Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC hakker i lyden på mp3

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp ein ny Acer Aspire 5611AWLMi bærbar pc. Lyden henger seg på mp3, på youtube filmar og av og til når eg minimerar spel. Høyrest ut som det er hakk i plata på ein musikkcd.

Veldig irriterande når eg skal spele musikk, og musikken blir hakkete på tilfeldige punkt i sangane.

Lydkort: Realtek High Definition Audio

Eg har prøvd det meste. Her er det eg har prøvd:

Sjekka ytelsen på prosessoren, men den ligger jamnt på 2-5% ytelse, sjølv om musikken hakkar.

Sjekka ytelse på administrative verktøy, ingenting spesielt.

Reinstallert lydkort-drivarar.

Installert nye codeks.

Installert nyaste windows media player.

Prøvd forskjellige program, samme feil på alle.

Prøvd forskjellige filformat, berre problem på mp3.

Hatt på musikk medan eg har lukka prosess etter prosess, men ingen forskjell, sjølv uten noko anna enn systemprosessar og andre nødvendige prosessar.

Testa lyd i DXDIAG, alle lydtestar fungerte fint.

Skrudd ned lydakselerasjonsnivå på DXDIAG, ingen forskjell.

Scanna etter virus, ingen resultat.

Oppdatert chipset drivarar.

Defragmentert diskar.

Det som er spesielt merkelig, er at det hender lyden fungerer fint, så etter neste reboot er lyden feil igjen. Har blitt lurt av det mange gangar.

Har ikkje gjort noko spesielt dei gangane lyden har fungert, har berre fungert.

Litt hjelp ville vore fint :)

Endret av lalavoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Undersøk om pcen er veldig belastet (cpu), det kan du sjekke i "task manager".

Det kunne vært interessant å sjekket om problemet var i andre operativsystem også, men det blir kanskje for nye styr.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

sjekk "preformance" under administrative verktøy mens du spiller mp3. og det hakker for å se om det får noe utslag. Det kan gi en pekepinn hvor i hardware feilen EVENTUELLT ligger.

Codecs har jeg liten tro på... det var slikt man drev med på tidlig 90tall når man kommer til MP3. Youtube er også flashbasert, så lite codecs ute å går der.

sjekk også eventloggen for f.eks. diskfeil eller ligndende.

Btw... du spiller vel ikke mp3'ene over nettverk (fra f.eks. en filserver eller annen pc?).

Lenke til kommentar

Hallo. Det hjelper ikke å bytte Codecer. Lyden skal ikke hakke samme fanken. Selv har jeg bare installert Codecer når jeg har ZoomPlayer installert og Codecene installerer seg selv igjennom Install Center eller hva det heter for noe. Bortsett fra det har jeg aldri installert en eneste codec jeg. Ser ikke helt vitsen i å gjøre det.

Kan det være noe med Lydkortet da tro? Eller å oppdatere lydkortdriverne eller kanskje Chipsetdriverne?

Hørtes litt merkelig ut at det skulle hakke overalt liksom.

Lenke til kommentar

Spelar ikkje mp3 over nettverk nei.. Og eg trudde liksom ikkje sjølv at lydcodekar hjelpte. Eg er vertfall sikker på at ikkje datamaskina sliter på nokon måte med cpu eller lignande. Lyden hakkar jo berre på mp3 og litt sånt, ikkje over alt, so eg tvilar på at det er lydkortet?? Eg har ikkje prøvd å oppdatere chipset drivarar, KAN jo prøve det, men eg prøver det seinare som ei siste løysning dersom ingenting anna kjem opp. Lydkortdrivarar har eg også oppdatert :(

Fortsett å komme med svar, folkens, dåke gjer ei god hjelp!

Endret av lalavoff
Lenke til kommentar

Har ei venninne med en Acer 9410 som har samme problem. Det ser ut til at når det jobebs mot harddisken så hakker lyden, og når man spiller MP3 sanger, så jobber den jo mot disken hele tiden.

Så lyden hakker i ett sett. Det virker jo som det må være noe med Acer pc'ene og lydkortet/hovedkortet.

Til OP: Er pc'en din veldig treg i tillegg? Pc'en til venninna mi bruker vel ca 15 minutter fra du slår den på til du kan begynne å jobbe på den. Og pc'en er bare to måneder gammel. Hun har prøvd å legge inn recovery cd platene minst en gang, men samme feil og like treg.

Har vel anbefalt å levere den inn, men det kunne jo vært greit å vite om det er noe vi kan gjøre med lyden.

Lenke til kommentar

Ja, einig.. Eg har ikkje heilt lyst å levere den inn enno. Pcen min virkar ikkje treig, men du kan ha eit poeng at det er harddisken som sliter, ikkje cpu. Det er jo ingen måte å sjå kor mykje harddisken jobbar, ikkje som eg veit i hvertfall.

Lenke til kommentar

Onkelen min hadde samme problemet, hakket under avspilling av lydfiler.

Brukte 10min på å slå seg på.

Den var KJEMPE treig.

Dette løste seg derimot med en recovery innstallasjon, men vet ikke hvor lenge det varer...

Har derimot 3 andre acer pc'er i familien, dissa har ikke hatt noen problemer med at de har vært treige eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...