Gå til innhold

Hvilken Linux Distribusjon for hjemmebruk?

Anbefalte innlegg

Hvilken Linux Distribusjon er best for hjemmebruk og skolearbeid?

Har hørt mye godt om PCLinuxOS, men jeg er ikke sikker på hva jeg skal velge....

Min maskinvare:

1gig Kingston ram

Amd x2 +4200 Dualcore

MSI K8n Neo nForce

STOOOOR harddisk

brenner og dvd leser (begge Sony)

Vil bare ha en distro som kan ta hånd om all min maskinvare på riktig måte :blush:

Den store linux distro tråden hjalp meg ikke særlig mye...

De som har erfaringer med god hjemme distroer av Linux, gi litt info og kansje en link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo en million tråder om dette fra før, men min anbefalling som helt noob på Linux selv er Ubuntu. Utrolig lett å sette opp og ting gikk mer eller mindre av seg selv. Det eneste som kan være problem er hvis du skal ha trådløst nettverk på maskinen, da dette kan være litt kinkig vet jeg. Den nyeste betaen til Ubuntu 7.04 Feisty skal visst være bedre på trådløs støtte, men jeg vil ikke anbefalle en Beta hvis du ikke vet hva du gjør.

Denne har også Open Office 2.0 ferdig installert.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Kommer litt an på ambisjonene dine.

Hvis du bare vil teste linux eller tror du kan håntere et litt mer avansert pakkesystem som gentoo, så ville jeg gått for sabayon.

Men hvis du vil ha den mest brukte distroen som det er lettest å få hjelp med, så er det ingen vei utenom ubuntu.

Lenke til kommentar

Dersom ti stykker svarer deg RefleXio så skal du ikke se bort ifra at du får ti forskjellige svar, det blir litt som å spørre hva som er den beste mediaspilleren - alle har sin mening :)

Jeg hiver meg på Ubuntu ettersom den har en stor brukermasse som gjør det enkelt og få hjelp/finne guider på nett. Videre ble denne kåret som mest brukervennlig, og det kommer snart en ny oppgradert versjon med mange forbedringer :thumbup:

Skulle du angre deg senere så kan du enkelt skifte - det er jo gratis :D

Et greit første steg for å finne ut om hardware vil fungere er å laste ned Ubuntu og starte livecden, da kan du sjekke hva som fungerer – uten å faktisk installere noe. Skulle noe ikke fungerer anbefaler jeg at du spør – det finnes sikkert en løsning.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

mange som nevner ubuntu her, men det er distroer som baserer seg på ubuntu som har lagt opp ganske mye for brukere som ønsker at det meste funker rett ut av boksen.

Mint Linux 2.2, gnome og KDE beta er ute. Er 99% Ubuntu, Automatix for Ubuntu funker fint med denne distroen.

Mepis 6.5, KDE. Kommer også med Beryl forhåndsinstallert.

Pioneer (vet ikke om jeg skrev det helt riktig), kommer med Automatix installert tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...