Gå til innhold

Strøm forbruk - 2 pcer, 3 skjermer og 1 laptop

Anbefalte innlegg

sikkert ingen nyhet, men noe jeg ville vite og dermed akter å dele =)

Strømforbruket på 2 pcer med tilsammen 8 HD'er, 12 vifter, 1x2.8ghz intel cpu m ATI Radeon 9800pro, 1xAthlon 2600+ cpu med ett ATI Radeon x600 og 4 dvd/cd rom'er, 3 LCD monitorer (2x15" og 1x19"Wide) , en Asus A6J laptop pluss 1 liten lampe fra IKEA, 2 switcher/router, og ett Creative 5.1 høyttaler sett bruker TILSAMMEN 280 watt når alt er ferdig bootet!

må si meg ganske sjokkert over det lave tallet =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

via en effekt måler jeg kjøpte på clas ohlson lignende butikk. kan velge mellom watt, amp, volt, ah og hvis man legger inn pris pr. kwh så regner den ut priser og =)

man plugger den imellom stikkontakten og vegg kontakten.

Lenke til kommentar
via en effekt måler jeg kjøpte på clas ohlson lignende butikk. kan velge mellom watt, amp, volt, ah og hvis man legger inn pris pr. kwh så regner den ut priser og =)

man plugger den imellom stikkontakten og vegg kontakten.

8397860[/snapback]

Det man bør ta i betraktining er at "dingsen", med overveldende sansynlighet, måler watt, og ikke voltampere.

Datautstyr, og de meste nymotens elektronikkting, har kapasitiv last. Det vil si at den i motsettning til lyspærer og el.-ovner, ikke trekker mest strøm når spenningen når toppnivå (husk at nettspenningen svinger med 50Hz).

Du kan gjerne måle 280W, men finne strømforbruk på 1,8A. Til dere som kjenner relasjonen at effekt = spenning * strøm (P=U*I), vil dette skurre litt når vi har 230V i kontakten. Det vi må ta i betraktining er faseforskyvningen "cos <phi>".

Så kommer poenget:

Sist jeg sjekket, som begynner å bli noen år siden, målte de fleste strømmålere W og ikke VA. Så dette er helt fint i forhold til hva det koster å drifte maskinparken i form av strømregning. MEN, pass på hvis du tenker å putte dette på en UPS (batteri-drift). De er begrenset av strømmen, eller med andre ord VA, og ikke antall W. Derfor ser du og at de er oppgitt til maks VA og ikke W.

-zodi

Endret av zodjix
Lenke til kommentar
Selv om det hørtes ut til å være litt lavt så er det ikke overraskende. Man trenger ikke en strømforsyning som klarer å levere 2kW, bare fordi man har et bra grafikkort, en rask CPU og et par harddisker.

8398063[/snapback]

Det man må ta med i betraktningen er at når alt er ferdig å boote, står systemet i "idle". Dvs. systemet jobber ikke lengre aktivt. Sagt på en annen måte er 280W det minste forbruket systemet er operativt på. Jeg er sikker på at dersom enn hadde startet et heftig 3D spill, og kopiert masse filer mellom harddiskene, hadde vi kunne sett et strømforbruk som var 2-3 kansje 4 ganger så høyt. Det er dette maks forbruket de enkelte delene i maskinen må tåle.

Dessutten kan det og nevnes at et slik måling som det her er gjort, vil ta snittforbruket på si et sekund eller to (vet ikke hva oppdateringsfrekvensen på den clase saken er). Mens et moderne system i dag har muligheten til å endre effektforbruk fra min til maks i løpet av millisekund, eller mindre (avhenging av systemet). Derfor vil et slikt resultat som det som er oppgitt her, ikke kunne brukes til å velge ut interne deler til systemet, men vil være en god indikator over hva det vil koste i å for eksempel ha en filserver stående på døgnet rundt.

-zodi

Lenke til kommentar

gode utfyllende svar, derfor det er gøy å "diskutere" på HW nettverket =)

jeg brukte det mer som argumentasjon mot han som betaler strøm regningen (og dermed er sur fordi jeg har 2 maskiner som går døgnet rundt) =)

men at det ikke på langt nær representerer noen verdi for hva slags HW jeg må ha i maskinen (les: PSU) visste jeg.

men... er det en enkel formel for hvordan man finner VA? Jeg har en UPS her som har effekt på 1000VA / 670 W ... hva slags "levetid" kan jeg da beregne utifra den? (den skal hovedsaklig benyttes som "lyn-vern" , ikke så mye som batteri)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det man må ta med i betraktningen er at når alt er ferdig å boote, står systemet i "idle". Dvs. systemet jobber ikke lengre aktivt. Sagt på en annen måte er 280W det minste forbruket systemet er operativt på. Jeg er sikker på at dersom enn hadde startet et heftig 3D spill, og kopiert masse filer mellom harddiskene, hadde vi kunne sett et strømforbruk som var 2-3 kansje 4 ganger så høyt. Det er dette maks forbruket de enkelte delene i maskinen må tåle.

Dessutten kan det og nevnes at et slik måling som det her er gjort, vil ta snittforbruket på si et sekund eller to (vet ikke hva oppdateringsfrekvensen på den clase saken er). Mens et moderne system i dag har muligheten til å endre effektforbruk fra min til maks i løpet av millisekund, eller mindre (avhenging av systemet). Derfor vil et slikt resultat som det som er oppgitt her, ikke kunne brukes til å velge ut interne deler til systemet, men vil være en god indikator over hva det vil koste i å for eksempel ha en filserver stående på døgnet rundt.

-zodi

8399853[/snapback]

Det tatt i betraktning mener jeg fortsatt at kravene til strømforsyningene er sterkt overdrevet. For å finne faktisk krav til PSU, så er man nødt til å lete opp "peak" krav til hver komponent - og da spesielt harddisker, som ved start har en tendens til å slite voldsomt på +12V linjene til strømforsyningen. Da vil man få et "worst case" krav, som selv under tung last vil ligge et stykke over det faktiske kravet til strømforsyningen. Jeg har selvsagt forenklet litt ved å si at Watt er vatt, uansett om man tar det fra 3V, 5V eller 12V-linjene.

I tilfellet med den bærbare, så klarer ikke den omformeren jeg har noe mer enn 75W inn, eller 90W for den som fulgte med maskinen (og som gikk i stykker). Den brukes ofte til spilling, uten batteri og uten at den har vist syptomer på haltende strømtilførsel.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

tror jeg vil henge meg med på lasset sammen med Manuel om at det er mange overdimensjonerte PSU'er rundt omkring... Bil-PC'en min f.eks. er ett helt vanlig HK med P3 1ghz, 2x256mb ram, 2x25gb hd, 1xDVD drive som alle kjøres fra ett 145W mini-PSU =) (er veldig lite å "søtt" PSU, ergo, lite plass og vekt. ca. halvparten av størrelsen fra tradisjonelle PSU'er :) satt å lekte med tanken på å prøve å lage meg egne 3.3v, 5v og 12v utifra 12v tilførselen fra bilen (og sluppet inverteren).. i teori trengs det vel bare motstander av forskjellig ohm for å få redusert 12v'en til de voltene jeg trenger...? hovedproblemet er at spenningen/volt'en i bilen flukterer veldig opp og ned i samsvar med last, så når 2 RF 500BD sync'et monoblokker (1000w i 4 ohm) slår så detter spenningen helt ned mot 11 volt og drar seg opp igjen til rundt 14v når det ikke er så mye load på dynamoen... men etter å ha tittet litt rundt på ATX kontakten så har jeg slått den tanken enda mer fra meg =)

edit: typo's

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
i teori trengs det vel bare motstander av forskjellig ohm for å få redusert 12v'en til de voltene jeg trenger...?

8407480[/snapback]

Jeg tror du gjør det godt i å slå fra deg ideen. Det du egentlig er på jakt etter, er konstant spenningsfall (la oss for morroskyld si at 12V er stabil), uavhenging av last (strøm). Hvis du bruker en motstand, vil spenningen over motstanden være

U = R * I. Greit nok i teorien. Problemet er det at en datamaskin aldri trekker en konstant mengde strøm. Slik at hvor mye spenningsfall du får over motstanden vil variere. Hvis du da tar i betrakning at den kan variere med en faktor på 4, ser vi at spenningsfallet du vil få, og vil variere med en faktor på 4. Neppe bra for PCen.

La oss si at du har 12,6V (spenning når motoren er av / ingen lading). Og vil ha ut 3,3V. Du trenger alså et spenningsfall på 12,6V - 3,3V = 9,3V. La oss si at maskinen trekker 10A maks på 3.3V, og du får da en motstand på 0.93Ohm.

( U = R * I = 0,93Ohm * 10A = 9,3V) :) ... "so far, so good"

Men så slår strømsparingen inn, og maskinen trekker plutselig ikke mer enn 1/4, alså 2,5A på 3,3V. Vi gjør samme beregning:

U = R * I = 0,93Ohm * 2,5A = ~2,33V .

Alså 3,3V inngangen blir nå 12,6V-2,33V = 10,27V :eek:

Det vil neppe være bra for maskinen :no:

Dette er grunnen til at det er en del elektronikk inni spenningsregulatorer, slik at de kan justere seg etter strømforbruket. (samt at de bruker en mye mer effektiv måte å redusere spenningen på, kalt "switching")

Den "lille" endringen du merker i spennningen fra 11-14V er egentlig liten i forhold til det problemet du ville fått med strømstparing.

En motstand kan kun brukes til å redusere spenning med så lange strømforbruket er konstant. Til for eksempel lysdioder :thumbup:

------

Når det gjelder strømforbruk og PC som står på, kan det være lurt å tenke seg litt om. Fordi vi har noe så fint som heter "enegibevaringsloven". Det er en fysisk lov som sier at energi kan kun omformes, den kan ikke oppstå eller forsvinne.

Den energien du forbruker i datamaskinen, må gjøre seg av en plass. 99%+ av denne energien går over i varme. Det er derfor lurt å ha datamaskinene stående på et rom som naturlig skal ha litt varme. Den energien / strømmen, som går med til å drifte datamaskinene, vil da bli gjort om til varme i rommet. Og en panelovn vil da bruke tilsvarende mindre strøm til oppvarming.

Med andre ord, kan du se på datamaskinen som en litt dyr vifteovn. Som gir ut samme mengde varme som den trekker i strøm (+/- < 1%). Fint argument når folk begynner å mase om strømforbruk. :tease:

edit: lagt til en settning og to, og retta litt skrivefeil. Sikkert mange flere å ta av :p

-zodi

Endret av zodjix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...