Gå til innhold

Hastighetsproblemer + DMA

Dannan

Anbefalte innlegg

Hei

Harddiskene mine er etter min mening alt for trege.

Får ca. 3200kb/s på speed test.

Diskene:

Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM

Western Digital Caviar 100GB IDE 7200RPM

Windows XP Home Edition

HK:

AOpen AX4BS PRO

Så ettersom farten var så innlysende lav, så tenkte jeg at jeg skulle fikse litt DMA instillinger, men ikke tale om at jeg finner de. Har Microsoft vert så snille at de har fjernet dette i Win XP Home?

Har lett i Enhetsbehandling -> IDE/ATAPI -> Primary IDE Channel -> Advanced Settings, men Advanced Settings er jo ikke der!

Håper på at noen vet hvorfor..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Defragmentert? Lite RAM? Prøvd å teste farta med andre program? Evt. ta tida manuelt på kopiering av filer?

Andre forslag: Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK). Sjekke at DMA er skrudd på i BIOS.

Lenke til kommentar

OK, farten har nå stige på Seagate harddisken, så jeg kan bruke den til Digital-Video, men det er jo selvsagt 100 GB harddisken jeg vil bruke til DV.

Om Western Digital HD'en : http://www.westerndigital.com/products/Pro....asp?DriveID=11

Jeg har 1024 MB SD RAM..

Men så har det seg slik at akkurat nå for tiden har jeg svært lite plass tilgjengelig på 100 GB, kan dette trekke ned farten såpass mye?

Lenke til kommentar

[qupte]Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK).

*kremt*

om du har en kabel med 3 kontakter (HK, HD, HD) skal egentlig master stå på midten om du bruker 2 enheter på kablen, men den kan stå ytterst om den jobber alene (singel/master, uten noen andre enheter på kablen)..

det som har skjedd er at nye HK i dag har gjort det slik at den klarer å finne diskene uansett hvor på kablen du setter dem.

HK-->Master-->Slave

eller

HK-->tomt-->Singel/Master

beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med problemet ditt!

Mvh; Jan Erik

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-18 20:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 20:33, skrev Jannis-15:

[qupte]Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK).

*kremt*

om du har en kabel med 3 kontakter (HK, HD, HD) skal egentlig master stå på midten om du bruker 2 enheter på kablen, men den kan stå ytterst om den jobber alene (singel/master, uten noen andre enheter på kablen)..

det som har skjedd er at nye HK i dag har gjort det slik at den klarer å finne diskene uansett hvor på kablen du setter dem.

HK-->Master-->Slave

eller

HK-->tomt-->Singel/Master

beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med problemet ditt!

Mvh; Jan Erik

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-18 20:36 ]</font>

Sorry. Master skal stå på enden av kablen uansett. Står i manualen til HK'et og av og til på selveste kabelen. Mange IDE-kontrollere er litt kresne på hvordan harddiskene er plassert på kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...