Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Veldig, veldig lite overskudd

Anbefalte innlegg

Hei!

I de siste to-tre ukene har jeg hatt veldig lite overskudd. Når jeg har kommet hjem fra skolen, har jeg nesten ikke engang orket å sitte på pcen!

Jeg spiser normalt, veier 70kg og er ca 175cm høy! (Altså, helt normal).

For ca 1mnd siden sluttet jeg og jobbe. Jeg går på skole fra 08.00 - 15.00 vær dag, og ofte (noe jeg har sliti med hele livet) er at jeg er helt sinnsykt unromalt trøtt om morningen. Jeg er så trøtt at det er ikke engang en tanke på å stå opp etter første eller andre vekkeklokke ringing, jeg slumrer automatisk ihvertfall 30min. Når jeg først klarer å stå opp, er jeg ofte så trøtt at jeg har vondt i hode, og jeg er alltid helt utslitt de 2-3 første skoletimene som ofte blir til søvn.

Er dette normalt å gjennomgå i en alder av 18, og er trøttheten normalt ?

Mvh

Jhj

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger meg seneste 23.00. Står opp 06.40.

Altså, det er 7timer og 40min søvn. De fleste vennene mine sover kanskje maks 6 timer om natta, og er mye mindre trøtt en meg.

Jeg sovner som oftest ca 22.30, dvs da har jeg sovet 8timer og 10min når jeg våkner. Helt latterlig at jeg er så trøtt! (Det må være noe galt!) Men neida, sier de fleste. Det er helt normalt i alderen din. (Og jeg har hatt det slik i 4-5 år ?)

Lenke til kommentar

Virker som om du får deg en del søvn da hvertfall.

Prøv å lusk inn en liten treningsøkt en gang eller tre i uka. Det trenger ikke nødvendigvis være hardt, men sørg for å få litt mosjon, og gjerne frisk luft.

Selv om du kanskje føler deg slapp er det utrolig deilig å komme seg ut, og det tyngste skrittet er mange ganger det skrittet du tar over dørkarmen hjemme!

Lykke til.

OT: Selv er jeg utrolig døsig og søvnig, og tror det er en følge av pollenallergiene mine, og medisinering mot allergiene. Har du noen form for (uoppdaget) sykdom, eller tar du medisiner som gjør deg trøtt? :)

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar
Takk. Får prøve ut litt diverse her :)

8371153[/snapback]

Måten du snakker på høres mere ut som om du driter i hva som sies. Den tonen du bruker nå kjenner jeg godt igjen, hvem prøver du å lure :cool:

Hva med å prøve å drikke koffeindrikker. Det kvikker sinnsykt opp. Jeg anbefaler "Red Force" fra proteinfabrikken.no :p

Lenke til kommentar

Sjølv om du ikkje er trøtt før klokka 23 kan kroppen ha bruk for meir søvn. Eg merkar ganske stor forskjell om eg får 2-3 timar meir søvn ei natt. Legg meg utan å være spesielt trøtt, les ei bok 30-60 minuttar før eg sovnar.

Det å være aktiv på ettermiddagen hjelper veldig mykje, jo mindre fysisk aktivitet du har, jo trøttare blir du. Å sitte framfor PC-en, eller sjå på TV er drepen om du allereie er utsliten, då er det betre å ta seg ein tur ut, gjerne bedrive litt fysisk aktivitet. Det vil og gjere det lettare å få sove om kvelden. Du spelar f.eks. fotball frå 17-19, går heim, tar ein dusj og et kveldsmat før du legg deg i 21-tida. Det er ikkje lurt å ete rett før du legg deg, då er kroppen i full gang med å forbrenne maten mens du skal prøve å sove. Etter ei treningsøkt kan det og ta litt tid før kroppen får roa seg ned.

Det viktigaste meiner eg er å ikkje sitje på PC-en eller sjå TV, ete regelmessig og godt samt å prøve å få litt meir søvn.

Lenke til kommentar

Søvnnivået ditt er helt normalt, det samme går for vekt/høyden.

Se på kostholdet ditt, får du i deg nok av alt det sunne?

Sjekk hos en lege om du har jernmangel.

Du kan også få i deg for lite vitaminer/mineraler, samt proteiner/karbohydrater og sunt fett.

I tillegg gir trening overskudd, prøv å få tatt et par treninger i uken.

Lenke til kommentar

Har slitt med det samme hele livet :(

Jeg begynte da med akupunktur, noe som hjalp kjempemye i seg selv. Men det som virkelig forandret hverdagen min, var når jeg begynte med Gurkemeie og Magnesium. Da fikk jeg overskudd nok til å faktisk begynne å trene (ser mange skriver "begynn å tren!" men det er ikke enkelt å begynne å trene hvis du ikke har overskudd nok til å røre deg engang). Noe som er fantastisk.

Dette funket for meg, kanskje ikke for deg. Men akupunktur er til å anbefale, for alle typer ting. Det forandret livet mitt :)

Lenke til kommentar

Ser også at du sover ca 7 og en halv time...

du kan prøve å legge på litt til. Jeg må over 8 for å få nok energi, sover jeg rundt 7 får jeg nesten ikke til å stå opp om morgene...

Søvn er forsjelig fra person til person. Og noen må opp i 9-10 timer for å føle seg utvilt og klar for ny dag. Selv i voksen alder.

Lenke til kommentar

Det mest optimale er å sove ni timer. Men det er nok med syv og en halv time for voksne. Men siden du er så energiløs og virkelig har behov for å søke og feile, så ville jeg prøvd alt mulig, som å forbedre kosten, øke søvnen på natta, kanskje til og med også prøve å forbedre omstendighetene rundt søvnen, som vær nøye med å slå av lys (mørke stimulerer søvnhormonet), ha vindu åpen for frisk luft gjennom natta, litt viktig. Og at man ligger bra også, vurdert å kjøpe deg en ryggvennlig jensen madrass? Du kan velge mellom hard, medium hard eller soft, og kjøpe så mange underlag du bare vil, dem er utrolig god å ligge i, men du må jo ut med noen tusenlapper da. Slå av alt av digitale ting som surrer rundt deg, hvis du har en bærbar f.eks, slå av svineriet og sov normalt.

så hvis du må opp kl 07, så legger du deg kl 10 på kvelden, sånn at du får omtrent ni timer søvn. Det er godt å være uthvilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...