Gå til innhold

Investere i fond?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Har spart opp rundt 20 000 som jeg vil investere i aksjefond. Vil ha middles risiko og god fortjeneste, og har derfor tenkt litt på Skagen Global. Det er snakk om langsikitg sparing, og jeg kommer gjerne til å sette inn mer med tiden. Det er penger jeg har råd til å tape, men vil jo helst ikke det, er 17 så de kommer godt med senere. Per i dag har jeg dem på høyrente med ca. 3,5%, så det meste er jo bedre.

 

 

Gjør jeg lurt i å sette dem hos Skagen Global?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en inntekt på rundt 70 000 i året, så jeg betaler dessverre skatt. :p

 

Jeg tenker å spare penger i hvert fall til jeg er ferdig med utdannelsen min og militæret. Så la oss si en 8-10 års tid i hvert fall, vil derfor ha et fond med middels sikkerhet som gir større utbytte enn høyrente.

 

Tror jeg går for Skagen Global, det var det onkelen min som er inni disse "aksjegreiene" anbefalte. ^^

Lenke til kommentar

Skagen Global er et solid fond med moderat risiko. Jeg har selv endel penger der.

 

Men jeg vil ikke uten videre anbefale å kjøpe for hele beløpet på en gang. Sett enten et fast beløp inn hver måned, eller kjøp noen andeler hver gang kursen går ned noen prosent. Det er ikke sikkert det er lurere enn å kjøpe alt på en gang, men det er tryggere.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ok avkastning, men særlig stabilt har det ikke vært. Det historisk tryggeste fondet jeg vet om som også har hatt relativt god avkastning de siste årene er WarrenWicklund Utbytte. Man får veldig gode oversikter over hvordan fond har gjort det og risikoen de har hos http://www.morningstar.no

 

Jeg liker stabilitet, og har dobbelt så mye penger i WW Utbytte som i Skagen Global. WW Utbytte har gjort det best i sin klasse de tre årene det har eksistert, mens SG har byttet mellom 1. og 2.plass. ECBs plassering har variert dramatisk mellom 1. og 93. plass.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Skal du kjøpe fond så kan man anbefale East Capital Baltikum.

 

er med på den!

 

siden januar 2006 så har jeg lagt inn 350 kroner måneden der, pluss 5000 i sommer, (og 10'000 ved start i januar 06) og nå ligger jeg på over 47% avkastning der.. syns det er veldig greit.. :)

 

den var lavt nede i sommer, sånn som resten av aksjeverden.. så tjente noe der..

 

EDIT: hvis du ikke trenger pengene på en god stund, og har muligheten til månedlig sparing, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke kjøre fort, med høy risiko.. det er ikke garantert, men "inn the end" så er det de som vinner..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar
Hva med BSU?

 

Skagen Global med større innskudd nå, og en spareavtale med for eksempel 500 kroner måneden er lurt.

8368839[/snapback]

 

PS! Det som gjør at det er lukrativt å spare i BSU er skattefradraget på 20%. Dvs. du får igjen 3.000,- på skatten dersom du sparer maksbeløpet 15.000,-

 

Dvs. at dersom du ikke har skattbar inntekt bør du vente med BSU.

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe fond så kan man anbefale East Capital Baltikum.

 

er med på den!

 

siden januar 2006 så har jeg lagt inn 350 kroner måneden der, pluss 5000 i sommer, (og 10'000 ved start i januar 06) og nå ligger jeg på over 47% avkastning der.. syns det er veldig greit.. :)

 

den var lavt nede i sommer, sånn som resten av aksjeverden.. så tjente noe der..

 

EDIT: hvis du ikke trenger pengene på en god stund, og har muligheten til månedlig sparing, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke kjøre fort, med høy risiko.. det er ikke garantert, men "inn the end" så er det de som vinner..

8376085[/snapback]

Dette er vell ett av de fondene som sankt minst når det kom en korreksjon nå for ikke lenge siden. Bare det gjør dette fondet ganske unikt, selv satt jeg på fond som datt over 10% dette var ikke helt etter planen dog.

Lenke til kommentar

Sitter i Odin Offshore, Skagen Kon Tiki, skagen vekst, skagen global, dnb nordic technology og Holberg Norden.

Såklart er det offshore, kontike og Dnb som leverer størst avkastning så langt, men driver å reduserer de pga frykt for nedgang. De store fondene som global, norden og vekst tåler nedgang bedre en høyrisiko fondene :)

Lenke til kommentar
Opprettet en spareavtale på 1000 kr måneden i Skagen Global, så får vi se. Får jeg nesten som en nettbank hvor jeg kan sette inn beløp, selge osv. eller?

8402032[/snapback]

Det høres fornuftig ut. Hvis du kjøper direkte fra Skagen får du tilgang på VPS kontoen din hvor du kan kjøpe, selge, forandre på sparebeløp osv.

Lenke til kommentar
Opprettet en spareavtale på 1000 kr måneden i Skagen Global, så får vi se. Får jeg nesten som en nettbank hvor jeg kan sette inn beløp, selge osv. eller?

8402032[/snapback]

 

Jepp!

 

Ved å logge inn på skagenfondene.no kan du kjøpe og selge fondsandeler, eller bytte fondsandeler i andre av skagens fondstjenester. Legg merke til at dette siste regnes som å selge og kjøpe igjen og det vil føre til at du må skatte for eventuell gevinst.

 

I tillegg til dette gir siden deg detaljert informasjon om fondene, og om hvor mye du har tjent/tapt siden du gjorde kjøpene (detaljert for hvert kjøp og samlet for hvert fond). Kursene er en del tregere oppdatert her enn på forsiden og skagenfondene.no/kursoversikt.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Kjøpte akkurat i Odin Finland. Har en del i Odin Sverige også. Jeg vurderte å bytte til skagen Global. Men på min VPS konto så får jeg bare kjøpt aksjer i Odin. Hvorfor det? Jeg har konto gjennom nettbank i Sparebanken.

De fleste banker pusher bare sine egne fonds, så du må enten kjøpe direkte fra Odin, eller bruke en bank som selger dem. Når du først er låst til en forvalter er ikke Odin det verste å ende opp med, de har flere fonds som er blandt de beste i sine klassen.

 

Skandiabanken er den eneste jeg vet om som plukker de beste fondene fra mange forskjellige forvaltere. Jeg anbefaler derfor sterkt en konto hos dem. Du kan se hvilke fonds de formidler på http://www.skandiabanken.no. Det jeg regner som viktigst når jeg velger fond er karakteren hos Morningstar og avkastning over tid. Stabil avkastning de siste 5 årene er etter mitt syn bedre enn veldig høy det siste, og lav de 4 første.

 

Dersom ikke banken din viser karakteren kan du gå til http://www.morningstar.no, trykke Søk fond og velge Odin.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...