Dannan Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hei Harddiskene mine er etter min mening alt for trege. Får ca. 3200kb/s på speed test. Diskene: Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM Western Digital Caviar 100GB IDE 7200RPM OS: Windows XP Home Edition HK: AOpen AX4BS PRO Så ettersom farten var så innlysende lav, så tenkte jeg at jeg skulle fikse litt DMA instillinger, men ikke tale om at jeg finner de. Har Microsoft vert så snille at de har fjernet dette i Win XP Home? Har lett i Enhetsbehandling -> IDE/ATAPI -> Primary IDE Channel -> Advanced Settings, men Advanced Settings er jo ikke der! Håper på at noen vet hvorfor.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Har du installert chipset-driverne? Kjører du 'Intel application accelerator'? Lenke til kommentar
Dannan Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Ja, har kjørt det, fjerna det nettopp for å teste, bør jeg innstallere det igjen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hos meg så får jeg ikke fra DMA-valga før jeg installerer Chipset-driverne. Hvis jeg installerer 'Intel AA' så forsvinner de igjen. (Eller de dukker opp i Application Accelerator-programmet, men kan ikke forandre noe der (står som DMA som default da)). Lenke til kommentar
Dannan Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Men hvorfor blir da diskene så treige? Vet du hvordan en forandrer på dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Defragmentert? Lite RAM? Prøvd å teste farta med andre program? Evt. ta tida manuelt på kopiering av filer? Andre forslag: Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK). Sjekke at DMA er skrudd på i BIOS. Lenke til kommentar
Dannan Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 OK, farten har nå stige på Seagate harddisken, så jeg kan bruke den til Digital-Video, men det er jo selvsagt 100 GB harddisken jeg vil bruke til DV. Om Western Digital HD'en : http://www.westerndigital.com/products/Pro....asp?DriveID=11 Jeg har 1024 MB SD RAM.. Men så har det seg slik at akkurat nå for tiden har jeg svært lite plass tilgjengelig på 100 GB, kan dette trekke ned farten såpass mye? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hvis du har lite plass og disken er veldig fragmentert så kan det trekke ned ganske kraftig ja. Lenke til kommentar
Dannan Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Får til å rydde plass da, hmmm, tror forbruket mitt av CD-plater kommer til å øke nå :smile: Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 [qupte]Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK). *kremt* om du har en kabel med 3 kontakter (HK, HD, HD) skal egentlig master stå på midten om du bruker 2 enheter på kablen, men den kan stå ytterst om den jobber alene (singel/master, uten noen andre enheter på kablen).. det som har skjedd er at nye HK i dag har gjort det slik at den klarer å finne diskene uansett hvor på kablen du setter dem. HK-->Master-->Slave eller HK-->tomt-->Singel/Master beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med problemet ditt! Mvh; Jan Erik [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-18 20:36 ] Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 lenge siden du defragmenterte diskene? defrag = det tar lenger til å lete igjennom 10 skuffer for å finne en tape-rull enn det gjør å åpne riktig første gangen.. :wink: kanskje ikke _akkurat_ slik det foregår, men regner med du i allefall delvis kjønte poenget mitt... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-18 20:33, skrev Jannis-15:[qupte]Sjekke at HD'ene står riktig satt opp (Single/Master/Slave), og at Master står sist på kabelen. (Riktig ende på kabelen står i HK). *kremt* om du har en kabel med 3 kontakter (HK, HD, HD) skal egentlig master stå på midten om du bruker 2 enheter på kablen, men den kan stå ytterst om den jobber alene (singel/master, uten noen andre enheter på kablen).. det som har skjedd er at nye HK i dag har gjort det slik at den klarer å finne diskene uansett hvor på kablen du setter dem. HK-->Master-->Slave eller HK-->tomt-->Singel/Master beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg med problemet ditt! Mvh; Jan Erik <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-12-18 20:36 ]</font> Sorry. Master skal stå på enden av kablen uansett. Står i manualen til HK'et og av og til på selveste kabelen. Mange IDE-kontrollere er litt kresne på hvordan harddiskene er plassert på kabelen. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 hmm, kan jeg virkelig ha tatt så feil..? når begynte dere å ha master ytterst da? for da er dette noe jeg ikke har fått med meg.. når jeg lærte om dette skulle master stå i midten og slave ytterst... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Da ATA-66 kom (med 80-leders kabel) så stod det alltid at HD'ene skulle settes på en bestemt måte. Før dette var det egentlig ikke så nøye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå