Juden Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvilken sanger ser ut til å være de viktigste i musikkens historie? Jeg går for "Rock around the clock" siden den var første rock låt og inspirerte mange andre. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Sannsynligvis veldig delte meninger her, kommer jo helt ann på musikksmaken. Selv vil jeg si at Jimi Hendrix var veldig viktig. Usikker på hvilken sang.. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg har på følelsen at Stairway to Heaven er ganske viktig. En skikkelig ballade som ble utrolig populær. Den lengste sangen som er spilt regelmessig på radio har jeg hørt. Lenke til kommentar
Kasparf Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Apache, orginalt av The Shadows. Mange band startet som "Shadow-band" på grunn av denne låten. Beatles har uttalt at de var et Shadow-band med vokalsit... Hip-Hop, House og Breakbeat ville ikke vært det samme uten Michael Viners versjon av Apache. Det er en av verdens mest covrede låter! For resten av grunnene se NRK Lydverkets sending om låten. jeg skal se om jeg kan finne linken til Nett-tv. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg må si at We Will Rock You av Queen har spilt en vesentlig rolle i rocke-historien. Lenke til kommentar
JPNord Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hmm, en sang jeg kommer på er Great Balls of Fire med Jerry Lee Lewis. Er også veldig enig med Stairway to Heaven og Apache. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 The music was written by Jimmy Page "over a long period, the first part coming at Bron-Yr-Aur one night".[2] The recording of "Stairway to Heaven" started in December 1970 at the Basing Street Studios (Island Studios, London). The song was completed by the addition of lyrics by Robert Plant during the sessions for Led Zeppelin IV at Headley Grange, Hampshire, in 1971. Stairway To Heaven blir jeg aldri lei! Lenke til kommentar
H-e-l-l-o Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Stairway to Heaven støttes Lenke til kommentar
reds Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Canon In D av Johann Pachelbel er jo en stor del av nåtidens musikk og finnes i stadig flere av sangene som blir lagd - mye av dette er ubevisst. For å sette det litt på kanten, så finnes det en som tar for seg dette verket som vi alle kjenner. Selv er jeg lei den. Lenke til kommentar
Azagrath Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Black Sabbath sitt trekløver, Iron Man, Paranoid og Black Sabbath er vel tre låter som kan nevnes. Sabbath har jo vært en rimelig stor inspirasjonskilde for et STORT antall metalband Lenke til kommentar
GibsonLesPaul Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Her er noen jeg synes er viktige: - Let it be - The Beatles - Hey Joe - Jimi Hendrix - Johnny B. Good - Chuck Berry - Janice Joplin - Mercedes Benz Disse tror jeg har vært viktige i musikkhistorien. Kom gjerne med positive/negative komentarer Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Stairway to Heaven er en fin låt, men musikkhistorisk er det knapt en lunken fis. Hva var nytt med den låta? Hva, rent historisk, setter den i et annet lys enn si Wannabe av Spice Girls? Jeg synes det er vanskelig å trekke frem enkeltlåter fremfor artister, ettersom det er sjelden at kun en låt i seg selv virkelig bryter ny mark (og ikke albumet eller artisten som sådan). Allikevel tror jeg man kan peke på både Good Vibrations av Beach Boys og A Day In The Life av Beatles som genuint revolusjonerende låter. Begge er rike på sofistikert produksjon, lag på lag med intrikate komposisjoner og dristige valg. Rock Around The Clock er åpenbart, selv om det er fristende å nevne den kun fordi det er det som har blitt innprentet hele veien som den første rockelåta. I tillegg tror jeg at låter som Trans-Europa Express av Kraftwerk og Rumble av Link Wray har spilt særdeles viktige roller, den første for hip-hop og elektronisk musikk, den andre for rocken. Men i bunn og grunn.. det er personene som har drevet musikkhistorien frem. Stephen Foster til eksempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå