Ustedalen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Sendte nettopp denne mailen til forsvaret: Hei!Jeg er en gutt på 18 år som lurer sterkt på om jeg skal søke meg inn i som en spesialjeger. Jeg har tenkt på å søke meg inn som en fallskjermjeger i førstegangstjenesten, og kanskje gå videre i spesialjeger tjenesten. Jeg klarer alle fysiske krav og er meget sterkt psykisk. Jeg driver med friidrett, så jeg er spesielt god på kondisjon. 5000 m landeveisløp klarer jeg for øyeblikket på rundt 18 minutter, hvis ikke mindre. Jeg arbeider hardt for å oppnå mine mål og jeg er ikke en person som gir opp hvis jeg møter motstand. Det får meg igrunn bare til å arbeide enda hardere for å oppnå mine mål. Jeg har lyst til å gå inn i spesialjeger tjenesten fordi jeg har lyst til å gjøre noe jeg kan være stolt av. Å være en god soldat i den norske hær er noe jeg anser å være stolt av. Jeg tar fortiden mitt andre år på allmenn i USA som en utvekslingsstudent. Jeg snakker og skriver derfor flytende engelsk. Jeg vet ikke hvor mye det gjelder for spesialjeger tjenesten, men jeg tenkte det var greit å nevne. Dessverre har jeg et problem, og det er mitt syn. Jeg bruker dessverre linser og har -3,50 på hvert øye. Jeg vet at jeg ikke vil bestå helsetesten med dette, men jeg er villig til å ta en laseroperasjon for å få fikset på dette. Så hvis det har seg slik at jeg finner ut at jeg skal søke fallskjermjeger tjenesten, burde jeg da fikse synet mitt før jeg drar på sesjon? Jeg ble kalt inn på sesjon nå i vinter, men siden jeg fortiden oppholder meg i USA så fikk jeg utsatt det. Jeg blir sannsynligvis innkalt iløpet av høsten. Hvordan blir det da om jeg drar på sesjon, fullfører tredjeklasse for så å ta en laseroperasjon? Jeg vet at den amerikanske hæren betaler laseroperasjoner for de som søker på stillinger der det kreves perfekt syn, og den amerikanske hæren mener de er noen som virkelig kan gjøre noe for stillingen. Har den norske hæren den samme innstillingen, eller må jeg fikse dette selv? Utifra hva du har lest i denne mailen, tror du at jeg burde søke fallskjermjeger tjenesten og vil du se meg i den stillingen? Endret 2. februar 2009 av Ustedalen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Forsvaret liker generelt ikke selvskryt og kommer nok ikke til å besvare det vurderingsspørsmålet. Jeg har skrevet to lignende mailer til Forsvaret selv, og besvart flere som er like. Jeg kjenner en som fikk laseroperasjon av Forsvaret for å prøve seg på MJK, så sjansen er absolutt der. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det beste ville nok vært å memmorere den syns-test platen .... Husk, E er alltid på toppen! Har du den inne så er du godt på vei Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Det beste ville nok vært å memmorere den syns-test platen .... Husk, E er alltid på toppen! Har du den inne så er du godt på vei 8547775[/snapback] Funker sikkert bra det, helt til de ber deg lese den baklengs eller spør hva som står som nr 4 på linje 3. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det beste ville nok vært å memmorere den syns-test platen .... Husk, E er alltid på toppen! Har du den inne så er du godt på vei 8547775[/snapback] Jeg er veldig kjapp på sånne ting, og hadde absolutt muligheten, men jeg bestemte meg for å ikke gjøre det siden det ville vært urettferdig. Dessuten har jeg såpass dårlig syn at de hadde nok skjønt det relativt fort hvis jeg først kom inn. Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 La oss vite om du får svar fra Forsvaret da! Litt spent på hva/om de svarer på slike henvendelser. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Post svaret her ja: Noen om har noen treningsprogram å anbefale? Har brukt det på mil.no, men ønsker å trene styrke med vekter osv. Et helt enkelt program, ønsker ikke å bli noe kjempestor, men mer sterk i forhold til vekten hvis dere skjønner. Takker. Har forresten hatt store fremskritt på kondisfronten, så det kommer seg. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 (endret) EvenT: Det er da bare å sette opp f.eks - Mandag: bryst/triceps (+mage/rygg) - Tirsdag: Rygg(skuldre)/biceps (+litt mer mage) - Onsdag: Kondisjon/Kardio trening! (viktig å ikke bare pumpe uansett hva du trener opp til) - Torsdag: Fri? - Fredag: Styrketrening føtter/bein (NB: ikke tren rett før du eventuelt skal 'nyte' alkohol) - Lørdag: Fjelltur med sekk (med tanke på eventuelt fj-opptak på deg til neste år?) - Søndag: Restitusjon Øvelser tar du itifra utstyr du har og fantasi. Skal i grunn ikke mye fantasi til for å sette opp et enkelt program. Det burde uansett være et program som passer deg oppps ... jeg gjorde noe feil - fjelltur med sekk er ikke så heldig dagen etter styrketrening i beina. Bare å trikse og mikse litt, eventuelt sette tur med sekk på Torsdag. Skaff deg en Ludvig sekk (www.frsvarsbrukt.no - 55,- + porto) Endret 10. mai 2007 av Andreaz_ Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2007 Takker for hjelp. Øvelser klarer jeg å finne, det var mer det med hva som passer å trene sammen osv. Var på 6t bratt fjelltur i går. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Ikke dårlig det Jeg var på fjellet med min elskede ludvig sekk! Lykke til med treningen, bruk fantasi og finn et program som passer deg. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Hvor mange hang ups tar du da? 8500042[/snapback] med mine 75kg så klarer jeg 7-8 før det begynner å bli tungt (tar rundt 12 på en god dag/jeg ikke har trent tri (og bryst) dagen før) dicktator: etter det jeg har hørt så får de fleste innkalling til grovuttak, og så lenge du består "minstekravene" på sesjon så har du gode/store muligheter for å prøve deg i juli. 8516802[/snapback] I fjor søkte 500 og 250 ble innkalt, 200 møtte. Forøvrig bra råd å kjøpe Ludvig, da får du herdet skuldrene dine til opptaket, det er denne sekken som brukes, med 15-40 kg i... Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) -slettet- Endret 24. april 2008 av Daehli Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. mai 2007 Del Skrevet 21. mai 2007 Fikk svar: Heisann! Du høres absolutt ut som en fallskjermjeger og spesialjeger kandidat. Så når du føler du er klar, synes jeg du burde ta å søke deg inn til oss på FSK-HJK. Laseroperasjon må du nok desverre dekke selv, det norske forsvaret har ikke kommet så langt enda. Jeg vil anbefale deg å ta laseroperasjonen før du drar på sesjon, for sesjonskarakterene vil følge deg i din militære karriere. Selv om du tar laseroperasjon etter sesjon og får perfekt syn blir ikke din tidligere karakter endret. Du vil uansett kunne komme inn hos oss, så lenge du legger ved attest på at du har fått godt nok syn. Ellers er det viktig når du trener til fallskjermjeger og spesialjeger at du går mye med tung oppakning i høyt tempo og gjerne i ulendt terreng. Også lurt å trene seg på å orientere, det er kanskje mest essensielt på spesialjeger opptaket, men er uansett ingen ulempe å kunne. Lykke til og ha en fortsatt strålende dag! Med vennlig hilsen Rekrutteringsavdelingen FSK-HJK Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Positivt svar da. Jeg hadde kanskje undersøkt litt nærmere vedrørende laseroperasjon. Jeg vet at noen får det dekket. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Ja, jeg tror jeg skal undersoeke det litt naermere. Det er litt dumt at man egentlig maa vente til synet har stabilisert seg, noe mitt ikke har gjort. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 (endret) Jeg vil anbefale deg å ta laseroperasjonen før du drar på sesjon, forsesjonskarakterene vil følge deg i din militære karriere. Selv om du tar laseroperasjon etter sesjon og får perfekt syn blir ikke din tidligere karakter endret. Du vil uansett kunne komme inn hos oss, så lenge du legger ved attest på at du har fått godt nok syn. Jeg vet ikke helt hva han legger i uttrykket « blir ikke dine tidligere karakterer endret » Fordi jeg sitter her med skriftelig 'bevis' på at mine sesjonskarakterer ble endret etter at jeg gjennomgikk laseroperasjon. Karakteren ble oppdatert ifra 5 til 9 (står på arket), med underskrift ifra sesjons-lege og VPV ... Utover det så tviler jeg på at du får dekket kostnaddene, de har innført enda strengere 'krav' nå i seinere tid, men har du over -6.00 på begge øynene så kan du søke om å få dekket det av staten. Da må du igjen oppfylle en del andre krav i samme slengen. btw: IKKE opperer om synet ikke er stabilt, ihvertfall ikke hvis hornhinnene er tynne, og for all del ikke bruk LASIK hvis synet ditt ikke er helt stabilt. Da bruker du heller LASEK LASIK-lappen gror aldri ordentlig fast og hornhinnens struktur blir permanent svekket. Du kan heller ikke reoperere etter 1 år har gått. LASEK (overflatebehandling) muliggjør rebehandling og du slipper 'svekket struktur' på øyet - som kan bli slått ut hvis du f.eks skal i tøff millitær tjeneste Endret 22. mai 2007 av Andreaz_ Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2007 Bra med positivt svar da, Ustedalen. Jeg har forbedret meg en del fysisk i det siste, så det går fremover. Har gått fra: 8 armhevinger -> 20 armhevinger 1 chins med undertak -> 5 med undertak 0 chins med overtak -> 3 med overtak 3000m på 14 Skal selvfølgelig forbedre meg mye mye mer, men det går i hvert fall rett vei. Det at jeg har gått ned nesten 10 kg har også en del med det å gjøre tror jeg. Blir liksom som å jogge med en 10kg ryggsekk. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Angående push-ups: Jeg tok selv push-ups på knokene i tenårene. Det er smertefullt i starten, men etter noen ganger er huden såpass herdet at det ikke lengre er noe problem, men jeg lurer uansett på hvor effektivt det er ment å være.. Personlig tror jeg det er en del av macho-bullshitet man går gjennom i ungdomsårene. Når jeg gjør push-ups nå, bruker jeg push-up bars på gulvet. De gjør at jeg senker overkroppen forbi nivået håndflatene vanligvis befinner seg på før jeg går opp igjen, og jeg skal hilse og si at det krever mer av musklene. Det føles mer som benkpress, og det fine med slike bøyler er at du kan bruke de i forskjellige vinkler for forskjellig type belastning av muskelgruppene. Jeg klarer fler reps med vanlige push-ups enn med de barene, ihvertfall. Husker da en kamerat søkte om å bli fallskjermjeger. Han hadde da drevet med bodybuilding og kondis i fler år, med det som mål å bli jeger. Han ble ikke godkjent p.g.a. skjev ryggrad. Så, det er kanskje en idé at du får sjekket slike ting ved fastlegen din eller noe før du trener en masse om det å bli fallskjermjeger er den eneste grunnen for deg å trene slik. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) -slettet- Endret 24. april 2008 av Daehli Lenke til kommentar
Major Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 hei jeg er en gutt på 18 år, og jeg har tenkt å prøve å bli fallskjermjeger! men så prøver jeg å finne et trenings program, til meg. jeg har gått inn på http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...reningsprogram/ og sett på det trenings programet, men det er jo heilt laterlig dårlig!! så er det noen her som har et trenings program til meg?? jeg løper 3000m på 10 blank:=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå