Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Restart av modem ved hastighetsendring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Xavi X8221r-b moden stående her hjemme. Skal endelig få oppgradering fra Ventelo Bluecom fra 1 mbit til 3,1 mbit. Men lurer da på, må jeg restarte modemet når endringen er gjort eller kommer hastigheten av seg selv? Kobler modemet helt ut når hastigheten er oppgradert om modemet ikke blir restartet?

Grunnen til at jeg spør er at modemet står hjemme hos min far, og jeg er ikke hjemme hver dag, og jeg vil helst ikke ha så mye nedetid på serveren min.

Om det har noe si så er jeg koblet til en sentral der Ventelo bare leier av Telenor (Jara) og det er en Alcatel DSLAM i sentralen.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linjen vil miste sync et par sekunder, så vil den synce opp på nytt igjen med ny hastighet. Ganske smertefritt :)

8369162[/snapback]

Har du den erfaringen med dette spesifikke modemet? Har vært borti modem som må restartes ved endring av hastighet.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at du ikke må restarte modemet ditt. Som Terrasque sier så mister det sync og kommer opp igjen. Uansett så er det vel ikke noe hokus pokus å restarte modemet?

Edit: Leste ikke posten godt nok. Er det noen mulighet for at faren din kan restarte modemet hvis du skulle trenge det?

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Det kan hende at hastighets endringer blir gjort på ERX'n (DSLAM kjører "full spiker" mens strupingen av hastighet blir gjort næremere ISP'n) Det vil nok være ikke være nødvendig med en restart av modemet dersom dette er tilfellet

Hvis endringene blir gjort på DSLAM så kommer det ann på DSLAM-typen om modemet resyncer av seg selv eller ikke.

resync er uansett påkrevd i en slik situasjon der endringen blir gjort på synchastigheten i DSLAM. (noen DSLAMer tar ned linjen ved hastighetsendring)

I trådstarters tilfelle holder jeg en knapp på at endringen blir gjort på DSLAM i og med DHCP tjenste på linjen slik som Ventelo-Bluecom benytter. Mine erfaringer med Alctel tilsier at en må restarte modemet eller trekke ut linjen og sette den i igjen.

Uansett så vil du ha ADSL også med modemet som ikke er resyncet men muligens kan dette bli ustabilt. Din far kan vel kanskje trekke ut og sette i strømmen på Xavi'n en gang etter det aktuelle tidspunktet...

Endret av sabohn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...