Mr. Bojangles Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Takker, Wh1te. Apropos det med skader, noen som har en link til en side eller kan forklare hvordan man skal løpe optimalt på tredemølle\asfalt? Dette er jo relativt hardt underlag, og jeg vil helst ikke fucke knærne mine før jeg skal inn. Hvilke sko bør jeg bruke til et slikt underlag? Bruker i dag Nike Shox. Beklager hvis jeg virker litt "masete", men vil være best mulig rystet. ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Hvilke sko bør jeg bruke til et slikt underlag? Bruker i dag Nike Shox.8438226[/snapback] Jeg vil ikke anbefale Nike Shox til løping. Det er veldig viktig å huske på at alle har individuelle løpesett og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta en tur innom en Løplabbet-butikk og teste pronasjonen din. Jeg som er overpronert bruker som regel Asics Gel Kayano til løping. Det er skoen som for eksempel Forsvaret har satt sin lit til og jeg har allerede fått to par. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Hvilke sko bør jeg bruke til et slikt underlag? Bruker i dag Nike Shox.8438226[/snapback] Jeg vil ikke anbefale Nike Shox til løping. Det er veldig viktig å huske på at alle har individuelle løpesett og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta en tur innom en Løplabbet-butikk og teste pronasjonen din. Jeg som er overpronert bruker som regel Asics Gel Kayano til løping. Det er skoen som for eksempel Forsvaret har satt sin lit til og jeg har allerede fått to par. 8438285[/snapback] Er overpronert selv, så jeg får ta dem med i vurderingen når jeg skal ha nye sko til sommeren. Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 www.fallskjermjeger.no Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 det er aldri for sent, gjennomføring av marinejegerkurset ligger for det meste oppi hodet. så lenge du har grei kondisjon, kan ta 30-40 pushups, 30-40 situps og 5ish hangups har du et bra utgangspunkt. noe som lett er oppnåelig på få måneder om du selv starter på 5 pushups og 10 situps. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 det er aldri for sent, gjennomføring av marinejegerkurset ligger for det meste oppi hodet. så lenge du har grei kondisjon, kan ta 30-40 pushups, 30-40 situps og 5ish hangups har du et bra utgangspunkt. noe som lett er oppnåelig på få måneder om du selv starter på 5 pushups og 10 situps. 8438861[/snapback] Tja. Er vel ikke helt sant det der. Man skal ha syyykt potensiale om man i det hele tatt klarer opptaket med de styrkeforutsetningene der, og selv da tviler jeg. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Og dei fysiske minstekrava der er jo berre inngangsbilletten til opptaksperioden og rekrutten i HJK.... Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 De fysiske minstekravene må selvfølgelig greies, men det er ikke sånn at det er de som tar flest push-ups som blir fallskjermjegere. Det beste er å trene med hovedvekt på gåing med sekk, løpe en del, med sekk på maks 15 kg (jeg løp noen langturer med sekk på 20-25 kg, men jeg hadde nok litt flaks at jeg ikke fikk belastningsskader), trene litt styrke av typen baseøvelser med vekter pluss styrketestene som gjennomføres under grovopptak. Men etter min erfaring er det greit å ha litt å gå på når det gjelder styrketestene. Jeg tok 38 push-ups ved inntak, men etter 3 uker med beinhard rekrutt og 200+ push-ups hver dag klarte jeg bare akkurat de nødvendige 30 når helvetesuka kom og vi skulle ta prøvene på nytt, musklene mine var helt nedslitt. Til dere som er i tvil om dere skal søke eller ikke, det er egentlig ikke noe å lure på. Selv om det var jævlig der og da og jeg hadde mange tunge stunder, ser jeg tilbake på den måneden som kanskje den beste måneden i livet, ihvertfall den beste jeg har hatt i militæret. Jeg hadde uten tvil gjort det igjen hvis jeg kunne... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg hadde uten tvil gjort det igjen hvis jeg kunne... 8443632[/snapback] Det kan du jo... Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Det er ikke knærne man skal bekymre seg for ved løping på hardt underlag,det er nok heller beinhinnebetennelse på innsiden av leggene som kommer først. Gode sko er et must,men greia er at gode sko hjelper lite dersom man starter å trene for hardt (løpe for mye) de første ukene/månedene og attpåtil løper på hardt underlag fks. asfalt,hardpakket grus,leire osv... Løp heller på stier i skog og mark der hvor det gjerne er mose eller annet mykt underlag,det gir i tillegg langt bedre balansetrening og er mye morsomere. Jeg hadde HJK på første valg og Telemark Bataljon på andre valg,kom rett til Telemark Bataljonen og kan anbefale det som et godt andre valg. Visst du er glad i å skyte er Telemark Bataljonen det rette valget fordi det er det stedet i forsvaret hvor man får skyte mest,i hovedsak med AG3,morro morro. Og det er ikke sånn kjedelig legg ann ild skyting,nei det er det er stridskyting og ild og bevegelse med skarp,nærstridsskyting og skyting i stridsløyper med pop-up blinker. Så tenk litt over hva du setter som andrevalg også..... Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Flere som har vært inne til grovuttak? Har to i klassen som trener til marinejeger, så jeg har slått meg sammen med dem nå. Slik at vi kan "motivere" hverandre. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg hadde uten tvil gjort det igjen hvis jeg kunne... 8443632[/snapback] Det kan du jo... 8445028[/snapback] Fallskjermjegerkurset er utelukkende for de som tar førstegangstjenesten, så vidt jeg vet. Dermed er han vel utelukket nå. Marine- og spesialjegeropptakene kan tas flere ganger, selv om det sies at MJK ikke er veldig glade i å ta inn folk som sprakk. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg hadde uten tvil gjort det igjen hvis jeg kunne... 8443632[/snapback] Det kan du jo... 8445028[/snapback] Jeg vet ikke helt hva du legger i de ordene, men jeg trodde du kunne litt om forsvaret jeg Jeg vil bare si en ting, VÆR SÅ SNILL Å HOLD GODT KJEFT OM HVA SOM VENTER PÅ OPPTAKET. - Hadde dere skrevet noe på f.eks milforum.net så hadde det blitt sensurert/fjernet på flekken. Det er ikke meningen at dere skal fortelle hva som venter. Fred ut, og lykke til med treningen, ingen ting er umulig. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 For min del er det greit med et lite avbrudd fra overbeskyttende og hurpete OPSEC og PERSEC hele tiden. Man kan knapt skrive navnet på et kompani uten å forkorte det før man blir sensurert på milforum. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 hehe, ja det er sant, men på en måte er det dumt å faktisk vite hva du går til [noe jeg leste en fyr ifra hjk skrev en gang ] hvis du f.eks har vært på spes. jeger opptak og feilet [skade etc.] og kommer tilbake neste år så vet vu hva som skejdde året før og du lett kan låse deg mentalt på akkurat det - og ryke på en smell hvis det kommer en saftig overrasekelse. For all del, det er litt mye opsec og persec på milforumet, men for min del så synes jeg det kan være litt greit av og til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Jeg hadde uten tvil gjort det igjen hvis jeg kunne... 8443632[/snapback] Det kan du jo... 8445028[/snapback] Fallskjermjegerkurset er utelukkende for de som tar førstegangstjenesten, så vidt jeg vet. Dermed er han vel utelukket nå. Kan jo fortsatt søke HJK. Marine- og spesialjegeropptakene kan tas flere ganger, selv om det sies at MJK ikke er veldig glade i å ta inn folk som sprakk. 8470637[/snapback] Jasså? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hvordan vurderer dere personer som har vært på seleksjon som gav seg underveis på grunn av manglende motivasjon, men som angrer og gjerne vil gjøre et nytt forsøk? Stiller disse på lik linje med alle de andre søkerene eller kan disse vente seg at det vil bli stilt tøffere krav? Har hørt at det finnes en håndfull operatører som måtte prøve seg 2 ganger før de klarte seleksjonen, blir disse sett annerledes på i miljøet enn andre operatører? Her er det heller ikke noe fasitsvar. Det er mange måter å gi seg på. Noen gir rett og slett opp på grunn av utmattelse/smerte, andre mister lysten og noen motiveres av eksempelvis belastningsskader. Vi forsøker å danne oss et bilde av hvorfor folk slutter, og dersom konklusjonen er at personen rett og slett har gitt opp under press vil vi ikke la vedkommende prøve igjen. Er årsaken en skade eller brist i motivasjonen på grunn av en skade, så stiller saken seg noe annerledes. Her er det opp til den enkelte søker å begrunne egen beslutning i søknaden, samtidig gjør vi en egen vurdering basert på våre notater. Dersom en person møter til opptak for andre gang, så forventer vi selvfølgelig at han har trent seg opp på de tingene som han har kjennskap til. Utover det vurderes kandidatene likt. I motsetning til det mange tror er det ingen fordel å kjenne til hva som kan komme til å skje - det kan i mange sammenhenger gjøre det enda vanskeligere å slappe av når man har muligheten. Når man har kommet seg gjennom marinejegerkurset så er det ingen som bryr seg om at man evt. trengte to forsøk. Alle hos oss vet at man ikke kommer gjennom kurset uten å ha den nødvendige kapasiteten. Finnes på http://www.milforum.net/forum/viewtopic.ph...er=asc&start=35. Kort fortalt, de vil ikke la deg komme tilbake om motivasjonen sprakk. Skader og motivasjonssprekk som følge av skader vurderes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Kort fortalt, de vil ikke la deg komme tilbake om motivasjonen sprakk. Skader og motivasjonssprekk som følge av skader vurderes. 8473177[/snapback] Nei, ikke helt, men jeg skjønner poenget. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Kort fortalt, de vil ikke la deg komme tilbake om motivasjonen sprakk. Skader og motivasjonssprekk som følge av skader vurderes. 8473177[/snapback] Nei, ikke helt, men jeg skjønner poenget. 8477704[/snapback] fordi de gjør individuelle vurderinger¿ du er kverulant av og til ... Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg vil bare si en ting, VÆR SÅ SNILL Å HOLD GODT KJEFT OM HVA SOM VENTER PÅ OPPTAKET. - Hadde dere skrevet noe på f.eks milforum.net så hadde det blitt sensurert/fjernet på flekken. Det er ikke meningen at dere skal fortelle hva som venter. 8471369[/snapback] Det var kun et lite mindretall som ikke visste noe om opptaket da jeg var på opptak i fjor, alle kjente noen eller hadde hørt noe om hvordan opptaket var. Forøvrig er jeg enig, min erfaring tilsier at det er bedre å ta en dag og en oppgave av gangen enn å tenke på hva som måtte komme. wh1te; fallskjermjegeropptaket kan du kun ta en gang, og det er enestående, FSK-opptaket er bygd opp på en helt annen måte. naits81; Telemarkbataljonen burde vært et klart andrevalg for meg også, men den består kun av vervet personell. Forøvrig ender du i KampEskadronen om du ikke kommer inn som fallskjermjeger, det er veldig mye samme typen tjeneste som Tmbn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå