Gå til innhold

Problemer med Canon 400D RAW

Anbefalte innlegg

Hei,

Har problemer med at mitt Canon 400D ikke lager .CR2 filer når jeg tar JPG + RAW bilder. Det gjorde det av en eller annen grunn tidligere.

Når jeg tar kun RAW genereres det en .CR2 fil, men når jeg tar JPG + RAW så lages det to stk like .JPG filer (se bilde).

Hva kan være feil? Jeg har prøvd å tilbakestille alle innstillinger til fabrikkinstillingene (slette alle kamerainnst. og slett alle brukerfunksjoner).

post-11871-1176406428_thumb.jpg

IMG_1454 = JPG + RAW

IMG_1455 = JPG + RAW

IMG_1456 = RAW

IMG_1457 = JPG + RAW

IMG_1458 = RAW

IMG_1459 = RAW

IMG_1460 = RAW

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Har problemer med at mitt Canon 400D ikke lager .CR2 filer når jeg tar JPG + RAW bilder. Det gjorde det av en eller annen grunn tidligere.

Når jeg tar kun RAW genereres det en .CR2 fil, men når jeg tar JPG + RAW så lages det to stk like .JPG filer (se bilde).

Hva kan være feil? Jeg har prøvd å tilbakestille alle innstillinger til fabrikkinstillingene (slette alle kamerainnst. og slett alle brukerfunksjoner).

post-11871-1176406428_thumb.jpg

IMG_1454 = JPG + RAW

IMG_1455 = JPG + RAW

IMG_1456 = RAW

IMG_1457 = JPG + RAW

IMG_1458 = RAW

IMG_1459 = RAW

IMG_1460 = RAW

8370427[/snapback]

Hei,

nå er ikke jeg Canon-spesialist, men på mitt Nikon kamea må jeg gå inn i menyen og stille kamera i en spesiell modus hvis jeg laster direkte fra kamera. Hvis jeg tolker bildet ditt riktig sa har du koplet kamera direkte i pc?

Jeg bruker kun kortleser, så slipper en masse problemer og sparer strøm på kamera og.

Lenke til kommentar
Hei,

nå er ikke jeg Canon-spesialist, men på mitt Nikon kamea må jeg gå inn i menyen og stille kamera i en spesiell modus hvis jeg laster direkte fra kamera. Hvis jeg tolker bildet ditt riktig sa har du koplet kamera direkte i pc?

Jeg bruker kun kortleser, så slipper en masse problemer og sparer strøm på kamera og.

8371415[/snapback]

Takk for forslag, men jeg tror ikke det er løsningen ettersom jeg har gjort det på denne måten tidligere - og da fungerte det som det skulle.

Lenke til kommentar
Anbefaler også virkelig en kortleser :cool:

8371776[/snapback]

Godt forslag, men virker så rart at det kommer korrekt opp når jeg tar bilder kun i RAW (filene dukker riktig opp som .CR2-filer), mens når jeg tar JPG+RAW kommer det to .JPG-filer med lik filstørrelse.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det var litt fikling fordi Windows sin generelle kamera-driver ikke støtter raw. Derfor fikk jeg to jpg-bilder fordi kameraet konverterte cr2 til jpg slik at windows kunne hente inn bildene?

Noen flere enn meg som synes at alle mulige driver/standarder som skal "hjelpe" oss ender opp med å ta unødvendig tid, og at det egentlig er mye enklere å klikke og dra i explorer??

-k

Lenke til kommentar
Bruk: "Ctrl-A, Klikk og dra"

Jeg får frysninger av å tenke på Zoombrowser, har hatt mye problemer med det programmet. Det fungerer på noen PCer men på andre slutter det å fungere uten observerbar grunn med jevne mellomrom.

8373322[/snapback]

Det er det jeg prøver på (og alltid har pleid å gjøre). Markere alle filene og kopiere dem over til aktuell mappe på harddisken.

Når jeg gjør det nå så blir filene (i Canon 400D-mappen):

IMG_1234.JPG

IMG_1234.JPG

IMG_1235.JPG

IMG_1235.JPG

de nye filene på harddisken:

IMG_1234.JPG

IMG_1234(1).JPG

IMG_1235.JPG

IMG_1235(1).JPG

Filnavnene skulle egentlig ha vært:

IMG_1235.JPG

IMG_1235.CR2

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Det ser ut til at 400D virker på samme måte som mitt 350D. Skal du ha ut RAW filer må du enten bruke Canons Zoombrowser ellers så må du få deg en kortleser. Å bruke filbehandler mot kamera gir deg problemer med RAW filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...