Porty Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg skal installere Ubuntu(Linux), men i 5 steget i installasjonen kommer det at jeg ikke har valgt et /rot filsystem (eller system husker ikke helt det). Kan noen hjelpe meg å forklare hva dette betyr? Jeg skal installere Ubuntu på en partisjon jeg har laget og trenger litt hjelp.. Takk for alle svar Lenke til kommentar
mintman Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Du må lage 2 partisjoner under punkt 5. En Swap og Ext3. Under Ext3 skal det være en rullegardingmeny der du velger / . Håper det var forståelig. Lenke til kommentar
Porty Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Du må lage 2 partisjoner under punkt 5. En Swap og Ext3. Under Ext3 skal det være en rullegardingmeny der du velger / . 8365058[/snapback] Hvor stor må de to partisjonene være? Jeg har en partisjon (Ext3) på 3 gb..trenger Swap partisjonen å være større enn 1 gb? Lenke til kommentar
mintman Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Det står vel nederst på skjermen under steg 5 hva de bør være. Hvis jeg ikke husker feil står det at Swap bør være 256 MB, og siden partisjonen din ikke er større ville jeg holdt meg til det. Endret 12. april 2007 av gstavdal Lenke til kommentar
Porty Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Takk for hjelpen Får se om jeg får det til nå Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Lurt å lage en egen /boot partisjon på 100MB og. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Lurt å lage en egen /boot partisjon på 100MB og. 8365199[/snapback] jeg har aldri gjort dette selv. Hva er poenget med det? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Her finne du en fin guide Porty for Ubuntu, på norsk; http://linux1.no/install_edgy gstavdal; kanskje poenget er at man kan velge et annet filsystem for /boot som passer bedre? Kunne tenke meg svar på dette selv. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Lurt å lage en egen /boot partisjon på 100MB og. 8365199[/snapback] jeg har aldri gjort dette selv. Hva er poenget med det? 8365208[/snapback] Det er ikke noe poeng, annet enn at det kan være lurt å ha oppstartslasteren og kjernen på en egen partisjon i tilfelle det blir feil på rot-filsystemet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det står vel nederst på skjermen under steg 5 hva de bør være. Hvis jeg ikke husker feil står det at Swap bør være 256 MB, og siden partisjonen din ikke er større ville jeg holdt meg til det. det er vanlig av swapfilen i Windows og swap-partisjonen/hardisken i Linux er dobbel så stor som RAM. har du 1 giga ram er det anbefalt at Swap-partisjonen er på 2 giga Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 det er vanlig av swapfilen i Windows og swap-partisjonen/hardisken i Linux er dobbel så stor som RAM. har du 1 giga ram er det anbefalt at Swap-partisjonen er på 2 giga 8365924[/snapback] Så er det noe med at tommelfingerregler fra 1997 nødvendigvis ikke gjelder lenger. Har man 1 Gig, er det tvilsomt om man bruker så mye swap, om i det hele tatt. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 det er vanlig av swapfilen i Windows og swap-partisjonen/hardisken i Linux er dobbel så stor som RAM. har du 1 giga ram er det anbefalt at Swap-partisjonen er på 2 giga 8365924[/snapback] Så er det noe med at tommelfingerregler fra 1997 nødvendigvis ikke gjelder lenger. Har man 1 Gig, er det tvilsomt om man bruker så mye swap, om i det hele tatt. 8365933[/snapback] Skader aldri med litt albuerom om noe går bananas Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Så er det noe med at tommelfingerregler fra 1997 nødvendigvis ikke gjelder lenger. Har man 1 Gig, er det tvilsomt om man bruker så mye swap, om i det hele tatt. selv liker jeg å være på den sikre siden. Så mye plass det er på dagens hardisker en 1 giga en dråpe i havet. Maskinen blir tregere i de tilfeller den bruker opp swap-filen men som du sier; det skal godt gjøres at en bruker opp både ram og swap. edit: jeg tror denne artikkelen skal forklare litt om partisjoner og hardisker i Linux. Endret 12. april 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Så er det noe med at tommelfingerregler fra 1997 nødvendigvis ikke gjelder lenger. Har man 1 Gig, er det tvilsomt om man bruker så mye swap, om i det hele tatt. selv liker jeg å være på den sikre siden. Så mye plass det er på dagens hardisker en 1 giga en dråpe i havet. Maskinen blir tregere i de tilfeller den bruker opp swap-filen men som du sier; det skal godt gjøres at en bruker opp både ram og swap. 8365954[/snapback] Men så er det heller ingenting i veien med å lage en swapfil hvis det mot all formodning skulle være nødvendig. 2 gigabyte swap er overkill. 512 MiB er i de fleste tilfeller også overkill. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Når det gjelder seperat /boot partisjon, så er det idag stort sett kun nødvendig på enkelte raid oppsett, og vist ein køyrer med kryptert / partisjon. (Kan også være litt problem på eldgammal maskinvare vist / ikkje er første partisjon) Men ein ting eg vil anbefale på det sterkaste, er å ha ein seperat /home partisjon. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 /boot kan være praktisk viss du bruker grub, og mot formodning skulle få den dumme ideen å slette linux. Da kan du slette hovedpartisjonen, men ha /boot liggende, så du fortsatt kan bruke grub. Sjølsagt kan du la windows skrive over mbr om du heller ønsker det da. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 det er vanlig av swapfilen i Windows og swap-partisjonen/hardisken i Linux er dobbel så stor som RAM. har du 1 giga ram er det anbefalt at Swap-partisjonen er på 2 giga 8365924[/snapback] Så er det noe med at tommelfingerregler fra 1997 nødvendigvis ikke gjelder lenger. Har man 1 Gig, er det tvilsomt om man bruker så mye swap, om i det hele tatt. 8365933[/snapback] Støtter deg der. Har 1GB RAM, og 2GB Swap. Har aldri sett at Swap har brukt mer enn 200 MB. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg bruker alltid det dobbelte av RAM, på jobb har jeg 4GB SWAP og jeg greier fint å bruke opp det hvis jeg vil. Man må iallefall ha litt SWAP, 256 burde holde for de fleste. Også merk at hvis man bruker hibernation så må man ha minimum like mye SWAP som RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå