stylus Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hallo. Jeg har en 4 år gammel pc som jeg føler har gjordt jobben sin. Spørsmålet er om jeg skal oppgradere eller kjøpe ny. Jeg bruker pc'n til bildebehandling, videoredigering og spill. Jeg er en teknisk interesert familiefar som har satt sammen flere pc'r tidligere, men da kom alle delene ferdig sortert. (jeg måtte ikke "pelle" deler selv) Det jeg tenker på, når det gjelder oppgradering, er: Hovedkort Graffikkort Ram prosessor PSU osv. Hovedkort: Her er det mye å velge mellom ser jeg. Det står jo mellom Intel og AMD. Hvis vi konsentrerer oss om Intel (ikke spør hvorfor) er det forskjellige sokkeler. F.eks: 471, 771,775 Ser at det er flest hovedkort som har 775. Er dette en "gammel", men prisgunstig/bra kortype? Når hovedkort er valgt er det prosessor som står for tur. Her er det vel dual core som er tingen for tiden. Jeg har aldri sett nødvendigheten av stor prosessor, så en middels av det som er på markedet i dag er vel passe. Det var så mye enklere før da en 2 GHz var kraftigere enn en 1,6GHz prosessor. Nå er det snakk om Conroe og Merom og jeg vet ikke hva..... Ram: Dette er nok det enkleste. Regner ikke med at jeg finner et hovedkort som støtter mine Rambus brikker 2 GB bør vel holde? (det er det dobbelte av det jeg har i dag.....) Skjermkort: Her sliter jeg . Her er det så mange å velge mellom at jeg nesten blir sprø! Tallkombinasjoner og bokstavkoder som ikke helt logisk følger ytelse. Eneste løsning er å lese og stole på anbefalinger, for spec. har jeg aldri vært flink til å lese..... PSU: Jo større jo bedre? Når det gjelder harddisk, har jeg i dag 2 stk. IDE disker. Nå er det S-ATA som er best? og iallefall billigst. Finnes sikkert HK som støtter IDE, hvis ikke er det vel noen løsninger på dette også. (kontrollerkort) Så da sitter vi igjen med hovedspørsmålet.: Oppgradering eller ny. Oppgradering: + En får det som en vil ha det selv. - Det blir somregel dyrere siden en, ja nettopp får det som en vil..... Det tar lang tid (for meg) å finne komponenter. Ny pc.: + Billig og kjapt. - Somregel dårlig konfigurert. Soen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg ville så absolutt ha "oppgradert" (blir nesten litt feil og kalle det for en oppgradering når nesten alle delene er nye ...) HOVEDKORT: Socket 775 er ikke en gammel socket, men den har så absolutt vært på markedet en god stund. Velg et nytt chipset og de vil ha støtte for de aller nyeste prosessorene fra intel, et basert på p965 er midt i blinken for deg. Vil tro at dette hovedkortet er et godt valg for deg. GRAFIKK-KORT: Her kommer det an på hvor mye kraft du trenger, men uten og vite hvor mye du vil bruke på dette og hvor mye kraft du trenger ville jeg sett på dette Det gir god ytelse i spill og prisen er heller ikke så ille. RAM: Her finner du neppe noe som tar dine gamle rambus brikker Her ville jeg sett på disse brikkene, regner med at du ikke skal klokke denne maskinen noe særlig. Så da vil disse være helt fine CPU: Her vil jeg gå for core 2 duo, siden det per i dag gir den beste ytelsen for pengene. Her ville jeg ha sett på en slik en, som gir veldig god ytelse, spesielt med tanke på hvor lav prisen er. PSU: Her må man ta med i beregningen hvor stillegående en vil ha pcen, en strømforsyning på ca. 400-500w skulle holde i lange baner, også med tanke på fremtidige oppgraderinger. Her vil jeg anbefale mist 500w, har en selv (dog versjonen med avtagbare kabler) og jeg angrer ikke et sekund, støy finnes ikke fra denne. Men det finnes mange andre gode strømforsyninger også, et godt generelt tips er og holde sag langt unna merket Qtec, med mindre du synes det er for mye forlangt og ha en pc som fungerer angående disker så er det desverre kun 1 IDE kanal på det hovedkorter kjeg har linket til, noe som betyr at du kan kan bruke 1 harddisk (regner med at du skal ha minst 1 cdrom på den kanalen.) Men dette kan selvfølgelig lett løses med en kontroller Lenke til kommentar
Skibbe10 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 angående disker så er det desverre kun 1 IDE kanal på det hovedkorter kjeg har linket til, noe som betyr at du kan kan bruke 1 harddisk (regner med at du skal ha minst 1 cdrom på den kanalen.) Men dette kan selvfølgelig lett løses med en kontroller dette kan også løsest med bruk av ein sata-dvdrom( forholdsvis billig), om du må ha de gamle ide-hdd'ene. ellers ville eg annbefalt å gå over til sata da det øker ytelsen ein del, ivertfall når det gjelder videoredigering og bildebehandling vil eg tru(driver ikkje med dette sjølv) eit anna forslag til skjermkort er eit av ati sine x1950Pro som har sunke veldi i pris, og er eit godt kort. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Etter det jeg har hørt/lest så er det fordel med mye RAM til videoredigering. Tror jeg ville satset på 4 Gig der. Driver litt Photoshop og hadde for inntil 5 minutter siden (faktisk) hatt "kun" 1 Gig. Har nå 2 YAY! Har noen ganger merket tregheter med en Gig. Har ikke vært plaget av det, men det er hyggelig at ting går kjappere. Masse layers og RAW-filer kan fort belaste systemet. AMD har nettopp hatt et prisras på noen av prosessorne sine så det kan være greit å sjekke ut det. Lenke til kommentar
Skibbe10 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 det med 4gig ram har også med kva operativsystem han køyrer. da xp støtter inntill 3gig. eventuelt må han da køyre xp64 eller ha vista. men nå veit eg ikkje kva trådstarter bruker, er bare for å opplyse Lenke til kommentar
wiak Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 vista og xp støtter max 4GB ram vista x64 og xp/2003 x64 støtter optil 128GB (16GB max på noen hovedkort) grunnan at hovedkortene støtter mere en 4GB RAM nå er fordi x64 versjonene støtter mere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå