Gå til innhold

Fallskjermjeger, for sent mht. trening?

Anbefalte innlegg

Heihei.

Når vi allikavel er på emnet om militæret så lurer eg på om noen vet noe om krav å slikt for å bli snikskytter, en link til noe hadde jo også vert fint.

9254674[/snapback]

Først må jeg få lov til å si at å være skarpskytter (man kan kalle det snikskytter, sniper eller hva man vil, men skarpskytter er den korrekte betegnlesen innad i Forsvaret på det som mange kaller sniper), ikke er slik som i filmen "Shooter" eller "Sniper"-filmene. Det er vanvittig mange som ser filmer som de nevnte, og finner ut; "Oi, shit, så kult, jeg vil bli sniper!". De med denne tanken som faktisk blir skarpskytter i førstegangstjenesten, finner ut etter bare en dag at det er gørrkjedelig. Det er utrolig mye terping på småting, MYE venting i OP, og du må ligge helt stille enten det er kaldt, vått, du er sulten/trøtt, kun for å få skutt ett eneste skudd, evt. ikke skyte i det hele tatt.

For å svare på spørsmålet ditt, så er det ikke noen spesielle krav til å bli skarpskytter. Fetteren min ble skarpskytter mens han var inne til førstegangstjeneste i Panserbataljonen, og der fikk han opplæring i alt fra stalking til skyting med 12,7 MØR (også kjent som Barrett M82A1). Seleksjonen hans gikk mye på fysisk og psykisk styrke (du skal være utholdende og seig, hvis du ikke klarer å gå langt med sekk kan du heller ikke bli skarpskytter) og tålmodighet. Det var ikke slik at de beste skytterene ble skarpskyttere, han var ikke spesielt god til å skyte da han gikk inn i militæret. Men det er klart, litt skytebakgrunn må man nok ha, man stiller hvertfall sterkere da.

I førstegangstjenesten kan du bli skarpskytter i bl.a. Panserbataljonen og Jegerkompaniet, men det skal sies at de som får skarpskytter-utdanning er nesten uten unntak de som er interessert i utenlandstjeneste og videre tjeneste i Forsvaret, de gidder ikke kaste bort ressurser på folk som bare skal inn og rett ut igjen. Som menig (vervet i Forsvaret) kan du få skarpskytterutdanning i Telemark Bataljon, Kystjegerkommandoen, og ikke minst Marinejegerkommandoen og Forsvarets Spesialkommando. De to sistnevnte er som sikkert de fleste med litt interesse for Forsvaret vet spesialstyrker, og det er da naturlig at det er svært hardt. Men skarpskytterne deres holder høyt nivå, også internasjonalt og i sammenligning med skarpskyttere fra bl.a. USA og England (SAS).

Pjuhhh, dette ble en lang post, tok meg ikke noe lang tid da...Håper noen finner den nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei,

jeg har også søkt meg inn i FJ. Altså jeg synes jeg ligger "dårlig" an nå; veier 80kg, 40-50pushups, 10-15hangups, x-antall situps. Nå har jo jeg trent en god stund, men føler at det kan være greit med en GOD margin i forhold til minstekravene, og vil sterkt annbefale at dere burde klare minstekravene på en dårlig dag! Hvis dere virkelig har lyst til dette! Kondisjons-messig ligger jeg dårligst ann, løper 2,8km på 12min(såkalte cooper test, 7 runder 400m) og klarer maks å løpe 5km i strekk. Altså jeg er nok innenfor kravene her også, men som sagt er det lurt å ha god margin. Mitt mål er å hvertfall klare å løpe 1mil uten pause.

Jeg vet ikke hva dere synes, men mitt tips; sikt høyere enn minstekravene, gjerne 50% over ;)

Og dere, IKKE overbelast, begynn lett og øk gradvis. Hvis ikke, ber du om skader.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Merkelige opptakskrav da noen av øvelsene MÅ utføres feil ifølge rett trening.

Ingen av opptakskravene som må utføres "feil". Hva mener du?

Push-ups: Skulderbredde, fingre rett frem, ned med bryste

Pull-ups: smalt overgrep, helt ned og over med haka

Sit-ups: festede ben, 90grader vinkel (kne), henda bak hodet, ikke tvin fingre.

Rygghev: ned, og rull opp

(dips: ned, >90grader vinkel(albue), og opp igjen)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Om du vil bli fallskjermjeger er det igrunn helt bortkastet å bruke timevis på treningstudioer med pumping av jern.

Tren styrke med din egen kroppsvekt( push-ups, hang-ups, sit-ups osv.) Tren også mye på "hvilestilling" den øverste posisjonen når du tar push-ups. Slik må dere ofte stå lenge.

Men det alt handler om er om du faktisk vil gjøre dette. Gå ut i skogen med 20 kilo i sekken og en tung jernstang(for å simulere et våpen) og løp/opphold deg i naturen i flere døgn i strekk. Prøv å leve av det du finner, fisk, nøtter og bær, planter osv. Sett opp baser og gå rekognoseringsrunder. Lag kart over over omgivelsene dine og prøv å navigere ut ifra det.

Og når du legger deg til å sove, sett klokken på 2 timer før du står opp, løper en runde i terrenget, tar noen push-ups, for så å legge deg igjen.

Nå kan du stille deg spørsmålet, LIKER DU DETTE?

Det er det alt handler om. Kan du se for deg at du gjør dette hver dag i et helt år?

Fallskjermjegerkurset er ikke noe man burde satse på for å oppnå den "vinrøde-bereten" eller for å dra damer når du er hjemme på perm, du må gjøre det fordi du syns det er gøy.

Klart, å ta push-ups med en befal som skriker dritt i øret ditt klokken tre om natten er vel det ikke noen som liker, men å tusle rundt i skogen, gjemme seg i busker og krype rundt i gjørma med alle innsektene er noe du bør ha sansen for.

Personlig ser jeg på store deler av fallskjerjegerkurset som en slags avansert form for "gjemme og lete".

Lenke til kommentar

Selvsagt er det hensiktsmessig å trene på studio også, med høyere vekter enn kroppsvekt. Da stimulerer du musklene kraftigere, og får større økning. Om du får større utholdenhet / seighet kan vel diskuteres, men det bør absolutt kombineres med kroppsvekt på push/pull ups, situps og turer med tung sekk.

Personlig hadde jeg tenkt å søke på fallskjermjeger, fikk 9 på alle tester på sesjon (inkl. den skriftlige delen), men fikk bare 4 på syn (har -3 på begge øyner) så jeg slipper militæret. Helt greit, men hadde vært morsomt å prøve noe steinhardt!

Lenke til kommentar
Om du vil bli fallskjermjeger er det igrunn helt bortkastet å bruke timevis på treningstudioer med pumping av jern.

Tren styrke med din egen kroppsvekt( push-ups, hang-ups, sit-ups osv.) Tren også mye på "hvilestilling" den øverste posisjonen når du tar push-ups. Slik må dere ofte stå lenge.

Men det alt handler om er om du faktisk vil gjøre dette. Gå ut i skogen med 20 kilo i sekken og en tung jernstang(for å simulere et våpen) og løp/opphold deg i naturen i flere døgn i strekk. Prøv å leve av det du finner, fisk, nøtter og bær, planter osv. Sett opp baser og gå rekognoseringsrunder. Lag kart over over omgivelsene dine og prøv å navigere ut ifra det.

Og når du legger deg til å sove, sett klokken på 2 timer før du står opp, løper en runde i terrenget, tar noen push-ups, for så å legge deg igjen.

Nå kan du stille deg spørsmålet, LIKER DU DETTE?

Det er det alt handler om. Kan du se for deg at du gjør dette hver dag i et helt år?

Fallskjermjegerkurset er ikke noe man burde satse på for å oppnå den "vinrøde-bereten" eller for å dra damer når du er hjemme på perm, du må gjøre det fordi du syns det er gøy.

Klart, å ta push-ups med en befal som skriker dritt i øret ditt klokken tre om natten er vel det ikke noen som liker, men å tusle rundt i skogen, gjemme seg i busker og krype rundt i gjørma med alle innsektene er noe du bør ha sansen for.

Personlig ser jeg på store deler av fallskjerjegerkurset som en slags avansert form for "gjemme og lete".

Trente frem til november, og klarte minstekravene med grei margin. Målet var ikke å få beretten eller bruke det til skrytemateriale, men mer det at det virket som en spennende utfordring.

Fant dog ut at dette ikke var noe for meg, mistet på en måte litt lysten og bestemte meg for å bruke neste år på å ta opp en del fag som privatist for deretter å søke meg inn på NTNU i stedet.

Bare så at tråden hadde blitt bumpet opp igjen, så tenkte jeg kunne gi en "oppdatering". :)

Lenke til kommentar
Sånn off-topic, er det den her som er inntakskravene for fallskjermjeger eller det noe annet?

eg trur det er inntak for å bli befal.

EDIT: Eg har prøvd det der treningsprogrammet, berre den armhevingsdelen, og det var veldig motiverande å sjå kor rask framgang eg fekk!

eg begynte med 16 armhevingar på max og slutta med 45 :)

Endret av Assbear
Lenke til kommentar

Lite spørsmål ang. fallskjermjeger.

Er 15 nå, men har bestemt meg for å søke fallskjermjeger når den tid kommer. Har troa på at jeg skal klare det.

Så lurte jeg litt på høyde. Jeg har passert 195cm og ender nok opp mellom det opp mot 2m. Er dette negativt med tanke på fallskjermjeger? Så lenge jeg klarer det fysiske går det fint da?

Mvh. KsG

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sånn off-topic, er det den her som er inntakskravene for fallskjermjeger eller det noe annet?

Nei, det er kravene til Befalskolene.

Minstekravene til fallskjermjeger opptaket finner du her: http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...Krav_til_s_ker/

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

5 hang ups (opptrekk)

35 situps (festede bein)

20 ryggups (ryggrulle)

30 armhevinger (pushups)

5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter

7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

Angående høyde så tviler jeg dette vil være eller telle negativt på noen måte, det er ingen høydekrav for fallskjermjegere hverken minimumshøyde eller maksimums. Tror heller det vil være en fordel å være høy da man under speedmarsjer kan holde et raskt gåtempo framfor de mindre som må småjogge :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Speedmarsj, løpinga og alle styrkeøvelsene klarer jeg nå selv om jeg er i dårlig form etter lengre skade og rehabiliteringsperioder.

Eneste jeg sliter med er hangups... Brakk høyre armen i høst og har enda ikke full styrke, har ikke veldig mye muskler og er høy og slank så armene er ikke sterke i det hele tatt. Klarer å makse 5, men det er tungt.

Ellers har jeg et seriøst mål om å klare opptaket til fallskjermjeger. Vet det kanskje høres litt eplekjekt ut, men har faktisk troa på det, kjenner et par som har vært der i førstegangstjenesten og hvis de klarte det skal jeg også ;)

Lenke til kommentar

Veldig god post dette med masse god informasjon :D Men husk at det ikke bare er fysiske tester som skal gjennomføres i løpet av opptaket! Er en god del skriftlige prøver som går ut på logisk tenkning, iq og even til å løse problemer. Tror ikke de er KJEMPE vansklige men kan være lurt å ha dem i bakhodet ;) Lykke til alle dere som har tenkt å søke!! Husk at motivasjon og psyke er viktigere enn å kunne ta 100 push-ups...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...