Gå til innhold

Maks en sydentur i året

Anbefalte innlegg

Lars Sponheim klarte å lire av seg følgene: Nordmenn burde ikke få lov til å reise til syden mer enn en gang i året. Alt styret som har vært i det siste har tydeligvis satt sine spor. Kanskje den tåpeligste uttalelsen jeg noen gang har lest av en politiker.

Jeg fikk hvertfall strekt litt på lattermusklene, aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte et interjuv på tv og han sa ikke "forby", han sa at folk som reiser flere ganger i året til syden heller burde vudere å reise sjeldnere og heller bli lenger i syden, dette er selvsagt for å få mindre utslipp.

Stemmer ikke venstre men det irriterer litt at enkelte medier ikke gjengir riktig, slike som vg, dagbladet m.m.

Lenke til kommentar

Hva er så galt med denne oppfordringen? Er vel de som reiser både 3-4 ganger i året. Hadde alle mennesker/land fulgt Sponheims råd, ville det gitt både energibesparing og mindre utslipp.

Tror ikke det i lengden kun hjelper med biler/båter/fly som bruker mindre/mer miljøvennlig drivstoff, da denne besparelsen blir spist opp av at økt antall mennesker stadig vil forbruke mer. Blir som med "sparepærer" som bruker mindre strøm, men samtidig har vi fyllt opp heimen med 2-3 pc'er, flere tv'er, kjøkkenapparater, og diverse nytt strømforbrukende-utstyr både ute og inne.

Hvorfor ikke f.eks. totalforby såkallte terrassevarmere? Før i tiden slengte folk på seg en genser når det ble kjølig, nå skal man liksom kunne sitte ute i t-skjorte & shorts til langt ut i oktobermåned oppvarmet av 3000 Watt strømslukere.

Problemet er kanskje heller at det fra politikere aldri vil komme annet enn snille oppfordringer, og ingen forbud? I frykt for å bli latterligjort og sammenlignet med Stalin eller Albania. De som synes at miljøtiltak stort sett er tull, har sånn sett intet å frykte, -det blir neppe gjort noen tiltak som monner uansett.

Lenke til kommentar

Få igang skikkelig bruk av http://www.carbonneutral.com/cncalculators...lculatorSAS.asp o.l tjenester. En ting jeg savner er f.eks en avkryssningsboks når man bestiller ting fra en nettbedrift som heter "plant et tre" ellerno. Du betaler 10-20,- ekstra for den aktuelle ordren, og pengene går til et eller annet miljøforetak. Vet at jeg iallefall ikke hadde hatt noe imot å krysse av, og tipper de fleste andre hadde hatt lettere for å gi noen kroner når de var underveis i en handel.

En uttalelse som over blir litt småteit, du kan ikke hindre individer i å reise dit de vil i en fri verden. Du kan derimot øke priser, pålegge miljøavgifter osv. Likevel tror jeg en frivillig tjeneste som beskrevet over er enklere å gjennomføre, og i det minste et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke f.eks. totalforby såkallte terrassevarmere? Før i tiden slengte folk på seg en genser når det ble kjølig, nå skal man liksom kunne sitte ute i t-skjorte & shorts til langt ut i oktobermåned oppvarmet av 3000 Watt strømslukere.

Problemet er kanskje heller at det fra politikere aldri vil komme annet enn snille oppfordringer, og ingen forbud? I frykt for å bli latterligjort og sammenlignet med Stalin eller Albania. De som synes at miljøtiltak stort sett er tull, har sånn sett intet å frykte, -det blir neppe gjort noen tiltak som monner uansett.

8372868[/snapback]

Problemet er heller at ingen politikere tør å foreslå en massiv kraftutbygging, av frykt for ekstremistene i "miljøvern"-organisasjonene. Hvorfor begrense energiforbruket, når vi heller kan foreta en ekspansiv utbygging. Kjernekraft - og særlig Thorium-basert energi - kan gi nesten ubegrensede menger elektrisitet. For ikke å snakke om fusjonsreaktorer, når de en gang blir tilgjengelige.

Elektrisitet er rett og slett en genial måte å nyttiggjøre seg energi på, så lenge man passer på at den produseres på en fornuftig måte (altså f.eks. ikke med kullkraftverk).

Lenke til kommentar
Ser overhodet ikke noe negativt i å komme med en oppfordring om å vurdere sine egne luksusvaner for å forbedre miljøet.

Det eneste som må være negativt med denne saken må være at sitatet hans ble gjengitt feil.

8373082[/snapback]

Oppfordring? Les en gang til:

Nordmenn burde ikke få lov til å reise til syden mer enn en gang i året.

Er fartsgrenser, tollkvoter og forbud mot drap en oppfordring? Kanskje i tilfellet av tollkvoten :blush:

Lenke til kommentar

Sjefen for Star Tour påpekte at charterturismen var 6% av den totale flytrafikken ut og inn av Norge. Dette blir som piss i havet. Jeg er klar over at sjefen for Star Tour kan bli oppfattet inhabil i saken, men jeg tviler ikke på at tallet hans stemmer. Uten at jeg vet dette, så regner jeg med at flyselskapene (ikke turoperatørene) betaler store miljøavgifter hvert år, så dette er jo vi med på å finansiere når vi kjøper dyrere billetter som en følge av disse avgiftene.

Jeg ble nesten sint når jeg så nyhetene på TV2 i går. Og så ble jeg nesten sint enda en gang når Dagsrevyen kom!

Jeg reiser ikke til "syden" mer enn én gang per år selv (maks), men fanden om jeg hadde tenkt på miljøet dersom jeg fikk muligheten til å dra to ganger per år med kjæresten min! Det får være grenser for hvor hensynsfulle og korrekte man skal være! Dessuten passer det ikke alltid mtp jobb å dra på sydenferie 2-3 uker av gangen, hvertfall ikke hvis en vil dra utenom sommerferien, som mange velger å tilbringe i Norge. Og hvorfor skal han komme og oppfordre til sånt? Vi kan ikke tenke selv? Det eneste han oppnår er jubel hos en liten gruppe som allerede stemmer Venstre, og desto større misnøye og irritasjon blant alle de andre som ikke stemmer Venstre, sikkert med enkelte unntak. Hadde det enda vært en oppfordring som han kunne forvente ble fulgt av en majoritet, men nei! Det måtte jo selvsagt være noe helt uoppnåelig! Han kan umulig ha regnet med at det ville bli godt mottatt, og da kan en jo like gjerne holde kjeft? Om ikke annet, så for partiets skyld. Et idiotisk utspill!

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Ser overhodet ikke noe negativt i å komme med en oppfordring om å vurdere sine egne luksusvaner for å forbedre miljøet.

Det eneste som må være negativt med denne saken må være at sitatet hans ble gjengitt feil.

8373082[/snapback]

Oppfordring? Les en gang til:

Nordmenn burde ikke få lov til å reise til syden mer enn en gang i året.

Er fartsgrenser, tollkvoter og forbud mot drap en oppfordring? Kanskje i tilfellet av tollkvoten :blush:

8374090[/snapback]

Som sagt:

Hørte et interjuv på tv og han sa ikke "forby", han sa at folk som reiser flere ganger i året til syden heller burde vudere å reise sjeldnere og heller bli lenger i syden, dette er selvsagt for å få mindre utslipp.
Lenke til kommentar

Poenget er jo at en slik uttalelse faller på sin egen urimelighet, det fins et utall andre bedre måter å redusere utslipp på. Det er jo så meningsløst.

Sponheim flyr MYE mer enn en vanlig nordmann, er det greit fordi det er i jobbsammenheng?

Lenke til kommentar
Sponheim flyr MYE mer enn en vanlig nordmann, er det greit fordi det er i jobbsammenheng?

8374456[/snapback]

Det er jo fordi den vanlige nordmann har valgt ham som representant for sitt parti...Enkelte jobber er av slik karakter at det krever forflytning. Det er tross alt forskjell på jobb og fritid.

Lenke til kommentar
Det eneste han oppnår er jubel hos en liten gruppe som allerede stemmer Venstre, og desto større misnøye og irritasjon blant alle de andre som ikke stemmer Venstre, sikkert med enkelte unntak.

8374153[/snapback]

Wow. Utrolig at du vet hvordan alle andre tenker.

Hadde det enda vært en oppfordring som han kunne forvente ble fulgt av en majoritet, men nei! Det måtte jo selvsagt være noe helt uoppnåelig! Han kan umulig ha regnet med at det ville bli godt mottatt, og da kan en jo like gjerne holde kjeft? Om ikke annet, så for partiets skyld. Et idiotisk utspill!

8374153[/snapback]

Ja, hvis du har noe som folk flest ikke liker å høre om, så for all del dropp å si det. :roll:

Hvis det ikke hadde finnes folk med meninger utenfor det normale hadde aldri verden utviklet seg noe; du hadde fortsatt trodd at jorda var flat, at solen går i bane rundt jorda og at slaveri var helt greit.

Lenke til kommentar

8374456[/snapback]

Det er jo fordi den vanlige nordmann har valgt ham som representant for sitt parti...Enkelte jobber er av slik karakter at det krever forflytning. Det er tross alt forskjell på jobb og fritid.

8374743[/snapback]

Kan reise på andre måter enn med fly.

Lenke til kommentar

Ta å les lavutslippsrapporten og SE hvor stor del flytrafikk har på utslipp i norge.

DA skal jeg love dere at hele utspillet smaker typisk venstrevrøvl uten rot i virkeligheten.

Bilkjøring har mye mer utslipp. Vi får redusere det åsså da. En biltur i uka kanskje?.

Hybridbiler er fint, lad batteriene med kullkraft (vi har jo ikke mer vannkraft til overs for å dekke oppunder kraften man trenger).

Dusteutspill delux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...