Gå til innhold

Viktigste sanger i musikkhistorien.


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apache, orginalt av The Shadows.

Mange band startet som "Shadow-band" på grunn av denne låten. Beatles har uttalt at de var et Shadow-band med vokalsit...

Hip-Hop, House og Breakbeat ville ikke vært det samme uten Michael Viners versjon av Apache.

Det er en av verdens mest covrede låter!

For resten av grunnene se NRK Lydverkets sending om låten. jeg skal se om jeg kan finne linken til Nett-tv.

Lenke til kommentar
The music was written by Jimmy Page "over a long period, the first part coming at Bron-Yr-Aur one night".[2] The recording of "Stairway to Heaven" started in December 1970 at the Basing Street Studios (Island Studios, London). The song was completed by the addition of lyrics by Robert Plant during the sessions for Led Zeppelin IV at Headley Grange, Hampshire, in 1971.

 

Stairway To Heaven blir jeg aldri lei! :love:

Lenke til kommentar

Stairway to Heaven er en fin låt, men musikkhistorisk er det knapt en lunken fis. Hva var nytt med den låta? Hva, rent historisk, setter den i et annet lys enn si Wannabe av Spice Girls?

 

Jeg synes det er vanskelig å trekke frem enkeltlåter fremfor artister, ettersom det er sjelden at kun en låt i seg selv virkelig bryter ny mark (og ikke albumet eller artisten som sådan).

Allikevel tror jeg man kan peke på både Good Vibrations av Beach Boys og A Day In The Life av Beatles som genuint revolusjonerende låter. Begge er rike på sofistikert produksjon, lag på lag med intrikate komposisjoner og dristige valg.

Rock Around The Clock er åpenbart, selv om det er fristende å nevne den kun fordi det er det som har blitt innprentet hele veien som den første rockelåta.

 

I tillegg tror jeg at låter som Trans-Europa Express av Kraftwerk og Rumble av Link Wray har spilt særdeles viktige roller, den første for hip-hop og elektronisk musikk, den andre for rocken.

 

Men i bunn og grunn.. det er personene som har drevet musikkhistorien frem. Stephen Foster til eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...