F.torres Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 lurte på om det er greit får en 13 åring of drikke en halvl iter cola, vår dag. (nesten). tenker mest på masse sukker og sånt, pusser tennene bra. og trenger fotball 3 ganger i uka(+ fritiden) Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Litt verre her. Drikker en 1,5 liter flaske hver dag. Så tror ikke 1/2 liter er no farlig... Endret 12. april 2007 av eXtreme-501 Lenke til kommentar
Odovacer Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det er ikke det mest gunstige, da syren i colaen bryter ned tennene, så det vil fortsatt være skadelig for tennene. Til tross for ellers god tannhygene. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 0,5 l er det gjennomsnittlige forbruket av sukkerhodlige drikker her i norge. 0,5 l blir fort til 183 liter brus i året, som blir fort mange kilo sukker. Jeg anbefaler deg å ta brus bare i helgene, eller på fredag og lørdag, så du har noe å glede deg til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Kjem heilt an på kven du spør. Eg synest ikkje det er "greit" å drikke 0,5 liter brus kvar dag. Det er ikkje så veldig vanskeleg å slutte med brusen og heller gå over til vatn. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hvis det er noen trøst, så drikker jeg 6 liter Tab X-tra hver dag, uten å ha tatt skade av det så langt. Marvin Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Hvis det er noen trøst, så drikker jeg 6 liter Tab X-tra hver dag, uten å ha tatt skade av det så langt.Marvin 8373902[/snapback] Kor mange vintrar har du sett då? Det er fleire som har røyka heile livet utan å ta skade av det, eg vil ikkje røyke av den grunn. Lenke til kommentar
cashstillrules Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Nei det vil ikke gi noen skade. Man får i seg like mye sukker/kalorier om man drikker en halv liter is-te, saft, juice (hva det måtte være). En halv liter hver dag vil ikke gi noen betydelige syreskader heller. Du kan jo vurdere pepsi-max, cola zero/light , hva det nå enn måtte være så lenge det er sukkerfritt. Selv drikker jeg hvert fall en halv liter brus hver dag, som oftest light brus. Kjenner jeg trenger det i lunchen på en hard skoledag fra 8-15. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Hvis det er noen trøst, så drikker jeg 6 liter Tab X-tra hver dag, uten å ha tatt skade av det så langt. Marvin 8373902[/snapback] En kamerat av meg hadde fått nyrestein i en alder av 16 år, og han hadde drakk mye cola, spiste fastfood og sånt. Han holdt seg like tynn, faktisk et mirakel at det skjedde, men nyra hans knakkk sammen og han fikk steinen kanskje 5 ganger etterpå. Nei, du skal ikke kødde med kroppen din. Du burde heller behandle den som deg selv, og du forgifter vell ikke sinnet ditt ved å gå inn på # url fjernet, slikt skal ikkje linkes til på forumet# Endret 13. april 2007 av Jankee Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 For å svare på emnfeltet: Ja, det gjør noen skade. Anbefaler det ikke. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du spør om en halv liter cola hver dag gjør noen skade. I utgangspunktet er svaret ja, men alt er relativt. En halv liter cola inneholder ca 50 gram sukker og gir 210 kcal. Dette er omtrent like mange kcal som i 50 gram sjokolade (f.eks en stratos bar). Trener du fotball tre ganger i uka og har en normal vekt behøver ikke disse ekstra kaloriene være noe stort problem. At cola tærer på tennene er det ingen tvil om, men appelsinjuice er visstnok ikke noe særlig bedre. Så lenge du tar godt vare på tennene og ikke får mange hull, tror jeg ikke denne halvliteren med cola vil være noe veldig stort problem. En liten ekstra belastning for kroppen blir det jo, men neppe verre enn om du skulle spist noen sjokoladebiter eller noen søte kjeks. Med andre ord: 1/2 liter cola om dagen bør ikke være noen stor fare for helsen hvis du er aktiv og har god tannhelse. Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Ja, det er hevet under enhver tvil, men i utgangspunktet er det langt ifra en optimal situasjon og tilføre kroppen hver dag med hauger av sukker og utallige e-stoffer osv. Men: Ditt liv, ditt valg! På generell basis: Cola i små mengder er som brød. Ergo: Cola og andre sukkerholdige drikker kan man med god samvittighet nyte, så sant de ikke "misbrukes" eller overbrukes... For å svare til meg selv ovenfor: Får en mesterlig logisk sans undertegnende har... Endret 13. april 2007 av Ituca Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Litt verre her. Drikker en 1,5 liter flaske hver dag. Så tror ikke 1/2 liter er no farlig... 8370688[/snapback] Du har diabetes om få år; Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Litt verre her. Drikker en 1,5 liter flaske hver dag. Så tror ikke 1/2 liter er no farlig... 8370688[/snapback] Du har diabetes om få år; 8378257[/snapback] Mhm, trenger litt hjelp med dette Prøver å slutte, men da blir jeg helt gal.. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Mhm, trenger litt hjelp med dette Prøver å slutte, men da blir jeg helt gal.. 8381583[/snapback] Gå over til kaffe. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Bare prøv deg med vann istedet. Ha hele tiden med deg flasken, og patt på den hele tiden. Da kan du drikke deg utørst! Drikk et stort glass eller 2 med vann når du står opp, og ha flasken ved din side gjennom hele skoledagen. Iskaldt vann er like godt som cola, når man først har fått smaken på det! Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Brus er jo generelt ikke bra. Prøv å bytte ut noe av det med sukkerfri brus, saft osv. Eller drikk vann, rett og slett. Det er utvilsomt det beste. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Det er mye. Allt for mye. Det er rundt 30 sukkerbiter i en halvliter cola, og ph-en er ikke langt unna presset sitronsaft. Så det er skadelig for tennene, og man kan få diabetis/fedme= som fører til en rekke andre skadelige sykdommer. Drikk vann mann! Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Her kommer problemet.. Kan ikke drikke mye vann, da smaker det ikke godt. Hvis jeg drikker litt, da er det ok. Men takk for tipsene. Må begynne å kutte ned på colaen Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Du burde skylle munnen/tenna med vann etter du har drukket cola. Da "vasker" du vekk syra som ligger på tenna dine. Tannlegen min fortalte meg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå