Gå til innhold

Førstegangskjøp av bærbar. Hva bør jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Som sagt så tenker jeg å kjøpe meg en bærbar datamaskin. Den skal primært brukes til skolearbeid, men jeg kunne tenke meg å kunne redigere film, lyd og bilder på den.

Den må kunne multitaske, og kjøre programmer som Opera, Lydredigering, Tekstbehandling, Musikkprogram og gjerne uten å slite for mye.

Dette er programmer jeg kan se meg selv bruke samtidig svært ofte.

Jeg kommer ikke til å spille på den.

Jeg tenkte derfor en prosessor som er 2.0 GHz eller mer, og med en god del trådløsfunksjoner og en god dokking-port.

Kort sagt vil jeg bære rundt på minst mulig ledninger og ekstrautsyr.

Harddisk er ikke noe problem, egentlig. Jeg har en stasjonær jeg kan lagre musikk og filmer og overføre disse til laptopen ved behov, og slette dem fra laptopen når jeg trenger plass. Men 100 Gb+ hadde vært åkei.

En annen ting jeg lurer på/ser etter er trådløsmuligheter.

Hva vil det si at noe er Wi-Fi certified?

Jeg har sett meg ut denne Fujitsu Siemens Computeren: Fujitsu Siemens LifeBook S7110 Supreme

Mest på grunn av god prosessor (2.16 GHz) mange porter og godt grensesnitt med god bærbarhet og gode sikkerhetsmuligheter.

Jeg er dog litt usikker på skjermen. Den er 14,1 med 1400 x 1050 oppløsning, og jeg lurer på hva fordelene og ulempene ved en slik skjerm er.

Håper ikke du har noe imot store blokker med tekst. ;)

ninjaEDIT: Posten var(er?) skrevet litt klumsete.

Endret av Appelsinkrokan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du er villig til å bruke rundt 15 lapper på en maskin, kunne du jo vente litt på Intels neste generasjon plattform Centrino Pro (Santa Rosa) som visstnok skal være på tur allerede i mai.

Hvis du Googler litt nyheter vil du finne ut hvilke forbedringer som vil ligge i denne plattformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...