treant Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Heisann, jeg er ikke så veldig flink i matte - så jeg trenger litt hjelp med en oppgave her: finn en parabel med samme symmetriakse som parabelen y=3x^2+2x+5 SKjønte ikke hvordan jeg skulle regnet det ut, sikkert mange som skjønner dette Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 I stedet for å opprette en egen tråd, kan du alltids prøve i Matteassistansetråden? Har desverre ikke peiling på parabler og gud-vet-hva. Stryker sikkert godt som det er i 1MX i år. :/ Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hvis du skal finne symmetriaksen, må du finne x-verdien for enten bunnpunkt eller toppunkt i parabelen. Dette er da symmetriaksen. Hvis du ikke trenger å regne det ut for hånd, og har en Casio kalkulator, kan du taste inn funksjonen under graph og under g-solve (tror jeg) skal det ligge funksjonene min og max som gir deg x-verdien for der y-verdien er størst eller minst[, eller begge deler, er det en tredjegradslikning]. Endret 17. april 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå