Too Tall Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Heisann! Har kanskje tenkt å kjøpe meg en dell xps m2010(vær så snill ikke kom med anbefalninger om annen pc, trenger det ikke, veit den er dyr). Den kommer til å komme med 4 gb ram og er ellers en veldig bra pc, men skjermkortet, mobility x1800, støtter bare 256 mb minne. Bare lurte på om siden det er overkill med ram, om jeg kan sette det fri på en måte slik at skjermkortet kan bruke rammen? BTW - Er Mobility x1800 et bra skjermkort? Noen sammenligninger? Takk for svar;) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Du trenger vel strengt tatt ikke noe særlig mer enn 256 minne på skjermkortet i de aller fleste tilfeller i dag! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Men en ting: 12000 for oppgradering til 4 gig? Kjøp en gig fra Dell og 3 gig en annen plass! Det er så overkill i pris at det er jo sjukt!! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hei! 256MB minne på skjermkortet er rikelig, og er ingen flaskehals for det skjermkortet. Dessuten vil eventuelt delt systemminne være lite egnet siden det har annen struktur, samtidig som det ville gjort pcen tregere. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Okei. Takk for svar:) Bombe at jeg fikk en kommentar over oppsettet, veit det koster flesk, men ikke når jeg kjøper, har en god deal;) Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Så lenge du slipper å betale 12 000 kroner for RAM er oppsettet helt greit for den prisen. Vista bruker ikke mer enn 3 GB RAM ifølge det jeg har lest her på forumet. Selv bruker jeg Vista RC2 med 2 GB RAM, og min maskin er ca like rask som XP til det meste, bortsett fra oppstarten. På min maskin er Vista betydelig raskere enn XP, selv om jeg har deaktivert mange oppstartselementer i XP med msconfig. Mitt syn er at du bør kjøpe 1 GB RAM og kjøpe en minnebrikke med 2 GB RAM hos Komplett til ca 2300 kroner. Men hvis du ikke betaler noe ekstra for mer minne ser jeg ikke noe problem med prisen du må betale. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Så lenge du slipper å betale 12 000 kroner for RAM er oppsettet helt greit for den prisen. Vista bruker ikke mer enn 3 GB RAM ifølge det jeg har lest her på forumet. Selv bruker jeg Vista RC2 med 2 GB RAM, og min maskin er ca like rask som XP til det meste, bortsett fra oppstarten. På min maskin er Vista betydelig raskere enn XP, selv om jeg har deaktivert mange oppstartselementer i XP med msconfig. Mitt syn er at du bør kjøpe 1 GB RAM og kjøpe en minnebrikke med 2 GB RAM hos Komplett til ca 2300 kroner. Men hvis du ikke betaler noe ekstra for mer minne ser jeg ikke noe problem med prisen du må betale. 8369315[/snapback] Grunnen til at blant annet Windows ofte ikke får utnyttet mer enn 3GB minne (skal i følge noen) være slik fordi en del maskiner bruker minneadressene over 3GB (til 4GB) til maskinvaren. Det skal være mulig å flytte dette, så 4GB(eller mer) kan brukes. Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Så du sier altså at det går an å bruke minnet til skjermkort? Lenke til kommentar
kehax Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Nei dette kortet støtter ikke "låning" av RAM fra systemminnet. Det ville for deg vært en stor ulempe ettersom X1800 er så kraftig at systemminnet ville vært i veien. Minnet som er på skjermkortet er MYE MYE kjappere enn systemminnet. Etter min mening er "låningen" bare et salgtriks for å få rimelige skjermkort til å selge bedre. 512MB lyder bedre enn 128MB ikke sant? Du finner bare "lånt" minne på Ati X1400 og lavere Nvidia Geforce 7400 og lavere. X1800 har lenge vært det beste skjermkortet til Ati og er faktisk veldig rått og brutalt. Du kommer nok ikke til å ha problemer med å drive det meste. Jeg vil anta at det eneste X1800 ikke klarer å drive er nye programmer og spill som har DX10 effekter. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Etter min mening er "låningen" bare et salgtriks for å få rimelige skjermkort til å selge bedre. 512MB lyder bedre enn 128MB ikke sant? 8397027[/snapback] de svakeste skjermkortene yter bedre om de får låne litt av systemminnet. Dermed er det ikke mer ett salgstriks enn det å sette inn mer ram, kraftigere prosessor, større harddisk osv. Det er imidlertid riktig at X1800 ikke får merkbar ytelsesøkning ved å låne fra systemminnet. Du finner bare "lånt" minne på Ati X1400 og lavere Nvidia Geforce 7400 og lavere. 8397027[/snapback] X1600/Go7600 finnes også med hypermemory/Turbocache Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Ok, da ble det litt mere klarhet i det. Altså går det ikke og jeg trenger ikke å bekymre meg overat jeg ikke får et kraftig nok skjermkort(jeg er gamer ) og at 256 mb ikke er så mye dårligere en 512? Takk for svar Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 forskjellen i ytelse mellom 256 og 512 MB er ganske liten ja, og 256 er rikelig i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 foresten, tror dere at en dell xps m2010 kan takle å kjøre Crysis f.eks? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå