrl+T = New tab og Ctrl+N = New window.

 

Hvis du vil endre dette kan du se i Preferences > Shortcuts > Keyboard Setup. Jeg trykket også feil på dette i starten men er nå blitt vant til Ctrl+T.

8380373[/snapback]

Klikk ned høyre museknapp, og dra musen nedover (og slipp). Da får du en ny tab.

Lenke til kommentar

Opera er best på alle måter, lett å konfigurere, rask, lite minnebruk, innebygd torrentsklient, men mangler en god feed-reader. Opera var tidlig ute med feed-reader, men man må aktivisere e-postleseren for å få tilgang til den. Det burde vært en egen knapp og eget sidepanel som bokmerker, historie, nedlastinger osv. Feed-readeren har samme felter som e-posten, noe som ikke alltid er så praktisk. Man kan fjerne felter men ikke endre lay-out. Her finnes det gode plug-ins til Firefox, som Sage. IE 7.0 er heller ikke så verst. Opera må forbedre designen her i nyere versjoner! De kan gjerne bruke Opera Mini som modell, som på alle måter har imponerende funksjoner, med tanke på at den fungerer på så og si alle nyere mobiler.

Endret av Dr_Fr_Einstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...