Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm ved videoavspilling i Vista

Anbefalte innlegg

Jeg har at stort problem med videoavspilling i Vista, ikkje det at eg ikkje får spilt av video, men at det etter en stund komme blåskjerm og PCen restarte seg.

Eg har komt fram til at feilen skyldes lydkortet (integrert) siden eg slo det av i BIOS og gjørte ein film på repeat mens eg var på skulen, filmen gikk fortsatt når eg kom heim. Nå tenkte jeg at det skulle ordne seg når eg satt inn et annet lydkort (PCI) og slo av det integrerte, men nå kom blåskjermen opp når eg spilte musikk også... noe som peke på at det ikkje var lydkortet allikevel, men noe lydrelatert...

Så vi prøve forskjellige programmer til videoavspilling;

begynne fresh med bare Windows Media Player

=> Blåskjerm

VLC

=> Blåskjerm

MediaPlayer Classic m/ CCCP

=> Blåskjerm

Det rare e at eg kan spille C&C: Tiberium Wars som e et ganske nytt og kravande spill i timar uten å få ein einaste blåskjerm, faktisk har eg aldri fått ein einaste blåskjerm mens eg har spilt (bortsett fra når eg kjørte video i bakgrunnen). En skulle nå tru at spill brukte meir ressurser enn litt film? C&C: Tiberium Wars inneholde t.o.m. HD-film, sjøl om klippene bare varer et par minutt... (Vanligvis kommer blåskjerm etter et par minutter, men jeg har også prestert å få blåskjerm mens videoen var på pause...)

Windows foreslår feil med enten hovedkort, CPU, RAM eller strømforsyning.

Hovedkort: Asus P5B Premium Vista (noen tester?) (FInner ingen nyere oppdateringer for BIOS)

CPU: Intel Core2 Duo E6400 (skal testes)

RAM: 2x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4 (kjørt memtest 86+ til 80% (tok 14timer) uten feil)

Strømforsyning: bZerk 500W

Grafikkort: PowerColor Radeon X1950XT 256MB (Catalyst 7.3, ustabilt for Vista 64?)

Så jeg har kommet opp med en lite liste med hva som kan gjøres for å finne problemet:

Forskjellige avspillingprogram: [X] (blåskjerm på alle tre (VLC, MPC, WMP)

Andre lydkort (Audigy 2): [X] (Hyppigere blåskjerm)

RAM: Kjøre memtest: [X] (ingen feil)

RAM: Låne og teste [ ]

CPU: Kjøre test: [ ]

PSU: Låne og teste: [ ]

Ny installasjon av Vista: [ ]

Skjermkort: Låne og teste [ ]

Noen flere tips på hva som kan være galt? eller må jeg være tolmodig og vente på nye drivere? Selv holder jeg en liten finger på PSUen, siden symptomene kan vise til det (ny PCI-device -> mer strøm -> hyppigere blåskjerm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at eg las alt, så foreslår eg at du finn ut om det er hardware eller software.

Kan du f.eks. installera Vista på nytt? F.eks. på ein ny/lånt disk (for då kan du montera tilbake originaldiskendin og ikkje ha mista noko).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...