Gå til innhold

Virus som har gjort skade? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Fikk for to dager siden virus på Pc'en min. Hakke peiling på hvordan jeg kan ha fått det siden jeg ikke ferdes på "tvilsomme" nettsider. Men jeg fikk scannet pc'en og fant ut at det var av typen Trojansk hest.

Fikk slettet dette og trodde alt var greit igjen, men den gang ei.

Først så var lyden borte, deretter så funket ikke msn og hver gang jeg skal scrolle med hjulet på musa så henger bildet igjen noe så forferdelig. Håper dere skjønner hva jeg mener. Bildet ruller nedover som en rullegardin hver gang jeg beveger meg nedover på siden enten med hjulet på musa eller de pilene til høyre på skjermen.

Har jeg ikke blitt kvitt dette viruset alikevel eller er det bare ettervirkninger som viruset har lagt igjen?

Internetten går jo utrolig tregt på de fleste sider utenom vg, dagbladet osv.

Forresten så har jeg nesten greid å få lyden tilbake igjen og msn funker med denne hakkinga på skjermen er en evig plage fortsatt :mad:

Jeg trenger hjelp! Hva bør jeg gjøre?

Ps: har begynt å ta backup på det viktigste jeg har på Pc'en i tilfelle jeg må "stille" den tilbake igjen eller installere hele skiten på nytt igjen.

Håper noen glupinger her har noen råd til meg slik at jeg kan bruke Pc'en i helga som kommer nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller beste i slike tilfeller er å kopiere ut de filene du MÅ ha til en DVD e.l. og deretter gjøre en ny/ren installasjon.

Grunnene til det er at du sparer tid (tro meg, du kan sitte MANGE timer å prøve å rette opp feil etter et evt virusangrep) ved å reinstallere Windows - og du blir sikker på at eventuelle virus er borte.

Etter en nyinstallasjon er noe av det første du installerer antivirus/antispyware.

Lenke til kommentar

Hvis du skal legge inn windows på nytt anbefaler jeg og partisjonere hardisken. Det vil si at du deler opp en harddisk så den oppfører seg som 2 eller flere hardisker.

C: partisjon som du instalerer windows på trenger ikke være større en 30gb, alt etter behov. Alt av filmer, bilder, musikk, spill osv. kan du legge\innstalere på D: partisjon. Dette vil da ikke bli berørt av eventuelle fremtidige problemer med windows.

Lenke til kommentar
.... Fikk slettet dette og trodde alt var greit igjen, men den gang ei. .... Har jeg ikke blitt kvitt dette viruset alikevel eller er det bare ettervirkninger som viruset har lagt igjen?

8372017[/snapback]

Ser ut som om du ikke har fått fjernet viruset/trojaneren, eller at det har vært flere (dessverre vanlig). Enkelte kan gjemme seg godt og oppdages bare av noen få antivirusprogram. Trojaner er en stor gruppe og det er forskjellig metode for å bli kvitt dem Hvilket navn hade den trojaneren du fikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...