Gå til innhold

Erfaringer ? Casio EX-Z850 (Exilim)

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Casio Exilim EX-Z850. Har bare hatt den noen dager. Er ikke helt begistret også om den er et grei nok kamera for dagligdagse behov. Finner inget test for kameraet. Er det noen her som har erfaring av dette kameraet? Synes den har litt for lite optisk zoom (kun 3x). Den har søker som er veldig bra å ha i sol, så der er den bra. Noen som vet om en test med dette kameraet?

Leste om Casio EXILIM Hi-ZOOM EX-V7 som har 7x optisk zoom. Den har jo ikke søker, kun skjerm å sikte med. Hvordan er den i sol? Går det å se å ta bilde med skjermen i stark sol? Hva med motlys vs skjerm? Blir det bra bilder med Casio EXILIM Hi-ZOOM EX-V7?

Er Casio kamera som blir anbefalt?

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange av de spørsmålene du stiller kan du jo få svar på om du tar turen ut å prøver kameraet.

8366057[/snapback]

Er sjuk og det er meget dårlig vær. Derfor spør jeg. Vil gjerne ha litt synspukter fra andre før jeg bestemmer meg for om jeg skal beholde den eller levere den tilbake.

På hva måte er Casio EXILIM Hi-ZOOM EX-V7 bedre eller dåligere enne Casio Exilim EX-Z850?

Vil gjerne ha masse zoom.

Lenke til kommentar

Det er klart når man presser så mye optikk inn i et så lite hus så vil det bli dårligere kvalitet, hvis du ønsker masse zoom så syntes jeg heller et POWERSHOT S3 IS vil passe deg bedre, disse kameraene er derimot større og vanskeligere å ta med seg på tur.

EXV7 er relativt nytt og jeg har ikke fått sett på det, men jeg har kun gode erfaringer med Casio som sagt, generelt har de meget god batterikapasistet, er ekstremt hurtig og er lett å bruke.

Generelt så er det fleste LCD skjermer dårlig i direkte sollys, jeg sitter på en laptop til 25000 og ser ingenting når solen står direkte på skjermen.

Lenke til kommentar
Generelt så er det fleste LCD skjermer dårlig i direkte sollys, jeg sitter på en laptop til 25000 og ser ingenting når solen står direkte på skjermen.

8376453[/snapback]

Jeg har ikke masse erfaring fra bruk av digitalkameraer. Jeg har før kun hatt en Kodak DC240 og der var det kun søker for å ta bilde (den var anno steinalder). Skjermen ble bare brukt for å vise bilder og menyer. Dette er min første kontakt med moderne digitale kamera. Derfor er det vanskelig for meg å treffe rett. Hjemme har jeg heller ikke LCD skjerm til hverken pc eller tv. Dette er med andre ord helt nytt for meg å bruke.

Hvis det er slik at det generelt er umulig å se noe i sol med LCD skjerm da kan man jo lure på hvorfor de tar vekk søker på et kamera? Det er jo helt tullent! Et kamera har man jo med seg ute i all slags vær og i sol spesielt! Da blir det jo ubrukelig. Burde vel være i produsentenes interesset å lage et produkt som er brukandes i all slags vær, også i sterk sol!? Da jeg brukte en Olympus Mju 750 jeg kjøpte på prøve og rettet den mot et motiv i motlys (solen) da ble skjermen helt uleselig, og der var ikke søker. Den er jo da ubrukelig til det formål den er laget. Måtte levere den tilbake igjen. Det var meget leit da det var et meget godt kamera ellers. Der var 5x optisk zoom i et ultralett og lite kamera. Men hva skal man med det til da man ikke ser hva det er man tar bilde av? Hadde sikkert beholdt den Olympus Mju 750 hvis den hadde hatt søker.

Har tatt mange testbilder med den Casio Exilim EX-Z850 jeg har kjøpt og har på prøve nå. Den imponerer litt på noe men ikke på optisk zoom. Der er det en del å ønske da den kun har 3x. Hadde gjerne sett i hvert fall 5x. Den er meget god til røde øyne reduskjon har jeg merket meg. Tok bilde av meg selv med røde øyne reduksjon blitz og der var ikke røde øyne i det hele tatt. Det imponerer. Å ta landkapsbilder er den vel midt på treet. Ikke veldig god. Der hadde jeg trengt bedre resultater. Men den er grei nokk til å bruke i selskaper, o.l. turer. Programvaren som fulgte med imponerer ikke i det hele tatt. Det var et heller dårlig fotoalbum, et dårlig bildebehandlingsprogram med meget få funksjoner og en instruksjonsbok.

Har lest om Canon PowerShot G7, men den skal jo ikke være noe tess ifølge akam.no test. så jeg vil nokk styre unna den. Søkte på nett og fant Nikon Coolpix P5000. Har du noen erfaring av det kameraet? Inngår alle objektiver/linser i prisen eller må man kjøpe det i tillegg?

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Har lest om Canon PowerShot G7, men den skal jo ikke være noe tess ifølge akam.no test. så jeg vil nokk styre unna den. Søkte på nett og fant Nikon Coolpix P5000. Har du noen erfaring av det kameraet? Inngår alle objektiver/linser i prisen eller må man kjøpe det i tillegg?

8380906[/snapback]

G7 er så absolutt "tess". Hva Akam mener er dårlig, vet jeg ikke, men husk at man på dyrere kamera også stiller mye høyere krav. Det er uansett bedre enn ditt Casio, og Olympuskameraet du prøvde. Det har også optisk søker.

Coolpix P5000 er også et knakende godt kamera, med optisk søker, men det har "kun" 4x zoom. Om du ønsker mye zoom, er nok G7 et bedre valg, men kameraet er også større. Det er noe av prisen man må betale for bedre og skarpere optikk.

Begge disse er pr. definisjon kompaktkamera, og alle kompaktkamera har innebygget objektiv. Det er derfor ikke noe man må kjøpe i tillegg eller noe man kan bytte ut. Man kan imidlertid kjøpe adaptere for å forlenge zoom'en, eller for å få bedre vidvinkel.

Se litt på Ixus 850IS for et lite kamera med optisk søker. I tillegg har det optisk bildestabilisator og vidvinkel tilsvarende 28mm. Bildekvaliteten er også best i sin klasse blant lommekamera. Dette kameraet burde derfor møte dine krav, bortsett fra at det har litt lite zoom (ca. 3,5x tror jeg?).

Lenke til kommentar

Må ha søker, så jeg har bestemt å beholde Casioen, også om jeg ikke er helt fornøyd med distansebilder. Den er meget god til røde øyne reduksjon, så den vil bli et meget godt selskapskamera på det punktet. Har aldri før sett et kamera med så god røde øyne reduksjon. Vil kjøpe et voksent kamera i tillegg for naturbilder.

Se her på røde øyne reduksjon (meg trøtt som en støvel):

post-127106-1176589243_thumb.jpg

Bildet er tatt om natta uten annet lys enn kun blitz!

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt en Casio Exilim EX-Z850. [...] Finner inget test for kameraet. [...]

8366007[/snapback]

Da har du ikke lett særlig godt. Lær deg å bruke Google! (Tips: "Test" i denne sammenheng heter "review" på engelsk.) Her er noen:

http://www.kenrockwell.com/casio/exz850.htm

http://www.cameratown.com/reviews/review_l.../hurl/id%7C2388

http://www.popphoto.com/cameras/2937/camer...im-ex-z850.html

Lenke til kommentar

Vil bare presisere her at Akam (og jeg, siden det var jeg som testet det) aldri har ment at G7 var dårlig. Faktisk har vi et eksemplar på utvidet lån fra Canon, fordi vi ønsker å kunne sammenligne det mot andre kameraer. Det vi/jeg mente om G7 var at det er et bra kamera, men en skuffelse for oss/de som ventet på et nytt kapittel i G-serien, siden den mest interessante funksjonaliteten er fjernet i G7. I seg selv er kameraet bra, men ikke så bra som mange hadde håpet på etter erfaringer med G1-6.

Lenke til kommentar
Da har du ikke lett særlig godt. Lær deg å bruke Google! (Tips: "Test" i denne sammenheng heter "review" på engelsk.)

Jeg kan bruke Google. Gjør det daglig. Men jeg søkte på norsk. Skrev hele navnet til kameraet etterfulgt av ordet test. Da fikk jeg ikke opp noen tester, kun salg og butikker.

Nå har jeg testet det kameraet selv ganske grundig og det blir å beholde det. Men skal kjøpe enda et senere for å ta tele bilder med. Da blir det et større kamera.

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
G7 er så absolutt "tess". Hva Akam mener er dårlig, vet jeg ikke,

Jeg leste hele testet grundig. På bildekvalitet fikk den middels karaktær og kritikk for å ha uskarpe kanter.

Der var gode ting men også mange dårlige. Jeg oppfattet ikke testen som positiv i sin helhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...