Gå til innhold

Noe håp om overklokking Pentium 4 550 Prescott?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Pentium 4 550 Prescott på 3,4GHz.

Står på et enkelt Aopen hovedkort med Intel 915G brikkesett.

RAM er noe dårlige greier på 266MHz og skal byttes ut.

Noe håp om å overklokke denne noe særlig med standard kjøling?

Har hørt de lager mye varme...

Denne er på 60 grader idle i følge BIOS, og det er vel noe høyt.

Noen har montert en temp.sensor fra kabinettet (fancy greier med viftekontroll :no: ) under kjøleren, mulig det er gjort en dårlig jobb der.

Får evt. ta av kjøleren og sjekke, har mest lyst til å kutte ut hele viftestyringen i kabinettet.

Men som sagt, noe erfaringer med overklokking av denne CPU?

Tips til settinger mottas med takk! :thumbup:

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe håp om å overklokke denne noe særlig med standard kjøling?

Har hørt de lager mye varme...

Denne er på 60 grader idle i følge BIOS, og det er vel noe høyt.

8365907[/snapback]

Du har helt rett i at Prescott kjernen er ganske varm, men når det gjelder standard kjøler er det ikke mye du kan få til uansett hvilken CPU du har.

60 grader er faktisk ikke så høyt som du kanskje skal ha det til, og det er ikke nødvendigvis sånn at varmen blir mye høyere når du klokker. Jeg kjørte en 2.8GHz Northwood kjerne til 3.0GHz med standard kjøler som hadde idle temp på 60 grader, og ca 72 grader under load. Den var stabil helt til PSUen gikk og tok med seg hovedkortet i samme slengen. Bruker samme CPU i dag, men klokker den ikke lenger.

Som du kanskje kjønner er 200MHz omtrent det meste du kan håpe å oppnå med standard kjøler. Det er ikke mye mer enn 500kr som skal til for en bra kjøler som du godt kan komme opp i 600MHz med. Skal du klokke seriøst er det kjekt med bra kjøler.

Men over på sak: Akkurat P4 3.4GHz prosessoren vet jeg ikke om, men både 3.0 og 3.2GHz versonen klokket veldig bra. Vet at det var noen som klarte 4.0GHz med 3.0 versonen og kjørte det stabilt. Det skulle ikke være noe i veien for at 3.4GHz kan komme opp til 4.0, men det krever jo litt mer effektiv kjøle evne og et bra oppsett ellers.

Lenke til kommentar

har hatt en av de der fra 550-serien, samme som deg...3,4ghz. Men du bør bytte kjøler, den som følger med klarer ikke å holde den på fornuftige temps når man klokker.

Prøv alltid først å se hvor langt du får den på stock volt, så får du bare øke litt etterhvert med volten og pass på tempen. Jeg personelig liker best vann eller kaldere når det gjelder prescott..de er jo ikke kalde vil jeg si.

Lenke til kommentar

60c idle i bios hørtes ganske voldsomt ut. Men som vanlig, det er load temp som vi må vite. Dersom noen faktisk har montert en temperatursensor mellom kjøler og cpu, vil det føre til dårlig kontakt og høye temperaturer. Ingenting, annet enn kjølepasta, burde være mellom cpu og kjøler.

Lenke til kommentar

Har tatt vekk sensoren nå.

Den var montert intill varmesprederen, men ikke oppå.

Var uansett dårlig montert kjøleren, med støv/små klumper i en ganske tørr kjølepasta.

Rengjorde alt, tok på litt ny pasta og monterte igjen. Ble 5 grader lavere idle temp ut av det.

Så nå har jeg koblet ut den interne temp/viftestyringen i kabinettet (Air ett eller annet)

Bare piper med error og kjører viftene på fullt hele tiden, tror den sensoren som lå på CPU er klemt litt i stykker.

Skal se om den interne viftestyringen på Aopen hovedkortet er noe å bruke.

Så nå skal jeg prøve å øke bussfrekvensen litt, bare jeg får ny RAM over helgen.

Står nå en miks av 2 typer brikker, med bare 266MHz frekvens på.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...