Gå til innhold

Hvor mye koster det å bruke 360/PS3 ?

-iL-

Anbefalte innlegg

I disse folding@home tider (som sikkert også kommer til 360 i en eller annen @home variant), lurer jeg på hvor mye det koster å ha konsollen konstant på?

dvs strømforbruk?

PS3 bruker vel 10+ watt mer en 360, men jeg har uansett ikke tallene foran meg.

Hvor mye watt per time bruker konsollene? og hvor mye blir dette per år gitt en gjennomsnitt strøm pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I disse folding@home tider (som sikkert også kommer til 360 i en eller annen @home variant), lurer jeg på hvor mye det koster å ha konsollen konstant på?

dvs strømforbruk?

Hvor mye watt per time bruker konsollene? og hvor mye blir dette per år gitt en gjennomsnitt strøm pris?

8365480[/snapback]

Hei,

380 Watt er ca det en PS3 bruker, noe som er over dobbelt så mye som 360 sine 160 Watt.

Bruker du i PS3'en hver dag i 4 timer, vil du få en strømregning på 485 kr mer i året.

Dvs, om du skal ha den på 24/7 i et helt år, blir strømregningen på litt over 3000 kr ekstra i året.

Håper dette svarte det du lurte på.

Lenke til kommentar

dvs strømforbruk?

8365480[/snapback]

Siden vi bor i et land hvor man uansett har behov for å varme opp husene stort sett hele året så koster det i realiteten 0 kr. Sansynligvis går strømforbruket til ovnene i huset ned med stort sett samme mengde som konsollen trekker. Forutsatt at man fyrer med strøm og ikke ved, gass, olje osv.

Lenke til kommentar
380 Watt er ca det en PS3 bruker, noe som er over dobbelt så mye som 360 sine 160 Watt.

8365607[/snapback]

Hvem som helst kan slenge tall ut i lufta, men det hjelper ingen siden det ikke er riktige tall i det hele tatt. Realiteten er at PS3 så vidt trekker mer strøm enn det en 360 gjør. Wii er helt overlegen.

De tallene du kommer med her om PS3 er sannsynligvis hvor mye strømforsyningen KAN levere, og 360-tallene er hvor mye den faktisk trekker.

Lenke til kommentar

snip

8365480[/snapback]

Hei,

Bruker du i PS3'en hver dag i 4 timer, vil du få en strømregning på 485 kr mer i året.

Dvs, om du skal ha den på 24/7 i et helt år, blir strømregningen på litt over 3000 kr ekstra i året.

Håper dette svarte det du lurte på.

8365607[/snapback]

Og disse tallene har du vel fra ITAvisen? Mener å huske det var litt blest om det samme her for litt siden :p

Les forøving posten over.

Lenke til kommentar
Hva er et par hundre kroner i året om du kurerer kreft :p

8365882[/snapback]

tja, hvis noen kan hoste opp med ordentelig tall så.

den 3000 kroner mer i året posten skremte meg litt faktiskt. PCn min står på 24/7, og har egentlig ikke tenkt over hvor mye det koster.

Jeg har 360 og har tenkt på PS3 når prisen faller, og det er ikke unaturlig at de også står på 24/7, men jeg har ikke lyst til det hvis det koster meg tusenvis av kroner årlig.

Lenke til kommentar

Var ITavisen som fant ut at PS3 bruker 380 watt strøm, og det er riv ruskende galt. Sannheten er at PS3 bruker i snitt 13 watt mer enn X360, og det er såvit en liten pære.

Vet ikke hvordan folding@Home funker, men ifølge min kilde bruker PS3 177 watt ved å stå i idle posisjon. Mens PS3en, om den er slått av, bruker 1,9 watt i timen. Til sammenligning bruker Wii med connect24 på 9,6 watt, hvor konsollen i snitt bruker vel 13 watt når du spiller.

kilde

Lenke til kommentar
den 3000 kroner mer i året posten skremte meg litt faktiskt. PCn min står på 24/7, og har egentlig ikke tenkt over hvor mye det koster.

8365913[/snapback]

Det er ikke helt sånn det funker. Varmen som PC'en produserer erstatter jo dermed store deler av året varme du ellers ville ha måttet tilføre ved hjelp av panelovner o.l.

Så dette er som regel ikke 'bortkastet' energi.

Lenke til kommentar
Stadig skummelt å se hvor lavt effektforbruket på Wiien egentlig er. :scared:

Håper det aspektet er noe Microsoft og Sony tar med i betraktningen når de skal lage Xbox 720 og Playstation 4.

8366343[/snapback]

Men så ser ein jo og kva for spel ein får med Wii då :)

Litt lurt å ta med i betraktninga.

Lenke til kommentar

Jepp, du får spill som for en del år tilbake trengte store kraftige PCer for å kunne kjøre, men som nå kjører på ~18 watt.

Synes egentlig effektforbruket er noe de fortjener honnør for å ha tatt tak i. Litt fint å se at en konsollfabrikant tenker miljø og kostnad på det holdet.

Lenke til kommentar
Jepp, du får spill som for en del år tilbake trengte store kraftige PCer for å kunne kjøre, men som nå kjører på ~18 watt.

Synes egentlig effektforbruket er noe de fortjener honnør for å ha tatt tak i. Litt fint å se at en konsollfabrikant tenker miljø og kostnad på det holdet.

8367351[/snapback]

Når de tegnet Wii tror jeg neppe at de tenkte så veldig mye på miljøet.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel hvor de intervjuet Miyamoto om utviklingen av Wiien. Et av målene under utviklingen var å gjøre effektforbruket i komponentene så minimalt som mulig.

Skulle gitt deg linken, men var lenge siden og er litt for lat til å grave den opp nå. ;)

Lenke til kommentar
Leste en artikkel hvor de intervjuet Miyamoto om utviklingen av Wiien. Et av målene under utviklingen var å gjøre effektforbruket i komponentene så minimalt som mulig.

Selvfølgelig vil de det, det vil jo alle hardware produsenter ;)

Men sjeldent det har noe med miljøet og gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...