PureTamil Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hei, har tenkt å kjøpe meg en bærbar i tillegg til min stasjonære PC til å ta med på kollokviegrupper, forelesninger o.l. på universitetet hvor jeg går. Jeg ønsker derfor noen tips fra personer som har erfaring med dette, i og med at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hva slags bærbar PC jeg skal kjøpe. Begynte med å se på Fujitsu-Siemens Amilo-serie med desktop-prosessorer, men fant fort ut at disse måtte bli for store og klumpete for mitt bruk. Siden har jeg blant annet blitt svært begeistret for Dell Inspiron 4150 (2,7 kg), her ser det ut til at man får mye for pengene i tillegg til at maskinen er ganske så bærbar. Det seneste jeg har gjort er å ta en titt på ultraportable maskiner, hovedsaklig Dell C400 (1,6 kg), lurer på om dette kanskje er løsningen for meg. Vet dog ikke om den ekstra kostnaden (en slik er jo tross alt dyrere enn en Inspiron 4150) og den lavere ytelsen (1.2Ghz PIII kontra 2.0Ghz PIV) gjør at det kanskje er best å gå for en Inspiron 4150. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Vet ikke om dette er helt feil for deg, men du kan jo se nærmere på Apple sin iBook. Den starter på ti tusen, veier 2,2 kg, er stillegående og skulle vel dekke de behovene du skisserer. swanky Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 Har sett på denne, og i utgangspunktet skulle den dekke mine behov, men nå har det seg slik at jeg er glad i å fikle litt med PC-er, derfor går jeg nok for en bærbar med x86-arkitektur. Lenke til kommentar
steinih Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Hvilket universistet er det snakk om? Vet det er en del universitet som tilbyr bærbare som er subsidiert av skolen. NTNU har f.eks gode tilbud til studentene. Uansett bør du sjekke ut om det er tilfellet ved ditt universistet. /steinih :smile: Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 UIT har et tilbud. Betalte 22K for den i siggen:D Lenke til kommentar
twb Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Når du skal bruke maskinen i lokaler hvor mange mennesker sitter tett sammen for å lytte og lære, er støynivået på maskinen noe av det viktigste du må vurdere. Du ønsker nok ikke å bli kastet på dør når vifta slår seg på :wink: Inspiron 8200 er nettopp kjent for sine meget støysvake vifter. Har lest i flere tester at dette er en av de mest støysvake av alle maskinene de testet i denne klassen. Antar at Dell bruker lignende støysvak teknologi i Inspiron 4150. Det finnes dessuten en 3djeparts Fan Control Utility for Dell her: http://www.diefer.de/i8kfan/ som gir deg mer kontroll over når viften slår inn. Maskiner med desktop-prosessorer utvikler mer varme enn andre bærebare, og må ha kraftigere vifte. Slike modeller er kjent for å bråke innmari. Dermed et helt uaktuelt valg for en forelesningssituasjon. Dernest er det tastaturet, dette må også være støysvakt. Det må ikke gi fra seg "plastikklyder" når du trykker på tastene. Det er irriterende og forstyrrende å høre på under en forelesning. Mener å ha lest at Dell har gode tastaturer i så måte sammenlignet med andre. Du får mye for pengene fra Dell. Men det er vel til en pris det også, tenker da på design og "finishing touch". Compaq ser penere ut, synes jeg, og har en mer solid og fast kasse. Men det er grenser for hvor mye man skal betale for et finere og mer solid utseende. Jeg har selv nettopp valgt en Insprion 8200, og regnet ut at selv med Compaqs studenttilbud for NTNU-studenter er en tilsvarende maskin fra Compaq 40% dyrere enn Dell. Du får definitiv mest PC for pengene fra Dell, og spesielt gjelder det tilbudene nå før jul. Har man en slunken studentkasse kan det absolutt lønne seg å følge med på bruktmarkedet. På http://bruktmarked.hardware.no/ ble en ett år gammel Inspiron 4000 PIII 900 MHz, 392 MB minne, 1400x1050, solgt for 6500 kroner for en uke siden. [ Denne Melding var redigert av: twb på 2002-12-19 06:50 ] Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Du skal selvfølgelig få lov til å velge PC-PC framfor Mac. Nei han må ikke! Jo! Det er hans penger og hvis han foretrekker Windows må han få lov til det! Men Mac... Han kan bestemme selv! Macmacmacmacmacmacmac Ta deg sammen! Snufs* Mac. Gollum, kosteligste... Beklager det (vi Macbrukere er dessverre ofte schizofrene galninger). Men: Quote: Den 2002-12-19 03:05, skrev puretamil:...nå har det seg slik at jeg er glad i å fikle litt med PC-er, derfor går jeg nok for en bærbar med x86-arkitektur. ...håper ikke du mener å insinuere at det er lettere å fikle med PC-PC enn Mac? :smile: Lenke til kommentar
EAK Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Den 2002-12-18 20:04, skrev puretamil: Hei, har tenkt å kjøpe meg en bærbar i tillegg til min stasjonære PC til å ta med på kollokviegrupper, forelesninger o.l. Det seneste jeg har gjort er å ta en titt på ultraportable maskiner, hovedsaklig Dell C400 (1,6 kg), lurer på om dette kanskje er løsningen for meg. ------------------------ Hei! Jeg hadde akkurat samme utgangspunkt som deg da jeg skulle kjøpe bærbar. Jeg studerer på BI Sandvika og for meg var det viktig at maskinen var lett å frakte med seg, at "oppegående" på hastighet og ikke for langt bak i teknologien. Valget mitt ble C400 fra Dell. Det er en liten maksin (ca. 1,6 kg), den får plass i sekken sammen med bøkene mine (ergo, trenger ikke noen egen bærbar-veske) og den fungerer glimrende!! Den er veldig støysvak og har god batt.levetid. (3 * 45 min forelesning holder fint) Siden jeg ikke spiller noe særlig, fungerer den også som hjemme pc for meg :smile: (med lcd skjerm og trådløst tast/mus) Lykke til! EAK Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Få deg en Apple IBook. Sier ikke mere. Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Quote: Den 2002-12-19 13:28, skrev Goldelf:Få deg en Apple IBook. Sier ikke mere. Det var gode argumenter Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 Takk for alle gode svar :smile: Universitetet det er snakk om er UiO, og såvidt jeg vet har vi ingen PC-tilbud på mitt fakultet. Når det gjelder Mac, påstår jeg på ingen måte at Macer er dårligere å fikle med, min første datamaskin var faktisk en Mac :>. EAK: Hvilken prosessor har du i C400-en, og hvor mye internminne har du? Lurer litt på hva som skal til for å få den til å kjøre smukt. Har heller ingen store krav til at en bærbar PC skal kunne kjøre spill noe særlig, for det første spiller jeg ikke, og for det andre har jeg allerede en stasjonær PC som er mer enn god nok til de fleste spill om behovet skulle melde seg. Hadde vært kjekt med litt tilbakemelding fra personer som har brukt og forhåpentligvis fortsatt bruker en Dell Inspiron 4150 i studiesammenheng også, jeg vet dere finnes der ute. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 IBM T23/30....meget solide maskiner som tåler å bli fraktet rundt Lenke til kommentar
EAK Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 EAK: Hvilken prosessor har du i C400-en, og hvor mye internminne har du? Lurer litt på hva som skal til for å få den til å kjøre smukt. Har heller ingen store krav til at en bærbar PC skal kunne kjøre spill noe særlig, for det første spiller jeg ikke, og for det andre har jeg allerede en stasjonær PC som er mer enn god nok til de fleste spill om behovet skulle melde seg. ---------------------------------------- Har 1.2 GHz Speedstep. 256 med RAM(vurderer å sette inn 256 RAM til, koster ca. 700 kr. på Komplett.no) og 30 Gb HD. Den kjører utrolig smukt :smile: Jeg er meget godt fornøyd og kommer helt sikkert til å velge Dell igjen. Har i tillegg valgt en 3 års forsikting + at de kommer og fikser den hvis noe går galt, senest dagen etter. I tillegg kommer den i en fet dokumentmappe-vekse :smile: Lykke til, EAK Lenke til kommentar
larseko Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Nå skal jeg bare synse litt her. Jeg selv kjøpte meg bærbar til bruk i studier og som erstatning for maskinen hjemme. Pga. begrenset budsjett ville jeg da ha en maskin med god skjerm og god pris. Valget havnet på en Znote 3001. Dette er en grei maskin, men den er ubrukelig på universitetet, dvs. på lesesal/auditorium/seminarrom, pga. støyen. Jeg vet ikke hvordan det er med denne Dell C400 eller hva den heter, men det er vel slik også med de fleste mobile-baserte maskiner at viften slår seg på nå og da. Det er jo kraftige prosessorer. Siden du allerede har en stasjonær PC, ville jeg rett og slett satset på en brukt maskin med en ikke så altfor kraftig prosessor, men med rimelig god skjerm. Jeg har notert meg at mange bruker noen ganske små og tynne Thinkpad'er på lesesalen min. Disse er veldig stille og rolige, og ser ut til å tilfredsstille studentenes, uhm, behov på en helt grei måte. Hvis jeg var deg, ville jeg satset på noe slikt og heller brukt pengene jeg sparte på å oppgradere hjemmemaskinene. Denne summen beløper seg jo fort til 10-15000 hvis du tenker på å kjøpe deg bærbar i 15-20000-kronersklassen. Men det er bare meg. Jeg vet dog hvordan driften til å kjøpe en ny fancy maskin er... bare merk deg at det kan hende du blir vel så godt fornøyd med en brukt maskin som passer til dine behov. For mitt vedkommende har det også blitt en hemning mot å bruke maskinen på universitetet at den er såpass dyr; det er litt greiere å slenge en brukt maskin med ikke så altfor bra specs i sekken og komme seg avgårde. Så er det ikke så stort tap når noe går galt, heller. [ Denne Melding var redigert av: larseko på 2002-12-20 11:18 ] Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Eg gjentar, ibook er det du er ute etter vist du vill ha en rein laptop og ikke skal spille noe på den. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Hei Goldelf! Hvis du vil at han som spør skal gå for iBook, så må du argumentere for Apple. Hvorfor Apple er bedre enn en PC i samme prisklasse. (Hvis den er det da. :wink: ) Man kan ikke bare si at Apple er bedre. Selv ville jeg muligens valgt iBook fordi den: - Er lett (2.2 kilo) - Den har et behagelig tastatur - Laaang batterilevetid - Mer enn raksk nok for de fleste. Hvis du da ikke jobber med svære bildefiler eller spiller de heftigste spillene - Det følger med Appleworks som er 100% kompatibel med MS Office. - Fin størrelse med ingen utstikkende kanter. - Sikkert den eneste laptopen som jenter faller for (utenom tibook da ) Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 helt korrekt, men eg gidder ikke og argumentere. Eg vet at ibook er bra, har en selv, og er han intresert leser han seg frem selv til noe, er sikkert over 100 tester dær ute av bærbare maskiner. Er ikke eg som skal ha meg laptop, om han går for ibook eller noe annet spiller ingen rolle for meg. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 14:49, skrev Goldelf:...helt korrekt, men eg gidder ikke og argumentere. Er ikke eg som skal ha meg laptop, om han går for ibook eller noe annet spiller ingen rolle for meg. :???: Forundret. Så hvorfor gidder du da å sende en melding i det hele tatt? :smile: Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Sier bare at ibook er bra, er ikke alle som har hørt om ibook engang. Er opp til han om han vill finne ut noe mere om denne maksinen. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Men hvis han vil finne ut mer om maskinen, så må du "tenne lunta". Du må komme med argumenter på hvorfor han skal velge iBook. Hvis du ikke skjnner det, så må du være tett i topplokket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå