Izex Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Dreiv å skrudde på PC'n og kjølevifta til CPU i dag da jeg etterhvert så på no piler på ei zalman vifte at vifta til CPU blåser luft bort fra CPU kjøleblokka, hmm tenkte jeg og klødde meg selvf i skallen... Jeg tenker bare litt på saken og det er jo mere "kjølende" når det blåser rett mot det som skal kjøles enn når varmlufta suges bort...?, det samles mye varme i kjøleribbene og hvis vifta da skal fungere som en varmtluft suger blir det litt omvendt i.flg mine kunskaper om trekk, vind og kjøling. hadde vært intressangt å prøve å snu vifta så den blåser MOT CPU å sett hva som skjedde. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Våkne opp da folx...ikke SÅ seint nå :razz: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Poenget er at den varme lufta må vekk. Hva som er best av blåsing og suging kommer bl.a. an på konstruksjonen til kjøleribba og plassering av andre vifter. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 så noen ribber skal ha blås og andre sug? hmmm ja jo...men tror jeg skal ordne litt testbench av det derre i morgen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hvis man har funnel/trakt/adapter (Jeg har en 80 til 120mm funnel) så er det smart å sette vifta til å suge opp fra ribba siden vanlige vifter ikke er så glade i mottrykk. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Du mener luftstrømmen reflekteres og ikke spres mellom ribbene? som du ser i signaturen har jeg 60-92mm så... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Ikke helt. Vanlige vifter flytter mye mindre luft når de må jobbe med høyt mottrykk. De er rett og slett ikke kraftige nok. http://www.microplex.no/rubweb/rd.php?rd=F...FA6080&toc=5845 Står litt info om det der. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 hmm ja takk :smile: men hvordan gjør vifta i signaturen min det med mottrykk tro..lete lete :S hehe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Jeg testa på en Swiftech kjøleribbe med 60 - 80mm adapter og fikk 2 grader mindre max-load temp når jeg satt vifta til å suge. Nå har jeg 80 - 120mm adapter med vifte som suger. Samt 2 80mm vifter som frakter lufta videre ut av kabinettet. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 Har hele 46'c idle nå men det er feil vifte i forhold til signaturen...venter på den rette (vifta :razz: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå