Gå til innhold

1/2 l cola vær dag. gjøre noe skade?

Anbefalte innlegg

Å drikke 0,5l Cola hver dag, kan umulig være sunt - uansett hvordan du snur og vender på det!

Lightbrus er enda verre da dette inneholder masse kunstig stoffer.

Feks: Aspartam, som virkelig ødelegger kroppen.

Jeg har ALDRI likt vann, men begynte og drikke vann fra flaske med "suttekork" (eller hva du kaller det) - Smådrikker 3-4 flasker hver dag. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott, det er en meget god begynnelse. Skal love deg at du blir mer og mer glad i å gå rundt med vannflaska etter hvert.

8388757[/snapback]

ja. pluss jeg har vel drekt om trent 4 liter saft i uka. nå drikker jeg bare 2 eller noe, også har ejg byttet til sånn uten sukker.

Lenke til kommentar

Syren bryter ned emaljen på tennene. Gir deg også dårlig ånde. I tillegg koster det jo litt i mnd å drikke all den brusen. All sukkeret du får i deg årlig er enormt og er sikkert en stor faktor den dagen du lider av diabetes type 2.

Det er litt moro at staten anbefaler folk å kutte på brusen, og så investerer dem i coca cola aksjer. Dobbeltmoral heh.

Lenke til kommentar
Lightbrus er enda verre da dette inneholder masse kunstig stoffer.

Feks: Aspartam, som virkelig ødelegger kroppen.

8385064[/snapback]

Aspartam er undersøkt i mer enn tyve år og er et av de mest studerte tilsetningsstoffer vi har. Den europeiske vitenskapskomiteen for mat satte aspartam under lupen både i 1988 og 2002. Sist gikk de gjennom 500 studier. Konklusjonen ble at 40 milligram aspartam per kilo kroppsvekt per dag er helt trygt. Dette tilsvarer omtrent fire liter lettbrus for en voksen person.

Aspartam brukes i mange produkter, men det er likevel ingen fare i den norske befolkning for at anbefalt daglig inntak (ADI) overskrides. Å se isolert på aspartam i brus gir likevel et galt bilde. Det er to hovedgrunner til dette, nemlig at aspartam finnes i mange andre typer produkter i kostholdet, og at brus inneholder andre tilsetningsstoffer som f.eks Benzosyre. At sukkerfri brus er sunnere enn sukkerholdig brus er det imidlertid ganske bred enighet om.

Se kommentar fra mattilsynet her:

http://matportalen.no/Saker/1092221170.29

Lenke til kommentar
is-te er vel ikke så ille??

den har jo til og med mindre kalorier enn saft...

men, anngående vann; Olden Dråpe  :thumbup:

8391847[/snapback]

Eg vart fortalt av tannlegen at iste ofte har meir sukker enn brus og absolutt ikkje er noko godt alternativ. Gå for vatn!

Lenke til kommentar
is-te er vel ikke så ille??

den har jo til og med mindre kalorier enn saft...

men, anngående vann; Olden Dråpe  :thumbup:

8391847[/snapback]

Eg vart fortalt av tannlegen at iste ofte har meir sukker enn brus og absolutt ikkje er noko godt alternativ. Gå for vatn!

8393273[/snapback]

eehh?!? mer sukker = mer kalorier, eller har jeg misforstått?? freit nok med falske søtningsstpffer, men de kommer vel da eventuelt(?) i en "light" versjon??

EDIT: Leif was here... Fremdeles ikke sikker på skrivemåte, men den forrige var ihvertfall feil... :p

Endret av FaO
Lenke til kommentar
En venn av meg drakk fra 1/2l cola til 1 1/2l cola hver dag. Han må bytte ut de to fremste tennene som sitter øverst. Pga de er gjennomsiktige og helt nedslitt av colasyre nederst på tennene, dette selv om han var flink å pusse tennene. Så når han er 20 får han to eller tre porselens tenner

8391872[/snapback]

Merkelig at jeg ikke har porselenstenner da? har drukket 1 liter cola (den orginale) hver dag siden jeg var 16 og var til tannlegen senest i forrige uke for en full sjekk, 0 hull... pusser tenna 2 ganger om dagen (morgen og kveld) så jeg vil tro det er individuellt hvor sårbare folks tenner er mot Cola.

Lenke til kommentar
men de kommer vel da eventuelt(?) i en "light" versjon??

8393892[/snapback]

Finnes light iste, ja.

jeg vil tro det er individuellt hvor sårbare folks tenner er mot Cola.

8393967[/snapback]

Det er det nok helt sikkert. Tenner tåler forskjellig de også.

Det er alikvel ikke bra for kroppen med så mye sukker, uavhengig om tenna blir sinna eller ikke.

Lenke til kommentar
En venn av meg drakk fra 1/2l cola til 1 1/2l cola hver dag. Han må bytte ut de to fremste tennene som sitter øverst. Pga de er gjennomsiktige og helt nedslitt av colasyre nederst på tennene, dette selv om han var flink å pusse tennene. Så når han er 20 får han to eller tre porselens tenner

8391872[/snapback]

Merkelig at jeg ikke har porselenstenner da? har drukket 1 liter cola (den orginale) hver dag siden jeg var 16 og var til tannlegen senest i forrige uke for en full sjekk, 0 hull... pusser tenna 2 ganger om dagen (morgen og kveld) så jeg vil tro det er individuellt hvor sårbare folks tenner er mot Cola.

8393967[/snapback]

Sikkert forskjell på på tennene til folk, akkurat som det er forskjell på immunsystem fra person til person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...