monkeyboogie Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hehe, jeg er den personen som er redd for ting lett, etter å ha sett en venn av meg få sukkersyke tenkte jeg selv på det her. Jeg var også hos lege idag, pga av noe annet å da fikk jeg vite etter en blodprøve at blodverdiene mine var helt fine, også har jeg ingen symptomer på at jeg har diabetes, ikke noe hyppig toalett-besøk, ikke noe særlig tørst, ikke noe vekt tap eller annet. Har jeg noe å bekymre meg for? Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
H.M.Kongen Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Så lenge alle verdier er normale og legen ikke sier no til deg så hadde ikke jeg følt at jeg hadde noe og frykte.. Men det er jo ikke no galt i og skjekke det med jevne mellomrom hvis du skulle for det.. Lenke til kommentar
monkeyboogie Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Nei det er nok bare jeg som er litt overnervøs. Når jeg ikke har noen symptomer og fine blodverdier å legen ikke ser noe så trenger jeg ikke å engste meg. Jeg er bare overnervøs. Sorry Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det er positivt at du frykter diabetes. Frykten er din eneste beskyttelse. Selv om du ikke har diabetes så kan du være 1 måned fra å få det, du kan være 1 år fra å få det eller du kan være 10 år fra å få det. Det er det ingen som vet. Du kan starte allerede nå å forebygge diabetes ved å spise sunt og trene regelmessig. Kutt ut alt av sukkerklisj som du ikke trenger i livet. Kutt ut loff, saft, hvis du har mye av det. Kutt ned på potet og brødinntaket, og når du spiser brød bør du spise ordentlig grovt brød, og i begrenset mengde. Dette er en veldig god begynnelse for forebyggelse, ikke bare mot diabetes, men også mot hjertesykdommer. Lenke til kommentar
Aleksander-yo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Det er ikke farlig å spise litt godis i ny og ned. Så lenge det er moderat inntak. Det er om du spiser jamla mye slik at blodsukkeret ditt holder seg høyt over lengre tid at det begynner å bli farlig. Har selv Diabetes type 1. Det er desverre den typen du ikke kan gjøre noe med, og om du får den, så får du den. Den har ingenting med dårlig kosthold og gjøre. Diabetes type 2 derimot, det kan alle få. Den oppstår ved et dårlig regulert kostohold der inntaket av sukker og karbohydrater er altfor mye. Men om du er i noenlunde sunn form, er i fysisk aktivitet og holder blodsukkeret på et greit nivå så skal det gå greit. Et bra blodsukker litter på rundt 6 (mmol/L). Om det er over 10 er det for høyt. Mellom 6 og 8 er fint. Du kan evt kjøpe deg et blodsukkerapparat på apoteket og måle blodsukkeret ditt i ny og ne. Eller spørre kameraten din om han kan måle deg. Neste gang du er hos legen kan du spørre om han/hun kan måle HBA1C'en din. Det er en måling som gir deg gjennomsnittsblodsukkeret de siste 6-8 ukene og du får som regel svar iløpet av 10-12 minutter etter prøven er tatt. Om dette er bra, behøver du ikke å bekymre deg ^^ Håper dette hjalp litt? Hilsen en ganske så positiv diabetiker Endret 13. april 2007 av Aleck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå