Gå til innhold

HTPC. Passivt kjølt, under volting, underklokking.

Anbefalte innlegg

Hei hei alle samme.

Er snart klar til å bytte til et HTPC kabinett og da blir det ny innmat i samme slengen.

Ønsker erfaringer med overnevnte emner, ønsket er null støy og ingen vifter.

Vann i en kasse med elektronik er uaktuelt så den diskusjonen kan tas en annen plass.

Trenger ikke mye 3D ytelse men kan jo være greit å kunne spille litt.. tenkte på onboard GPU.

vilken cpu/hovedkort jeg går for er ikke bestemt da det er her jeg trenger hjelp.

Finnes det gode kjølere til 479?

Takker for alle svar. :)

Endret av Redman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]

ønsket er null støy og ingen vifter.

[...]

Finnes det gode kjølere til 479?

[...]

8364692[/snapback]

Her er noen tips:

1. Velg hovedkort med omhug. F.eks. støtter Aopens hovedkort for socket 479 kjølere for socket 478, se https://prisguiden.no/product.php?productId=43448. Mao. bra utvalg av kjølere til overkommelig pris.

2. De fleste socket 479 hovedkort vil støtte denne passive kjøleren https://prisguiden.no/product.php?productId=57015. Socket 479 prosessorer har Intel Speed Step, noe som gjør at under volting og underklokking går automatisk. F.eks. vil en 2 Ghz prosessor ligge på 600 Mhz ved normal bruk (avspilling av musikk, opptak av TV-sendinger, surfing på nettet osv.). Man kan enkelt "tvinge" prosessoren til ikke å øke hastigheten når det er behov for mer ytelse, slik som ved f.eks. spilling. Den passive kjøleren angitt ovenfor er tilstrekkelig når maskinen er i normal bruk. Kjører man prosessoren på 100% og full step over tid, vil temperaturen raskt stige. Da vil det være behov for å ha en vifte som slår seg automatisk på og blåser litt luft på kjøleren. Viften slår seg automatisk av når det ikke lenger er bruk for den.

Ellers er www.silentpcreview.com er nettsted med meget gode anbefalinger for et støysvakt system. Spesielt er det harddiskene som er vanskelige å redusere støyen fra. Alternativene er å hente data fra nettverket, bruker SSD eller 2,5" disker. Sistnevnte er betydelig mer støysvake enn 3,5" disker.

Lenke til kommentar

hvorfor ikke gå for en e6300? kan undervoltes veldig mye. jeg har prøvd og kjøre en kompis sin på minimum av det hovedkortet klarte og det var 1,06V går sikkert under 1 v også. det blir lite varme av slikt :)

til sammenligning med min egen E6600 som gjør 2,5 ghz på 1,16V som er det laveste på mitt kort.

Lenke til kommentar

som reidar76 sier så kan aopen kortet ta 478 kjølere men mangler onboard GPU men Dette MSI kortet har vistnok støtte for samme kjølere og har grafikk kort, men kan ikke finne tester med andre kjølere montert.

skal lete litt meire så får i sjå.

kabinett blir vel det nye Zalman når det kommer til norge (HD 135)

Hvor stor CPU trenger jeg egentlig? må jo ta høyde for Film i HD format..

Edit: Tweaktown sin test sier 478 kjølere passer men tester ikke dette

Endret av Redman
Lenke til kommentar
det er ganske så hefteige krav for og kjøre HD-kvalitet.....derfor at jeg annbefalte E6300 over....

du bør også ha dedikert grafikk, minimum 7600gs.

8375532[/snapback]

Hvorvidt man anbefaler en Core 2 Duo E-serie, for så å underklokke selv på et hovedkort som støtte dette, i stedet for å kjøpe en Core 2 Duo T-serien som fikser dette selv og er laget nettopp for å være strømgjerrig, er et spørsmål om pris og stabilitet m.m.

Hvorvidt et dedikert grafikkort er fordelsaktig ved avspilling av HD-filmer er noe som har blitt diskutert flere ganger på forumet, uten at man har oppnådd noen "enighet". Enkelte rapporterer om at avspilling av HD-filmer blir hakkete selv på kraftige prosessorer dersom de ikke har et godt dedikert grafikkort, mens andre rapporterer om at avspilling av HD-filmer går helt glimrende med standard integrert grafikkort. Selv bruker jeg en gammel Dell bærbar (ca. 3 år) med Pentium M prosessor på 2 Ghz (socket 479), som har ATI radon 9000 integrert grafikk. Under Media Center 2005 går avspilling av HD-WMV, HD-DivX og H.254 i både 720p og 1080i uten problemer. Den bærbare er tilkoblet via DVI til Dell LCD-TV med 1:1 oppløsning. For øvrig en meget støysvak løsning, viften i PCen slå seg ikke på under normal bruk. TV-kortet (PCI) og ekstra harddisk er montert i dockingstasjonen.

Det er først og fremst 3D-ytelse man får med et dedikert grafikkort, noe man ikke har behov for i forbindelse med avspilling av HD-filmer. Derimot har for eksempel en del nvidia kort hardware akselerasjon ved dekoding av en del HD-film formater. Denne akselerasjonen virker kun dersom man benytter nvidias dekoder, som f.eks. PureVideo.

Dersom man ønsker en stillegående Media Center PC, er det store spørsmålet følgende: Svarer det seg å kjøre et kraftig grafikkort og en forholdsvis svakere prosessor, eller å benytte integrert grafikk og en forholdsvis sterke prosessor? Mao. vil den eventuelle avlastingen av CPU være stor nok til å forsvare en varmeutviklende GPU? Hva gir den beste ytelsen pr. watt? Ikke vet jeg, men jeg vil tro at en integrert grafikkløsning er å foretrekke.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...