Gå til innhold

Fallskjermjeger, for sent mht. trening?

Anbefalte innlegg

hei jeg er en gutt på 18 år, og jeg har tenkt å prøve å bli fallskjermjeger!

men så prøver jeg å finne et trenings program, til meg.

jeg har gått inn på http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...reningsprogram/

og sett på det trenings programet, men det er jo heilt laterlig dårlig!!

så er det noen her som har et trenings program til meg??

jeg løper 3000m på 10 blank:=)

9019268[/snapback]

Da har du jo et godt utgangspunkt med tanke på kondis, men jeg ser for meg at du kanskje har litt å gå på når det gjelder styrke? Tren styrke, som knebøy, markløft, benkpress og nedtrekk, og tren på push-ups, sit-ups og rygg-ups. Som det står i programmet er det bra trening å svømme en del, men hvis du føler andre ting gir bedre trening er det ikke viktig i seg selv. Du må imidlertid kunne svømme 200 m på 5 min, noe jeg regner med ikke bør by på problemer.

Bortsett fra dette har jeg bare ett hovedtips; GÅ! Gå LANGE turer med sekk i ulendt terreng og så høyt gåtempo du overhodet klarer å holde turen gjennom. Gå helst minst 2 ganger i uka. Gå med kart og kompass, gå når det regner, gå når det er en halvmeter snø, gå når du ikke vil gå, og gå noen km til når du vil ta pause. Start gjerne med sekk på 15 kg, så avanserer du etter en mnd. til 20, og videre oppover. Noe tyngre sekk enn 30 kg er ikke noe poeng. Selv om børen i opptaket kan bli tyngre enn dette, er det ikke noe vits i å utsette seg selv for skaderisiko før opptaket starter. Tenk mens du trener på å unngå for bratt progresjon, du kan lett overbelaste kroppen, da spesielt ryggen og bena. MANGE får beinhinnebetennelse ila opptaket, og noen får det allerede før opptaket. Trener du godt og tenker på hva du gjør, slipper du dette greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei jeg er en gutt på 18 år, og jeg har tenkt å prøve å bli fallskjermjeger!

men så prøver jeg å finne et trenings program, til meg.

jeg har gått inn på http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...reningsprogram/

og sett på det trenings programet, men det er jo heilt laterlig dårlig!!

så er det noen her som har et trenings program til meg??

jeg løper 3000m på 10 blank:=)

9019268[/snapback]

Da har du jo et godt utgangspunkt med tanke på kondis, men jeg ser for meg at du kanskje har litt å gå på når det gjelder styrke? Tren styrke, som knebøy, markløft, benkpress og nedtrekk, og tren på push-ups, sit-ups og rygg-ups. Som det står i programmet er det bra trening å svømme en del, men hvis du føler andre ting gir bedre trening er det ikke viktig i seg selv. Du må imidlertid kunne svømme 200 m på 5 min, noe jeg regner med ikke bør by på problemer.

Bortsett fra dette har jeg bare ett hovedtips; GÅ! Gå LANGE turer med sekk i ulendt terreng og så høyt gåtempo du overhodet klarer å holde turen gjennom. Gå helst minst 2 ganger i uka. Gå med kart og kompass, gå når det regner, gå når det er en halvmeter snø, gå når du ikke vil gå, og gå noen km til når du vil ta pause. Start gjerne med sekk på 15 kg, så avanserer du etter en mnd. til 20, og videre oppover. Noe tyngre sekk enn 30 kg er ikke noe poeng. Selv om børen i opptaket kan bli tyngre enn dette, er det ikke noe vits i å utsette seg selv for skaderisiko før opptaket starter. Tenk mens du trener på å unngå for bratt progresjon, du kan lett overbelaste kroppen, da spesielt ryggen og bena. MANGE får beinhinnebetennelse ila opptaket, og noen får det allerede før opptaket. Trener du godt og tenker på hva du gjør, slipper du dette greit.

9019380[/snapback]

det høres bra ut dette:=)

skal snakke med noen av kameratene mine, om styrke treningen:=)

så skal det gå nokk bra

tusen takk for svaret

Lenke til kommentar

hmm ...

Jeg er har vært oppe i 38kg og gått flere timer med Ludvig-sekken min (begynte først å gå med sekk nå i vår) - og har egentlig liten forståelse for hvorfor det skal være noe helseressiko. Bare tenk på de som veier naturlig 100kg+!

Jeg har dog aldri vært plaget av knær eller føtter. De fungerer 100% som alltid. Kanskje jeg bare er en heldig kar ... Løpe med sekk gjør jeg og :love:

Lenke til kommentar

9019380[/snapback]

Jeg ville byttet ut nedtrekk med hang-ups, militærstyle. Eller hvertfall lagt det til i treningsprogrammet. Det er krav å klare så og så mange hang-ups på opptaket (tror jeg), og for å bli bedre i en ting, bør du trene den tingen.

Lenke til kommentar
Bra med positivt svar da, Ustedalen. :)

Jeg har forbedret meg en del fysisk i det siste, så det går fremover.

Har gått fra:

8 armhevinger -> 20 armhevinger

1 chins med undertak -> 5 med undertak

0 chins med overtak -> 3 med overtak

3000m på 14

Skal selvfølgelig forbedre meg mye mye mer, men det går i hvert fall rett vei. Det at jeg har gått ned nesten 10 kg har også en del med det å gjøre tror jeg. Blir liksom som å jogge med en 10kg ryggsekk. :p

8676672[/snapback]

Du har gjort bra framgang, men for å være helt ærlig...Du må opp på et mye høyere nivå. Jeg skal ikke demotiverte deg. Tar du 20 armhevinger maks eller trener du 20*3? Regner med at du tar 20*3 :thumbup: Det er bare til å stå på. Fallskjermjeger handler om å være beinsterk på alle de grunnleggende fysiske og psykiske kravene. Altså...det handler nesten mer om psyke enn fyisisk.

Lenke til kommentar
Bra med positivt svar da, Ustedalen. :)

Jeg har forbedret meg en del fysisk i det siste, så det går fremover.

Har gått fra:

8 armhevinger -> 20 armhevinger

1 chins med undertak -> 5 med undertak

0 chins med overtak -> 3 med overtak

3000m på 14

Skal selvfølgelig forbedre meg mye mye mer, men det går i hvert fall rett vei. Det at jeg har gått ned nesten 10 kg har også en del med det å gjøre tror jeg. Blir liksom som å jogge med en 10kg ryggsekk. :p

8676672[/snapback]

Du har gjort bra framgang, men for å være helt ærlig...Du må opp på et mye høyere nivå. Jeg skal ikke demotiverte deg. Tar du 20 armhevinger maks eller trener du 20*3? Regner med at du tar 20*3 :thumbup: Det er bare til å stå på. Fallskjermjeger handler om å være beinsterk på alle de grunnleggende fysiske og psykiske kravene. Altså...det handler nesten mer om psyke enn fyisisk.

9023066[/snapback]

Det vet jeg, trener som bare det. ^^

Trener 3x30 på pushups nå, så har hatt litt fremgang. Skal selvfølgelig klare mer.

Makser på 5 pullups, skal forbedre meg der også.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke lov av mamma å bli fallskjermjeger. :(

9023664[/snapback]

Haha, det er det dummeste jeg har hørt ...

Når du om 3 år skal inn i førstegangstjeneste og skal velge 'karriere' - så har ikke moren din et pip hun skulle ha sagt. Bare tren du, også søker du etter du har vært inne på sesjon ...

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet ut nedtrekk med hang-ups, militærstyle. Eller hvertfall lagt det til i treningsprogrammet. Det er krav å klare så og så mange hang-ups på opptaket (tror jeg), og for å bli bedre i en ting, bør du trene den tingen.

9022204[/snapback]

Det stemmer, jeg glemte det. Tren gjerne begge deler, både hang-ups og nedtrekk.

Og AndreaZ_, personlig har jeg heller ikke vært plaget av beinhinnebetennelse og andre belastningsskader, men det er utrolig vanlige skader å få med stor belastning over lang tid, det er en grunn til at betennelsesdempende i forsvaret kalles jegerdrops.

Lenke til kommentar

ja, egentlig fornuftig nok ...

Det som dog skal være sagt er at ledd og sener ikke direkte blir noe sterkere av lite belastning heller :)

Selv så tar jeg det alltid litt rolig i starten, viktig å ikke gå rett på maks belastning ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det som dog skal være sagt er at ledd og sener ikke direkte blir noe sterkere av lite belastning heller :)

9031065[/snapback]

Ikke direkte, men det er ikke noe tvil om at måten å unngå slike skader er å utsette de for mer og mer belastning gradvis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Etter hva jeg har hørt, så tar de ikke inn folk som røyker gress.

8371957[/snapback]

Stemmer det. En kamerat fikk dimmelappen i hånden før han åpnet kjeften.

8371979[/snapback]

Tja, vet om en kar som hadde prøvd det meste av stoffer som fikk den beste tjenesteuttalelsen i hele kompaniet.

Er ganske vanskelig å buste deg på hva du har tatt tidligere på sesjon/innrykk.

Lenke til kommentar
Heihei.

Når vi allikavel er på emnet om militæret så lurer eg på om noen vet noe om krav å slikt for å bli snikskytter, en link til noe hadde jo også vert fint.

9254674[/snapback]

Mange tropper som driver litt med strid som feks 2.bn osv. Har gjerne skarpskyttere i troppen. Det er ikke noe krav for å bli det, men det krever gjerne at man skyter litt bra for å bli plukket ut.

Når det gjelder navnet sniper som mange bruker så er det visstnok feil, er bare en skole i USA som utdanner snipere. I Norge kaller de seg skaprskytter (iallefall de i førstegangstjenesten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...