Mabel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Har fått tak i noen eldre objektiver til Nikon, men problemet er at jeg ikke har anelse hvor gamle de er i utgangspunktet. Tør ikke prøve dem på mitt D80 etter jeg leste dette: Det er et problem med objektiver som er riktig gamle, fra før ca. 1977 (ikke AI-kompatible), med mindre de er modifisert (AI-konvertert). Problemet med disse er at blenderringen som regel kolliderer med bryteren (på bl.a. D50/D70s) som detekterer at blenderringen er stillt inn på minste verdi, evt. armen (på bl.a. D200) som leser av innstillingen på blenderringen. Du risikerer da å skade kameraet. Objektivene er heller ikke tatt godt vare på, de har blitt liggende å slenge i en plastpose(!) så jeg trenger å vite om de kan fungere får jeg orker å begynne å rense dem. Her er bilde av objektivene: Til venstre: Tokina TL 28mm f/2.8 8445638 RMC Midten: Nikon Nikkor 85mm f/2 323122 Høyre: Nikon Nikkor 28mm f/2 593697 Lenke til kommentar
brainware Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du kan sjekke serienummerne mot denne listen. Her finner du om det er AI . Serie nummer for Nikkor Se også om AI-konvertering: AI- Conversions AI - Mod Nikon F-mount AI - Kits Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg ser at objektivene er AI bare ved å se bildene av dem med det blott øyet. Regner med at du er klar over at på tross av at du kan mounte dem på alle Nikons modeller, er det bare D200 og proffmodelene som vil gi lysmåling. Lenke til kommentar
Mabel Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Takk. Det så positivt ut for Nikon-objektivene. Edit: modin: Ja, har lest litt rundt på forumet og forstått det slik. Jeg får klare meg uten, regner med jeg ikke kommer til å bruke dem så alt for mye. Endret 13. april 2007 av Mabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå