Gå til innhold

Har noen en eBook leser?

Anbefalte innlegg

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ah, endelig noen meningsfeller :thumbup:

Har også lyst på en slik leser og skjønner ikke hvorfor de ikke har blitt mer populære her til lands.

Jeg så en slik Sony-modell (men husker ikke hvilken) i Tokyo for noen år siden. Det var med sånn E Ink, og det var helt supert å se på. Akkurat som papir.

Har kikket litt på den IRex iLiad og lurer også på om noen her har litt erfaring.

Her er forøvrig en side med sammenligning av noen modeller: http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger man virkelig en dedikert ebook leser da? Jeg har vurdert å kjøpe noe sånt i en god stund nå, men det hadde jo vært kjekt om man slapp å ha dedikert hardware for en så enkel funksjon som å lese tekst. Og så dyrt!

Sett at man har bøker i txt eller pdf format, hvor behagelig kan det gjøres å lese dette på en god mobil/PDA? Hva har vi av mobiler/PDAer med forholdsvis store, lettleselige skjermer og enkle løsninger for å scrolle raskt og presist gjennom tekst? Et minimalt fysisk grensesnitt der skjermen dekker hele enheten er et stort pluss.

Ser for meg at en iPhone kanskje kan være en bra måte å lese bøker på, den har en grei skjerm, et minimalt grensesnitt og multitouch. Skulle gjerne sett noe lignende, bare med større skjerm. Finnes det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en leseplate av typen Cybook gen 3 og er meget fornøyd selv om det ikke er norske bøker å få fatt i.

Skjermen er meget god og står ikke tilbake for papir samtidig som enheten er liten og nett.

For den som ønsker mer informasjon om leseplater vil jeg anbefale nettstedet mobileread.com (som nevnt over) som har en god wiki og et meget godt brukerforum om dette emnet. I Norge er det først og fremst leseplatene Cybook, Iliad og ulike varianter fra Hanlin som er aktuelle siden Kindle og Sony Reader ikke støttes i Norge.

Endret av MortenFiks
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettopp skaffet meg en Cybook Gen3, og må si jeg er meget fornøyd. Enkel i bruk, massevis av bøker tilgjengelig, funnet de fleste titlene jeg var på utkikk etter, om enn på litt obskure steder :p. Går an å lese manga på den, et stort pluss. :)

Skjermen er ikke 100% svart på hvitt, er kanskje litt mer som avispapir, men er likevel langt langt bedre for lesing enn å sitte å stirre rett inn i lyset av PDA'en min. For ikke å snakke om batterilevetiden :)

Lenke til kommentar
Sett at man har bøker i txt eller pdf format, hvor behagelig kan det gjøres å lese dette på en god mobil/PDA? Hva har vi av mobiler/PDAer med forholdsvis store, lettleselige skjermer og enkle løsninger for å scrolle raskt og presist gjennom tekst? Et minimalt fysisk grensesnitt der skjermen dekker hele enheten er et stort pluss.

Skal jeg lese en el-bok så vil jeg ha en god stor skjerm!

Kan ikke tenke meg å sitte i de langsomme timer og lese på en knøttliten mobilskjerm som attpåtil må ha en ladder i umiddelbar nærhet for å i det hele tatt å kunne overleve.

Dessuten pleier jeg ikke snakke til bøkene mine :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Bruker såvidt min nokia n800 til ebøker...eller snarere emagasiner. abonnerer på lokalavisen på buyandread.com, kostet 100 kr for et halvår pga at vi har abo på papirutgaven. søkte litt rundt på nett men det jeg sitter igjen med av inntrykk er at det fortsatt er for lite støtte for denne teknologien. er ikke først og fremst bøker jeg er ute etter, men magasiner, og da er e-ink lite egnet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg Sony ebook reader 505 fra USA og er meget fornøyd.

Etter en firmware oppgradering sluppet 24.07.2008, så støtter leseplaten også Epub formatet (åpent format anbefalt av den internasjonale forfatterforeningen), den har forbedret pdf støtte og maskinen oppdaterer seg raskt.

Leseplaten er lett, slank og rett og slett fantastisk til å lese på, både i sol og gråvær. Fordelen med Sonys produkt er at den takler mange formater både med og uten DRM.

Det finnes mange forskjellige løsninger for å legge leseplaten inn i forskjellige skinnmapper, plastmapper, harde e-bok esker osv. Det vil si tilleggsutstyr. Ulempen med kjøpet var at det ikke fulgte med en lader for strømuttak, kun via usb. Dette løste jeg greit ved å kjøpe en Sony psp AC adapter til 149 kroner.

Min erfaring er nå at jeg bare ikke forstår den negative tonen i Norge. Dette er et fantastisk medium for å lese bøker. Ja, det mangler fortsatt farger, men hvor mange bøker leser du i farger? Det kommer etterhvert. Om man vil være tidlig ute så får man ikke et produkt som er ferdigutviklet. Skulle man tenkt på samme måten mht. datamaskiner så ville man ikke kjøpt en datamaskin før i disse tider. Det er en fordel å være med under utviklingen. Det ligger mye læring i det. Forøvrig finnes det tusener av gratis e-bøker som er gitt ut i åpent format eller som man ved letthet konverterer til ønsket format via programvare på nettet.

At bokhandlerne er så sløve at de ikke allerede har laget norske løsninger og arbeider for en formatstandard, det får meg bare til å riste på hodet. Selv leser jeg stort sett engelske bøker, så det spiller ikke så stor rolle for meg. Det kunne allikevel vært greit med en norsk bok i ny og ne. Dog, jeg kan laste ned norske bøker fra digitalbok.no og konvertere disse til ønsket format. Allikevel skulle jeg ønske at de la ut bøkene i standarden Epub, hvilket deres leseplater burde kunne lese.

Endret av abdobe
Lenke til kommentar
Mottok min iLiad paa Mandag. Skjermen er helt wicked!

Og det beste av alt, kostet meg ikke mer enn 3000 kr inkludert accessories :grin:

Skal se om jeg faar laget et videoreview eller skrevet en anmeldelse snart.

Oppdatering?

Eg synes denne ser svært spennende ut spesielt mtp at man kan ta notater på skjermen. Har du testet dette? Ser for meg et genialt bruksområde til møtenotater eller notater generelt dersom dette er komfortabelt å skrive på. Eg har hatt en del PDA'er opp igjennom årene og min nåværende telefon støtter også å skrive på skjermen. Men det er ikke like naturlig eller så behagelig som å skrive på vanlig papir og dermed blir det ikke brukt. Så innerst inne håper eg at det er annerledes med denne... ?

Lenke til kommentar
Mottok min iLiad paa Mandag. Skjermen er helt wicked!

Og det beste av alt, kostet meg ikke mer enn 3000 kr inkludert accessories :grin:

Skal se om jeg faar laget et videoreview eller skrevet en anmeldelse snart.

Oppdatering?

Eg synes denne ser svært spennende ut spesielt mtp at man kan ta notater på skjermen. Har du testet dette? Ser for meg et genialt bruksområde til møtenotater eller notater generelt dersom dette er komfortabelt å skrive på. Eg har hatt en del PDA'er opp igjennom årene og min nåværende telefon støtter også å skrive på skjermen. Men det er ikke like naturlig eller så behagelig som å skrive på vanlig papir og dermed blir det ikke brukt. Så innerst inne håper eg at det er annerledes med denne... ?

Det kan være greit å kunne notere på skjermen, men tross alt er dette IKKE en pc. Det er en reader. Søkfunksjonene må forbedres betraktelig og da må prosessorkraften styrkes, som igjen fører til mer batteritid osv....

Jeg tror at mange vil ha stor glede av de nye minipcene som kommer nå. Alternativt kjøpe en pc med stylus og one-note - i samarbeid med pocket pc/PDA.

En e-reader må få være en e-reader. Fordelen er jo at batteriet holder til å lese hver dag i 3-4 uker før lading. Putt mer inn i den og den blir både tyngre, varmere og bloated.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Iliad-en bruker tid på å starte opp. Hvis du tenkte deg Iliad-en som en hendig notatblokk du kunne svippe opp i ny og ne er dette feil innretning for deg. Iliad-den bruker omtrent et halvt minutt fra man skrur den på til den er klar til bruk. Alternativet ditt ville da være å la den stå på hele tiden. Ettersom den ikke har noe dvalemodus ennå, går dette vesentlig ut over batteritiden. Batteritiden er heller ikke det sterkeste kortet Iliad har på hånden. Om lag 12-14 timer skal man kunne bruke Iliad-en. Merk at dette gjelder uten bruk av touchscreen og wifi.

Å skrive lange avhandlinger på Iliad-en funker også dårlig. For min del er det fordi jeg ganske enkelt skriver mye raskere på tastatur enn for hånd. Iliad har et on screen keyboard, men det er ganske slitsomt å bruke.

Det området notatfunksjoner fungerer tilfredsstillende er markering og notater i dokumenter. Merk at ikke alle dokumenter støtter notering. Av de jeg kjenner til er pdf- og bmp-dokumenter. Dette funker til gjengjeld ganske bra. Iliad-en lager en ny kopi av det orginale dokumentet når du noterer ned noe. Man kan velge mellom flere tykkelser og graderinger av gråfargen. En ting som er uvant i begynnelsen er at det forekommer en tidsforskyvning fra du beveger pennen over skjermen til streken dukker opp. Den registrerer alle bevegelsene dine, men klarer ikke å tegne på skjermen med en gang.

Hvis du har tenkt å benytte pdf-støtten mye anbefales det virkelig at du tilpasser pdf-dokumentet til Iliads skjermstørrelse. Iliad støtter scrolling, men det stykker opp leseflyten din.

Flere spørsmål?

Lenke til kommentar

Jeg har en Hanlin V3 ebokleser (leseplate), og er kanonfornøyd med den. Nå er det etter hvert (for noen dager siden) blitt støtte for Mobipocket-bøker med DRM også, slik at jeg kan kjøpe - og lese - nye bøker fra amerikanske og engelske "ebokhandlere" (også fra Digitalbok.no antakelig, men de har så vidt jeg kan se ikke norske bøker foreløpig, og ligger nok litt høyere i pris på engelske nå som $-kursen er så lav).

Jeg kjøpte en tidlig modell som ikke hadde den såkalte Vizplex-skjermen ("hvitere" og mer papir-aktig), men er likevel svært fornøyd med lesevennligheten. Leser nesten utelukkende på denne nå, men må likevel ikke lade batteriet mer enn ca 1-2 ganger pr mnd...

Vet at mange fnyser av "dingser" som ikke har pc-funksjonalitet (wifi, touch-screen, mm), men dette er ikke et problem for meg. Jeg leser relativt mye - og kjøpte denne kun for å lese romaner i (sol-)senga. Enkelthet, størrelse (litenhet - men likevel stor nok skjerm) og batterikapasitet var og er det viktigste for meg.

Mer info her: http://wiki.mobileread.com/wiki/Hanlin_V3

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

bumper denne her jeg.

Har veldig stor interesse i å kjøpe n eBook. Jeg har masse PDF filer i forbindelse med studier, og det er tullete å dra med seg en laptop bare for å lese.

Men kan du bare slenge inn en hvilken som helst PDF med bilder og det hele, eller må disse være tilpasset?

Hvilken er er "topmodelen", og hvor i norge selger de disse?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har en Hanlin V3 ebokleser (leseplate), og er kanonfornøyd med den. Nå er det etter hvert (for noen dager siden) blitt støtte for Mobipocket-bøker med DRM også, slik at jeg kan kjøpe - og lese - nye bøker fra amerikanske og engelske "ebokhandlere" (også fra Digitalbok.no antakelig, men de har så vidt jeg kan se ikke norske bøker foreløpig, og ligger nok litt høyere i pris på engelske nå som $-kursen er så lav).

Jeg kjøpte en tidlig modell som ikke hadde den såkalte Vizplex-skjermen ("hvitere" og mer papir-aktig), men er likevel svært fornøyd med lesevennligheten. Leser nesten utelukkende på denne nå, men må likevel ikke lade batteriet mer enn ca 1-2 ganger pr mnd...

Vet at mange fnyser av "dingser" som ikke har pc-funksjonalitet (wifi, touch-screen, mm), men dette er ikke et problem for meg. Jeg leser relativt mye - og kjøpte denne kun for å lese romaner i (sol-)senga. Enkelthet, størrelse (litenhet - men likevel stor nok skjerm) og batterikapasitet var og er det viktigste for meg.

Mer info her: http://wiki.mobileread.com/wiki/Hanlin_V3

Hvor får jeg kjøpt en Hanlin V3? Etter det jeg har lest passer den best for meg med de forskjellige formatene som den støtter da jeg har flere ebøker som jeg leser fra laptopen min i 3-4 forskjellige format, og jeg har veldig lyst på en ebokleser lenge, men er litt usikker på hvor jeg kan få kjøpt en, og hvordan det er med toll og moms om jeg må bestille den fra utlandet

Endret av Gyrid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...