Gå til innhold

Deres ønsker for neste ps3 firmware oppdatering


boundishh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kul topic! Her er mine ønsker:

 

- Optimalisert PS2/1-emulator (anti-aliasing/div. filtere)

- Mulighet for å tweake menyene (skifte bakgrunn osv.)

- Streaming av video/musikk/bilder over nettverk (uten linux) og støtte for fler formater (bla h264 og dvd-iso)

- Arcade/console-classics på PS Store!! (a'la Virtual Console <3)

- Full utnyttelse av GPU i linux

 

Det er det jeg kommer på i farta :) Hadde også vært kult hvis en eller annen smarting klarte å kjøre litt homebrew-kode på PS3'en etterhvert så vi får litt emulatorer osv. (Jada det finnes emulatorer for Linux, men hadde vært kult å kjøre noe uten å boote linux først)

 

Det var det jeg kom på . :)

Lenke til kommentar
Ellers er det direkte skammelig at den enda ikke kan spille av filmer i 720p, når 99% av HDTV-eiere, har nettopp 720p-tver.

8388209[/snapback]

 

99% av de samme TVene støtter også 1080i. Hva er problemet?

8391450[/snapback]

Må man bruke 1080i så må man stole på at tv'en har en god skalerer innebygd og det er det da ikke alle som har! Det er ett problem som ikke kan stikkes under en stol.

Lenke til kommentar
Ellers er det direkte skammelig at den enda ikke kan spille av filmer i 720p, når 99% av HDTV-eiere, har nettopp 720p-tver.

8388209[/snapback]

 

99% av de samme TVene støtter også 1080i. Hva er problemet?

8391450[/snapback]

Må man bruke 1080i så må man stole på at tv'en har en god skalerer innebygd og det er det da ikke alle som har! Det er ett problem som ikke kan stikkes under en stol.

8394103[/snapback]

Godt poeng!

 

Og, til linuxguru. Det er slitsomt, og skal være unaudsynt å måtte skifte til 1080i kvar gong ein har lyst å sjå ein film på blu-ray. Som eg mistenkjer blir oftare og oftare.

Lenke til kommentar

Hvis dere har PS3 på 720p, for så å bytte til 1080i for Blu-Ray - hvorfor ikke bare ha den på 1080i hele tiden? PS3 skifter jo automatisk ned til 720p for spill, og da er dere like langt. Da vil spill fungere i 720p og Blu-Ray i 1080i og alle er glade.

 

Jeg kan herved proklamere stolt at jeg har et mer høkkert-merke av en HD-Ready TV enn de fleste, og det er naturlig å anta at skaleringen er av absolutt laveste kvalitet. Likevel får jeg bedre bilder i 1080i enn i 720p med PS3.

Lenke til kommentar
Hvis dere har PS3 på 720p, for så å bytte til 1080i for Blu-Ray - hvorfor ikke bare ha den på 1080i hele tiden? PS3 skifter jo automatisk ned til 720p for spill, og da er dere like langt. Da vil spill fungere i 720p og Blu-Ray i 1080i og alle er glade.

 

Jeg kan herved proklamere stolt at jeg har et mer høkkert-merke av en HD-Ready TV enn de fleste, og det er naturlig å anta at skaleringen er av absolutt laveste kvalitet. Likevel får jeg bedre bilder i 1080i enn i 720p med PS3.

8395063[/snapback]

 

På min TV ser 720p bedre ut enn 1080i av en eller annen grunn. Ikke stooor forskjell, men synlig. Vet ikke hvorfor det er slik, men TV'en er tydeligvis ikke god på skalering. Ting som vises i tilnærmet native oppløsning slik som 720P og 1360*768 er perfekt, men hvis det er mye under eller over så blir det ikke like god kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg kan herved proklamere stolt at jeg har et mer høkkert-merke av en HD-Ready TV enn de fleste, og det er naturlig å anta at skaleringen er av absolutt laveste kvalitet. Likevel får jeg bedre bilder i 1080i enn i 720p med PS3.

8395063[/snapback]

Om du har en 720p-tv, er hva du påstår umulig. Kanskje på tide å oppsøke en optiker? (om du da ikke definerer "bedre" som mer unyanserte, glattere og mykere bilder, som er et resultat av nedskalering)

 

Sony PS3 er den eneste Blu-ray avspilleren som ikke kan levere et skikkelig 720p-signal under BD-avspilling. At Sony dermed tvinger forbrukerne til å måtte la tven ta seg av nedskaleringen, er rimelig dårlig. Om du mater tven din med et 1080i-signal, gir du tven din ekstra mye arbeid i tillegg til å vise deg filmen du vil se. Ikke bare må den skalere ned signalet til 720 piksler i høyden, samtidig som den beholder aspekt-forholdet - den må også sammenflette signalet for å gjøre det progressivt. At tven skal mestre en av disse jobbene er mye å forvente av den. Men begge deler - samtidig ikke minst - er alt for optimistisk. Det er å kaste ressurser ut vinduet, og resultat blir et langt underlegent bilde, hvor detaljnivået (spesielt i bevegelige bilder) vil lide.

Lenke til kommentar

Umulig? Kanskje jeg også må oppsøke optiker. Men faktisk så er faktisk bildet på min tv så å si identisk om jeg kjører i 720p eller 1080i. I Gran Turismo HD er faktisk bildet bedre i 1080i. Ledningene som henger i telefonstolpene ved s svingen før mål er faktisk mindre kantete når jeg kjøre spillet i 1080i. Skulle bare ønske tv'en min tok 1080p. Men det kommer ;) Utrolig at du tør å påstå at noe er umulig når Linuxguru, en person som framstår for meg som en meget oppgående person, faktisk ser med sine egne øyne at han får bedre bilde i 1080i enn i 720p. Det kan kanskje høres merkelig ut, men alt er mulig ;)

Lenke til kommentar
Umulig? Kanskje jeg også må oppsøke optiker. Men faktisk så er faktisk bildet på min tv så å si identisk om jeg kjører i 720p eller 1080i.

Så å si ja. For HD-entusiaster (de som altså gidder å punge ut for HD-film samt nødvendig hardware) er forskjellen mer enn stor nok til at det kan bagatelliseres.

 

Ledningene som henger i telefonstolpene ved s svingen før mål er faktisk mindre kantete når jeg kjøre spillet i 1080i.

Dette høres lett ut som om bildet er "glattet" ut, grunnet nedskalering og linjefletting. Særlig i et fartsfylt spill som GT HD med 60 fps (?) er det tenkelig at bildet kan bli "mykere". Nå vet jeg heller ikke hvilken tv du har. Har du en heftig en, er det fullt mulig at den har linjeflettings-hardware som overgår hva PS3en i teorien skulle ha hatt.

 

Utrolig at du tør å påstå at noe er umulig når Linuxguru, en person som framstår for meg som en meget oppgående person, faktisk ser med sine egne øyne at han får bedre bilde i 1080i enn i 720p.

Selvsagt. Jeg kan umulig være uenig med en person om tekniske årsaker som går eller ikke går an, så lenge han er "oppegående". Fengende argument.

 

Det kan kanskje høres merkelig ut, men alt er mulig.

Nei, nei og atter nei. Alt er IKKE mulig. Muttern sin gamle CRT-tv kan ikke plutselig starte å vise film i HD-oppløsning. Teknologi er teknologi, ikke noe subjektivt ved det.

 

Du kan fortsette så lege du vil, men folk som ikke har tver i trettitusenkronersklassen (med Faroudja eller lignende linjeflettingshardware) vil IKKE få bedre bilde ved å velge en høyere definisjon enn hva tven klarer å vise. Hvorfor tror du 720p-tver ikke støtter 1080p-informasjon, om de støtter 1080i? Fordi de ikke er utstyrt til å kunne håndtere og skalere informasjon med så stor båndbredde. Det er jo såvidt de klarer å nedskalere 1080i-signaler.

Lenke til kommentar

Alex ws: Du får ta deg en tur hit da vettu, så skal du få se det med egne øyne. Jeg sitter ikke her og lyver. Min ikke-tekniske samboer ser forskjellen med en gang også.

 

På XBox360 var det motsatt. Der var 720p skarpest, mens 1080i ble blassere /mer uklart. Jeg tilskriver dette til at båndbredde for 1080i-signalet er høyere, og derfor krever HDMI for optimal overføring - dog er dette spekulasjoner fra min side. Jeg forteller enkelt og greit hva jeg er istand til å kvantisere.

 

Hvis du tar deg en tur til AVForum f.eks. så får du ingen entydige svar om hva som er best av 1080i og 720p. Det som derimot er et faktum, er at et 1080i signal inneholder mer informasjon enn tilsvarende 720p.

 

Jeg går samtidig ut ifra at folk har _prøvd_ 1080i i mer enn 2 sekunder, før de avfeier det som vås og tviholder på 720p ... eller?

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Har køyrd både 1080i og 720p på min HD prosjektor, av typen Sanyo PLV-Z5. Og hos meg, er 720p det som er best, synes eg, såfall.

 

Men, ønske til neste fw. PLAYLIST!

Det er så ubrukeleg at det ikkje går an å lage playlists på denne sokalla neste generasjons media boksen som skal erstatte alt i stua.

 

 

We got a long waaay to goo, and a shooort time to get there!

*tralle*

Lenke til kommentar
Hvis du tar deg en tur til AVForum f.eks. så får du ingen entydige svar om hva som er best av 1080i og 720p. Det som derimot er et faktum, er at et 1080i signal inneholder mer informasjon enn tilsvarende 720p.

 

Jeg går samtidig ut ifra at folk har _prøvd_ 1080i i mer enn 2 sekunder, før de avfeier det som vås og tviholder på 720p ... eller?

8401630[/snapback]

Båndbredden til 1080i er kun halvparten så stor som 1080p. Fordi bildet er linjflettet, består det av "hele" bilder i 1920x540 piksler. Linjeflettingsprosessen tar alle disse hele bildene, kutter dem opp og setter dem sammen til bilder i 1920x1080 piksler. Derfor er ikke båndbredden relevant når det kommer til kabler. Prosessen tven din går igjennom er tungvinn. Først får den et 1080i-signal som det må både flette sammen, for deretter å nedskalere til 720p. Om du har en god tv, ender du i BESTE fall, opp med like bra bilde som det opprinnelige 720p-signalet kunne gitt deg. Du har med andre ord ingenting å hente her. Såfremt du ikke har en 1080-tv, er det umulig å få informasjon i bildet ved denne prosessen som 720p-signalet ikke kunne gitt deg. Dette er ikke meningen min, det er slik teknologien fungerer.

 

Jeg har forøvrig vært medlem på AVForum i ganske så mange år nå og turer innom der jevnlig.

 

Edit:

Jeg har faktisk testet 1080i-signal på både min egen tv samt hos en kompis. Vi begge har 720p-tver i førti tommer.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar
Båndbredden til 1080i er kun halvparten så stor som 1080p.

 

Siden du er så opptatt å skryte av at du er HiFil, så er det kanskje ikke mye forlangt at du også klarer å lese hva folk skriver? Jeg prøver igjen:

 

Det som derimot er et faktum, er at et 1080i signal inneholder mer informasjon enn tilsvarende 720p.

 

Det å blander inn 1080p og forklaring av hvordan et interlaced signal er bygd opp, er stjerneeksemplet på halmstrå-argumentasjon og en politiker verdig.

 

Såfremt du ikke har en 1080-tv, er det umulig å få informasjon i bildet ved denne prosessen som 720p-signalet ikke kunne gitt deg. Dette er ikke meningen min, det er slik teknologien fungerer.

 

Det er mer informasjon i et 1080i signal enn tilsvarende 720p.Bruk dine egne tall og regn antall piksler da:

 

1280x720 = 921600 pixler

1920x540 = 1036800 pixler

 

Oisann, det ble vist slik som jeg sa likevel ja ... åh dæven ...

 

Forskjellene mellom hver ramme i bildestrømmen inneholder relativt lite ny informasjon, og dette utnytter man selvfølgelig for det det er verdt.

 

Jeg har forøvrig vært medlem på AVForum i ganske så mange år nå og turer innom der jevnlig.

Stå på!

Lenke til kommentar
Båndbredden til 1080i er kun halvparten så stor som 1080p.

 

Siden du er så opptatt å skryte av at du er HiFil, så er det kanskje ikke mye forlangt at du også klarer å lese hva folk skriver? Jeg prøver igjen:

 

Det som derimot er et faktum, er at et 1080i signal inneholder mer informasjon enn tilsvarende 720p.

 

Det å blander inn 1080p og forklaring av hvordan et interlaced signal er bygd opp, er stjerneeksemplet på halmstrå-argumentasjon og en politiker verdig.

Skjønner ikke at det å være hifil skal gi bedre forutsetninger til å lese hva folk skriver? :innocent:

 

Ja, 1080i har mer båndbredde, og grunnen til at jeg nevnte at den ikke er like stor som 1080p, var fordi du blandte inn HDMI. Jeg vil enkelt og greit fortelle at HDMI ikke var nødvendig for å overføre all informasjonen i signalet. Om du vil kalle det halmstrå-argumentasjon er det din sak, for meg var det kun en liten notis fremmanet av at du selv sa at du var litt usikker på akkurat det.

 

Poenget mitt er at all denne ekstra båndbredden til slutt blir kastet ut vinduet. Og det igjennom en lang - og høyst unødvendig - prosess. Om tven din er istand til å fortelle deg hvilken oppløsning den viser (ikke hva den blir matet med), vil den si deg at du ser på et 720p bilde. Jeg påstår ikke at dette bildet blir klin likt det opprinnelige 720p-bildet. Kun om tven din er knakende god til nedskalering, vil du få se et indentisk bilde. Nedskaleringsprosessen innebærer at tven tar det høyoppløste bildet, plukker ut majoriteten av bildepunktene og setter dette sammen til et nytt bilde, i en oppløsning på 1280 ganger 720 piksler. Hvilke piksler tven velger ut, og hvor effektivt det oppdaterer dem, varierer fra tv til tv. Men bildet du får blir sansynligvis ikke "korrekt", i forhold til hvilke bildepunkter som vises i det originale 720p-signalet. Om du foretrekker bildet du får, ser jeg ingen grunn til at du burde bytte, men bildet du får inneholder ikke noen ny informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...