Windoge Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 I juli er jeg ferdig som lærling i militæret. Dersom jeg består fagprøven er det langt fra sikkert at jeg får meg jobb med det første. Jeg har en avbetaling, samt leilighet, ADSL og parabol som utgifter som helst må betales den tiden jeg kanskje blir å gå som arbeidsledig. Får man støtte fra Aetat til dette? Stilles det krav til hvor mye man må ha tjent før man kan søke? Er ikke særlig dreven på dette. Håper noen kan hjelpe! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 I juli er jeg ferdig som lærling i militæret. Dersom jeg består fagprøven er det langt fra sikkert at jeg får meg jobb med det første. Jeg har en avbetaling, samt leilighet, ADSL og parabol som utgifter som helst må betales den tiden jeg kanskje blir å gå som arbeidsledig. Får man støtte fra Aetat til dette? Stilles det krav til hvor mye man må ha tjent før man kan søke? Er ikke særlig dreven på dette. Håper noen kan hjelpe! 8371221[/snapback] etter militærtjeneste så har du krav til abeidsledighetstrygd. Men ikke fra Aetat Det heter NAV nå. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du får vell ikke store summen, men du må vell vise insjativ til å søke, ellers går pengen nedover og blir mindre Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 I juli er jeg ferdig som lærling i militæret. Dersom jeg består fagprøven er det langt fra sikkert at jeg får meg jobb med det første. Jeg har en avbetaling, samt leilighet, ADSL og parabol som utgifter som helst må betales den tiden jeg kanskje blir å gå som arbeidsledig. Får man støtte fra Aetat til dette? Stilles det krav til hvor mye man må ha tjent før man kan søke? Er ikke særlig dreven på dette. Håper noen kan hjelpe! 8371221[/snapback] etter militærtjeneste så har du krav til abeidsledighetstrygd. Men ikke fra Aetat Det heter NAV nå. 8372441[/snapback] Kanskje militær førstegangstjeneste, men vet ikke om dette gjelder lærling. Er det noen som vet ca hva man blir å få? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Brodern var lærling i privat firma, han fikk støtte da han ble arbeidsledig... Men bor man for seg selv er også sosialkontoret der for deg Endret 13. april 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Jeg storkoste meg i de 2-3 mnd. jeg var arbeidsledig etter å ha vært lærling befal. Jeg fikk rundt 8k netto utbetalt i mnd. husker jeg ikke helt feil. Denne summen baserte seg da på min inntekt de siste 3 årene. Endret 13. april 2007 av DJ ZooL Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 DJ ZooL: Fikk du 8000,- netto av Nav eller som lærling? Det er ca 8k netto jeg har som lærling. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Av Nav/Aetat. Da jeg var arbeidsledig. Jeg hadde en del høyere lønn enn det da jeg var lærling pga. graden/utdannelsen. Tipper uansett du vil kunne få mellom 6-7k netto i mnd. fra Nav/staten når du er ferdig. Det du gjør er å dra til ditt nærmeste Aetat/Nav-kontor den dagen du er arbeidsledig så hjelper de deg. Får et skjema som tar en stund å fylle ut. Husk å ta med deg dokumentasjon på at du ikke sluttet frivillig i jobben eller fikk sparken. Altså et ark hvor sjefen din f.eks. skriver at du dessverre ikke får videre jobb i Forsvaret pga. nedskjæringer eller lærlingekontrakten din hvor sluttdato er opplyst. Sistnevnte holdt for meg. Du får ikke noe utbetalt får søknaden er innvilget og du har gått arbeidsledig rundt (husker ikke nøyaktig) 1 uke. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Takk for mange gode tips. Rekker det å ta med kopi av kontrakten min? Det står på den når tiden min som lærling går ut, eventuelt Kongerike Norge kortet mitt. Der står det tjenestestart og- slutt på lærlingtiden. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Kortene har variabel utløpsdato og ikke alltid lik sluttdato så tviler på at det kan brukes. Jeg tok med originalen så kopierte dem den. Mener å huske at det var/er et krav at man måtte ha med originalen men er ikke sikker. Du finner helt sikkert informasjon om dette på internett da jeg tror det var der jeg fant det. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 Jeg vet at de som nettopp har dimmet fra førstegangstjenesten får rundt 8000,- fra Nav 6 måneder etter dimming. Gjelder dette også lærlinger som er ferdig? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Spør du meg så spør jeg deg. Jeg har aldri vært i vanlig førstegangstjeneste eller "menig" lærling. Men jeg vet at de som har gått vanlig førstegangstjeneste uten lærlingetid får en bonus fordi dette er ikke noe de har valgt selv å gjøre men er en tvang for noen. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg vet at de som nettopp har dimmet fra førstegangstjenesten får rundt 8000,- fra Nav 6 måneder etter dimming. Gjelder dette også lærlinger som er ferdig? 8414186[/snapback] Det er andre regler for de som blir dimmet, enn du som blir ferdig, men etter det jeg vet er ikke Norge lengre i krise av for lite arbeidsplasser, tvert i mot. De fleste får jobb i butikk uten noe spesiell utdannelse. Men du vill motta støtte fra nav til du får jobb, men det er vell kunn viss du ikke bor hjemme. Du kan ta en telefon og spørre, eller sende en e-post til nav Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Da jeg hadde vært i militæret (begynner å bli noen år siden) fikk jeg dagpenger tilsvarende en inntekt på ca 150 000 året før. Regner med at den satsen har gått opp. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Er noen år siden jeg også mottok støtte. Mitt beste tips er å lese på internett om dagens betingelser og regler. Det gjorde jeg og fant alt. Hvis ikke har du nok et lokalt kontor du kan ringe eller maile. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå