Gå til innhold

1/2 l cola vær dag. gjøre noe skade?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,5 l er det gjennomsnittlige forbruket av sukkerhodlige drikker her i norge. 0,5 l blir fort til 183 liter brus i året, som blir fort mange kilo sukker. Jeg anbefaler deg å ta brus bare i helgene, eller på fredag og lørdag, så du har noe å glede deg til.

Lenke til kommentar
Hvis det er noen trøst, så drikker jeg 6 liter Tab  X-tra hver dag, uten å ha tatt skade av det så langt.

Marvin

8373902[/snapback]

Kor mange vintrar har du sett då?

Det er fleire som har røyka heile livet utan å ta skade av det, eg vil ikkje røyke av den grunn.

Lenke til kommentar

Nei det vil ikke gi noen skade. Man får i seg like mye sukker/kalorier om man drikker en halv liter is-te, saft, juice (hva det måtte være).

En halv liter hver dag vil ikke gi noen betydelige syreskader heller.

Du kan jo vurdere pepsi-max, cola zero/light , hva det nå enn måtte være så lenge det er sukkerfritt.

Selv drikker jeg hvert fall en halv liter brus hver dag, som oftest light brus. Kjenner jeg trenger det i lunchen på en hard skoledag fra 8-15.

Lenke til kommentar
Hvis det er noen trøst, så drikker jeg 6 liter Tab  X-tra hver dag, uten å ha tatt skade av det så langt.

Marvin

8373902[/snapback]

En kamerat av meg hadde fått nyrestein i en alder av 16 år, og han hadde drakk mye cola, spiste fastfood og sånt. Han holdt seg like tynn, faktisk et mirakel at det skjedde, men nyra hans knakkk sammen og han fikk steinen kanskje 5 ganger etterpå.

Nei, du skal ikke kødde med kroppen din. Du burde heller behandle den som deg selv, og du forgifter vell ikke sinnet ditt ved å gå inn på # url fjernet, slikt skal ikkje linkes til på forumet#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Du spør om en halv liter cola hver dag gjør noen skade. I utgangspunktet er svaret ja, men alt er relativt. En halv liter cola inneholder ca 50 gram sukker og gir 210 kcal. Dette er omtrent like mange kcal som i 50 gram sjokolade (f.eks en stratos bar). Trener du fotball tre ganger i uka og har en normal vekt behøver ikke disse ekstra kaloriene være noe stort problem.

At cola tærer på tennene er det ingen tvil om, men appelsinjuice er visstnok ikke noe særlig bedre. Så lenge du tar godt vare på tennene og ikke får mange hull, tror jeg ikke denne halvliteren med cola vil være noe veldig stort problem. En liten ekstra belastning for kroppen blir det jo, men neppe verre enn om du skulle spist noen sjokoladebiter eller noen søte kjeks.

Med andre ord: 1/2 liter cola om dagen bør ikke være noen stor fare for helsen hvis du er aktiv og har god tannhelse.

Lenke til kommentar

Ja, det er hevet under enhver tvil, men i utgangspunktet er det langt ifra en optimal situasjon og tilføre kroppen hver dag med hauger av sukker og utallige e-stoffer osv. Men: Ditt liv, ditt valg!

På generell basis: Cola i små mengder er som brød. Ergo: Cola og andre sukkerholdige drikker kan man med god samvittighet nyte, så sant de ikke "misbrukes" eller overbrukes...

For å svare til meg selv ovenfor: Får en mesterlig logisk sans undertegnende har...

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Det er mye. Allt for mye.

Det er rundt 30 sukkerbiter i en halvliter cola, og ph-en er ikke langt unna presset sitronsaft.

Så det er skadelig for tennene, og man kan få diabetis/fedme= som fører til en rekke andre skadelige sykdommer.

Drikk vann mann!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...