Gå til innhold

Tap av kvalitet ved flytting av bildefiler?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett sted på Forum, men prøver:

Har skjønt såpass at hver gang man åpner et bilde for redigering, og lagrer på nytt, så kan kvaliteten forringes.

Men hva når jeg åpner bilder for visning? Har åpnet det samme bildet massevis av ganger, taper jeg kvalitet på det for hver gang? Og hvis man flytter bildefiler (har flyttet data manger mellom ulike HD etterhvert som jeg har skiftet), er det samme der?

P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja.

Kopiering mellom mapper på samme fysiske disk medfører ikke noen skriving av selve filen (det eneste som endres er referansen til filen) og medfører dermed ingen risiko for kvalitetstap. Kopiering/flytting til en annen fysisk disk medfører at filen må leses og så skrives på et annet medium, og kan derfor medføre at det oppstår bitfeil i overføringen. Men denne typen feil opptrer så sjelden at det etter min mening ikke er noe å bry seg om. Det kan oppstå feil hvis harddiskplaten blir truffet av tilfeldig kosmisk stråling også...

Lenke til kommentar
Du taper kvalitet KUN ved lagring (heldigvis) :)

Kopiering, visning, flytting... er helt safe.

8365807[/snapback]

Dette gjelder ikke hvis bildet lagres i loss-less-komrimering.

8365923[/snapback]

Ja det er helt rett og greit å få med.

Glemte å skrive det, bare antok at det var JPG det var snakk om..

Lenke til kommentar

Vi må skille mellom to feil-mekanismer:

A) Generasjonstap ved Lossy kompresjon. Lossy kompresjon (som jpg) medfører et kvalitetstap grunnet kvantisering ved lagring. Siden forskjellige jpg-enkodere kan gjøre forskjellige avveininger ved lagring så kan en stadig lesing/skriving til jpg føre til progressivt dårligere kvalitet. Jeg mener at dette problemet er størst hvis man samtidig gjør operasjoner på bildet i mellomtida (som levels eller oppskarping).

B) Bitfeilsannsynlighet Alle digitale media har en bitfeilsannsynlighet ved lesing, skriving og oppbevaring. Hvis du skriver til 100 CD-R plater og lar dem ligge i 100 år så vil neppe all informasjonen la seg gjenskape. Normalt er denne faktoren ubetydelig fordi det brukes feilkorrigerende kode og digitale lagringsmedia som harddisker er utrolig pålitelige. Dersom du har data av høy betydning bør du uansett holde minst en backup, siden dette også beskytter mot brann, tyveri, sletting ved et uhell etc.

C) Feil introdusert ved åpning av bilder. Ikke et fenomen jeg kjenner til og i utgangspunktet noe jeg tror du kan se bort ifra med mindre du bruker veldig dårlig designet software. (dårlig softwaredesign kan som kjent ødelegge det meste).

Jeg tror at tall mellom 10^12 og 10^15 bitfeilrate er normalt for harddisker. Jeg tror at dette er sporadisk ved lesing slik at om den blir detektert kan man lese fila på nytt. Hvis filformatet inneholder CRC eller lignende øker sjansen for deteksjon og evt direkte korrigering av feilaktige bits. Du kan jo selv regne på hvor ofte 10^15 inntreffer for bilder av en gitt størrelse. Dersom formatet inneholder billedlig redundans (som raw) vil man også kunne korrigere sporadisk bitfeil ved interpolasjon med godt resultat. Dette er det samme som at gamle filmer får riper og smuss som kan maskeres med et godt filter.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Dersom du bytter navn på bildefilene (JPG) opptil flere ganger, vil det da medføre noe tap? Navneendringen lagres jo, men hva med selve bildet?

8369687[/snapback]

For at det skal forekomme tap må JPG fila åpnes i et program som dekomprimerer fila til et fullt bilde, så tar dette bildet og komprimerer dette igjen i en "lagre til JPG fil" operasjon. All behandling av fila som du kan gjøre med andre typer filer som f.eks. navnebytte vil ikke ha innvirkning på inneholdet i fila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...