Gå til innhold

Fallskjermjeger, for sent mht. trening?

Anbefalte innlegg

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
hmm ...

Jeg er har vært oppe i 38kg og gått flere timer med Ludvig-sekken min (begynte først å gå med sekk nå i vår) - og har egentlig liten forståelse for hvorfor det skal være noe helseressiko. Bare tenk på de som veier naturlig 100kg+!

Jeg har dog aldri vært plaget av knær eller føtter. De fungerer 100% som alltid. Kanskje jeg bare er en heldig kar ... Løpe med sekk gjør jeg og :love:

Hvordan klarer du å få så mye i den lille sekken?

Har selv en Ludvig sekk, men for å få i ca 22-24 kg må jeg ha en del vektskiver oppi, inntullet i klær.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Problemet med ludvigsekken slik jeg ser det er de tynne lærreimene som gnager seg inn i skuldrene. Jeg var ikke fallskjermjeger, men etter 3-4 timers marsj med ludvig var skuldrene fucked gjennom hele øvelsen. Dermed ble de enda sårere da vi marsja tilbake i 4 timer 3 dager senere. Alle opplevde det! Man bør modifisere reimene litt bredere hvis man får muligheten. Skjær f. eks. 2 biter av liggeunderlaget og fest dem med sportsteipen du får utdelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra alt det her med trening osv. Men selv om du er i veldig god fysisk form betyr ikke at du klarer deg gjennom. En som er i dårligere form enn deg men har enn bedre psyke enn deg vil sannsynligvis komme lenger. Broren min har vært i FSK nå i 2 år, og var i HJK i førstegangstjenesten. Han sa: Hver i OK form +, ligg gjerne litt over kravene + litt til. Det har seg slik at under uttaket prøver de jo å få deg til å slutte. De gutta som da er i kjempe god form blir bare tynt enda mer.

Så konklusjon: Hver i god form, men ikke overdriv, du skal ikke bli verdensmester i å løpe langt, men under løping i militæret er det mye andre påkjenninger enn bare løping. Så igjen, ikke overdriv, men ha psyken din på plass! Om du har jernkondis og ikke veldig god psyke har du ikke sjans!

BI har faktisk gjort en undersøkelse over når folk gir seg osv, ut ifra hvilke forutsetninger de har i jobbsammenheng. De brukte HJK, og det viste seg at ca 40% av de ned jernkondis kom inn, mens 60% av de som kom inn var i ok/god form. Psyken ligger i bunn og grunn for alt her.

HUSK! Fysikk kan hvem som helst trene opp, psyken er det verre med! Slik tenker militæret også.

Lenke til kommentar

Tenker selv på å ta et år som marinejeger istedenfor vanlig førstegangstjeneste. Er 16 år, og har for ikke så lenge siden begynt å trene på treningsstudio.

Min plan er å trene styrke nå, ligge i kcal-overskudd, og så skal jeg gå på en superdeff med kcal-underskudd og løping, løping, løping. Mens jeg samtidig holder på med styrke da, for å beholde musklene.

Er dette lite lurt? Å dele opp styrke/kondis på denne måten? Er i alle fall vanskelig å bedrive begge samtidig, ettersom man da må spise mye mer for å få tilbake det man forbrenner under kondisjonstreningen.

Men hva vil dere egentlig anbefale til en 16-åring som meg, med tanke på hvordan jeg skal trene, for å bli best rystet til marinejeger-opptakene?

Må btw si at jeg personlig synes det er mer appellerende med et år som marinejeger enn et år som fallskjermjeger. Snakket med noen fra militæret på yrkesmesse, og de sa noe om at et år som marinejeger gir en eller annen form for kompetanse, mens tilsvarende for fallskjermjegere ikke gjorde det :S

Lenke til kommentar
Må btw si at jeg personlig synes det er mer appellerende med et år som marinejeger enn et år som fallskjermjeger. Snakket med noen fra militæret på yrkesmesse, og de sa noe om at et år som marinejeger gir en eller annen form for kompetanse, mens tilsvarende for fallskjermjegere ikke gjorde det :S

Hmm, jeg har hørt (vet ikke sikkert) at marinejeger skal være hakket hardere enn fallskjermjeger. Jeg vet ikke, kommer sikkert ann på hvordan personer tolker situasjoner og hva en gjør på opptakene. Altså, hvordan de ser og føler det er i forhold til den andre gruppen, noe som kommer ann på fra person til person. Jeg vet ikke helt det med kompetansen du mener.

Lenke til kommentar
Men hva vil dere egentlig anbefale til en 16-åring som meg, med tanke på hvordan jeg skal trene, for å bli best rystet til marinejeger-opptakene?

Vell, har du trent siden du var liten? Har du drevet med noen form for idrett før? Høyt eller lavt nivå?

Må vite det før jeg besvarer ;)

Lenke til kommentar

Har drevet med fotball fra 1-8. klasse ca., som alle andre norske gutter :p

Gikk på padling et halvt år eller noe slikt. Har aldri vært sånn kjempeaktiv. Har ikke trent nå på over et år, før jeg begynte for en måned siden da.

Generelt sett et lavt nivå, vil jeg påstå. Har ikke spesielt god kondis, blir veldig fort andpusten, selv om jeg kan holde på lengre da, men blir liksom andpusten uansett.

Når det gjelder vektene er jeg vel midt på treet for min alder, kanskje litt under, dette er min 10RM i diverse øvelser: 30kg i benk, ca. 45kg i knebøy, og markløft tar jeg faktisk ikke. Skal begynne med det om 3 uker. Tar 50kg i nedtrekk ca, 35-40kg i sittende roing.

Lenke til kommentar

Ja ok. Jeg har noen tips til deg:

- Før du begynner å trene med vekter, start med stabiliserende trening rundt hofteparti, rygg osv. Det er jævla viktig for at kroppen din ikke skal ta noen fysiske skader av vekttreningen.

- Litt vekt trening ved siden av trening med egen kroppsvekt er bra, men litt. Tren mest med egen kroppsvekt.

- Kondisjon er viktig, tren langturer med jogg på arbeidspuls. Arbeidspulsen din er på ca 80% av makspulsen din. På denne måten trener du opp hjertepumpen i kroppen din, slik at du holder ut i det lengere løp. Med andre ord, hjertet ditt klare å pumpe mer blod i kroppen din per slag slik at hjertet ditt slipper å pumpe raskere med mindre blod.

- Intervalltrening, bra for å kunne holde høyt tempo lengere over tid før melkesyren inntreffer. Løp 4min på 90% av makspuls med 2min hvile i mellom x 4. Det burde gjøres 2 ganger i uken. Etterhvert som kondisjonen din blir bedre, ikke løp lengere, men hvil mindre i stedet.

- Siden du ikke har drevet med idrett på høyt nivå anbefaler jeg å skaffe det grunnleggende først. Tenk at hele kroppen din skal trenes, ikke bare tricepsen din ;)

- Hvor går grensen din? Smak gjerne på hvordan det er å ligge oppe på makspuls i noen sekunder. Det må gjøres i oppover bakke, en lang en hvor du øker farten hele veien opp. Når du vet hvordan det kjennes takler du slike situasjoner bedre siden.

- Langtur med sekk. Ikke putt for mye i sekken din første gang, øk gradvis. Slik at kroppen din tilvender seg det. Gå lange turer, du skal kjenne at du blir ordentlig tung i bena. Men GÅ ikke løp, løping med tung sekk har en stor økt sjanse for benhinnebetennelse.

- Psyke - er alt som trengs for å bli jeger. Sørg for at du legger ned tid og trening til dette her med en vilje om at du SKAL bli jeger, ikke bare ønsker men skal! Uten den holdningen er du ute.

Du er tross alt 16 nå, så du har tid nok på deg. Ikke stress, ikke overdriv.

Håper det hjalp!

Lenke til kommentar
Før du begynner å trene med vekter, start med stabiliserende trening rundt hofteparti, rygg osv. Det er jævla viktig for at kroppen din ikke skal ta noen fysiske skader av vekttreningen.
Hva er stabiliserende trening?

Litt vekt trening ved siden av trening med egen kroppsvekt er bra, men litt. Tren mest med egen kroppsvekt.
Jeg som hadde tenkt å begynne på nytt program neste uke :( Føler at alle gir meg forskjellige tips, og det blir et dilemma for meg å velge hvilke jeg skal følge.

*Masse om kondisjon*

Jeg får inntrykk av at styrke nesten ikke har noe å si... Er det bare kondis og psyke det går i eller? Kondisjon er det som suger mest å trene. Og, det verste av alt, jeg kan ikke trene både kondisjon og styrke samtidig uten å spise helt ufattelig store mengder mat. Kondisjonstreningen fungerer som forbrenning, jeg trenger overskudd for styrken, da må jeg spise 40kcal*69kg kroppsvekt = 2760kcal per dag PLUSS 300-500kcal PLUSS alt jeg forbrenner med den syke kondisjonstreningen du mener jeg må gjennomføre.

Hvor går grensen din? Smak gjerne på hvordan det er å ligge oppe på makspuls i noen sekunder. Det må gjøres i oppover bakke, en lang en hvor du øker farten hele veien opp. Når du vet hvordan det kjennes takler du slike situasjoner bedre siden.
Har aldri regnet ut makspuls, men etter en gang jeg løp som en villmann og pustet og peste noe skikkelig lå jeg på oppunder 180 i puls. Tror ikke jeg har ligget på noe høyere enn det noen gang. Det var ikke i oppoverbakke, og jeg aksellererte ikke.

- Siden du ikke har drevet med idrett på høyt nivå anbefaler jeg å skaffe det grunnleggende først. Tenk at hele kroppen din skal trenes, ikke bare tricepsen din.
Mener du at jeg skal finne, og begynne på en organisert idrett...?
Lenke til kommentar
Hva er stabiliserende trening?

Knebøy er stabiliserende trening, så ikke bekymre deg ;)

Jeg får inntrykk av at styrke nesten ikke har noe å si... Er det bare kondis og psyke det går i eller? Kondisjon er det som suger mest å trene. Og, det verste av alt, jeg kan ikke trene både kondisjon og styrke samtidig uten å spise helt ufattelig store mengder mat. Kondisjonstreningen fungerer som forbrenning, jeg trenger overskudd for styrken, da må jeg spise 40kcal*69kg kroppsvekt = 2760kcal per dag PLUSS 300-500kcal PLUSS alt jeg forbrenner med den syke kondisjonstreningen du mener jeg må gjennomføre.

Du kan ikke gjøre flere ting på en gang, for da går alt galt. Derfor skal det sykt mye til for å øke i muskelmasse og bli sterkere, samtidig som man går ned i fettprosent og får bedre kondis. Vil du virkelig bli jeger så spiser du så mye mat som må til for å trene kondis parallellt med styrke. Dog, hvis det å havne på kaloriunderskudd er et problem så tror jeg ikke jeger er noe for deg ;)

Og ja, styrke har veldig lite å si. Alle kan ha en sekk på 60 kg på ryggen, men hvem kan bære på en slik oppakning 2 dager i strekk?

Mener du at jeg skal finne, og begynne på en organisert idrett...?

Har du ikke fulgt med i timen? Du kjører jo et fullkroppsprogram : :tease:

Endret av awkward
Lenke til kommentar

-Hva er stabiliserende trening?

Stabiliserende trening er øvelser som styrker mage, rygg og hoftepartiet. Det trenes med egen kropssvekt, eller lave vekter i starten. Grunnen for å trene stabiliserende trening er at du minsker sjansene for å få skader senere. Særlig når du er 16, som er "minstealderen" hvor det anbefales å ikke trene med vekter før du er 16. Men start med stabiliserende trening, lurt! Videre stabiliserende trening når du føler at det første går fint, øker du vekten. Som nevnt over, knebøy er stabiliserende trening. Der du må holde rygg, mage og hoftepartiet i riktig stilling for å ikke pådra deg skader.

Ja, det er mye forskjellige meninger ute og går. Noen mener det er best, andre mener noe annet. Men du bør fokusere på utholdende styrke og kondisjon, enn i rå eksplosiv styrke. Dette er grunnet at det er lite av de "veldig tunge løftene hvor du skal ta 100kg i benken 1 gang". Mer slik at du tar 200+ push ups hver dag. Løper MASSE!! Gjerne 4 om morningen, med bare 2 timer søvn.

Mange som synes at kondisjon er dritt å trene, men når du har trent kondisjon en stund venner du deg til det. HUSK! Det er ikke pusten som knekker deg, det er når bena ikke klarer å bære deg lenger. Mange som synes de er slitne når de puster tungt, tro meg; DU HAR MASSE Å GÅ PÅ IGJEN! Om du VIRKELIG vil. Det er derfor jegerskolene er så tøffe.

Men det tøffeste er det psykiske, ja fysiske er tøft, men det er ikke umulig, fler har gjort det før deg. La oss si at det suger å løpe 1 time med litt høy puls. Men prøv heller å sove med gjennomsnitt 3-4 timer søvn hver natt i en uke, så løpe med 30-40kg på ryggen med rifla i hånden, mat har du heller ikke fått på en stund, kanskje en død råd sild 26 timer siden. Mener ikke å skremme deg ;) Men alle klarer å løpe, ikke alle klarer å motivere seg til det. Så 90% psyke og 10% fysikk!

Makspuls er lett å stelle i stand :p Løp opp en lang bakke alt du orker og ikke gi deg før du er på toppen! Da får du testet deg både mentalt og fysisk. Deretter se på pulsklokken. Trolig ligger den rundt 209-217 som er gjennomsnittet på din alder.

Nei nei, du skal ikke finne deg en satsende idrett :p Det jeg mente med det var å se for meg hvordan fysikken din var "sånn omtrent". Folk som har drevet med mye idrett, gjerne på høyt satsenivå, har et lettere utgangspunkt å trene ifra. Eksempel: En kar som aldri har trent i hele sit liv bruker 2 år trening, som den grunntrente idrettsutøveren bare bruker 7 mnd på for å komme på samme nivå. Her ser vi ut ifra at begge startet med samme "kondis".

Håper det hjalp :) Har du viljen har du kommet langt allerede!

En siste ting jeg vil si: Fysikk kan hvem som helst trene opp, det mentale kan ta tiår å trene opp. Det er det mentale militæret ser etter. Orker du å hjelpe en kamerat som har falt ned i et gjørmehull, eller ikke orker å løpe mer, men å dra han med deg selv om du er HELVETTES sliten sjæl? Med andre ord, enten så har du det i deg eller så har du det ikke. Men hvem som helst kan bli jeger, så lenge en har ok fysikk og aldri gir seg. Desverre er det mange som gjør det.

Endret av S-PN
Lenke til kommentar
Konklusjonen deres er: Tren kondisjon, fuck styrken, tren det psyiske. Press deg opp den jævla bakken. Prøv å sov 2 timer hver dag og så jogge en time.

?

Konklusjon: Tren kondisjon og utholdende styke, gjerne litt styrke med slagkraft også. Psykiske er ikke så lett å trene opp, det er en gjerne født med og hvor viljesterk en er. Psyke kan trenes opp men tar laang tid. Det med å sove 2 timer hver dag osv trenger du ikke. Det bare ødelegger for treningen din. Du gjør det på fallskjermjegerskolen, grunnet med at de prøver å bryte deg ned.

Du må bare virkelig ville det!

Lenke til kommentar
Hvordan trener man utholdende styrke? Lange turer med tung vekt på ryggen?

Det trener du ved å løfte ikke så fullt tunge vekter (flere repetisjoner), eller med egen kroppsvekt. Lang tur med sekk er også utholdende styrke. En kar med utholdende styrke klarer å holde seg oppe i push-up stilling lenger enn en kar som har rå eksplosiv styrke. Pluss at en med utholdende styrke ikke blir så tung som en som har eksplosiv styrke. Det er greit å ikke veie oppi mot 100kg i HJK.

Endret av S-PN
Lenke til kommentar

Jegeropptak: Lange gåturer med sekk og utstyr, lite søvn, lite/ingenting mat (slakte egen mat), mye løping, kjefting, fysisk avstraffelse... Du vet ikke hva du går til. Expect the worst. Du er verdt ingenting, alt suger :b

Sidenote: Når du er kommet inn er det bedre.. like tungt fysisk, men du kommer overens med befalet.

Lenke til kommentar

Har lurt på noe. Jeg tenker altså å bli marinejeger ISTEDENFOR førstegangstjeneste. Om jeg ikke kommer inn og kan ta dette året, vil jeg da kunne begynne på vanlig førstegangstjeneste, eller må jeg liksom bare sitte på ræven det året. Planen er å gå universitet året etter (om jeg ikke finner ut at jeg vil bli i militæret da), så dét passer dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...